
Okrem "klasických" a overených otvorení 1. e4, 1. d4 alebo aj 1. Jf3 sú v šachovej teórii známe vlastne všetky možné prvé ťahy bieleho. Biely teda môže zahájiť partiu aj ťahom 1. b4 a hneď je na svete ORANGUTAN :-)
Ide o mierne netradičné, nepravidelné otvorenie, ktoré ECO klasifikácia zahrnuje pod označenie A00.
Zmyslom v tomto otvorení je fiancheto bieleho dámskeho strelca na útok proti poliam e5, f6 a g7. Kľudný vývin stačí čiernemu k dobrej hre.
Trochu jedu sa samozrejme v postupe bieleho b-pešiaka skrýva. Okrem psychologického účinku počíta biela strana aj s neznalosťou súpera a očakáva, že čierny bude proste považovať tento prvý ťah za stratu tempa, zahrá 1... e5 a po 2. Sb2 bude hrať prvoplánové a chybné 2 ... Sxb4?, čo môže napokon pre čierne dopadnúť katastrofálne, ako dokumentuje aj partia č. 1.
Čierny môže odpovedať celkom jednoducho 1... Jf6 alebo 1... d5. Celú teóriu Orangutana možno naštrbiť napr. ťahom 1... c5. Za rozumné riešenia sa považujú ťahy 1... c6 alebo 1... e6, čo dokumentuje aj táto "vždyzelená" partia č. 2.
Príklad vyváženej výstavby za obe strany navrhuje program Fritz 9 podľa nasledovného diagramu, kde je zachytená možná pozícia po 7. ťahu bieleho (hralo sa 1. b4 c6 2. Sb2 d6 3. Jf3 e5 4. e3 Jf6 5. Se2 Se7 6. 0-0 0-0 7. c4):

V každom prípade možno otvorenie Orangutan (alebo tiež Sokoľského hru) považovať za extravagantné prekvapenie, ktoré sa v svetovej špičke vyskytlo doteraz len príležitostne (použil ho napr. Réti v roku 1923 alebo Spasskij proti Smyslovovi v roku 1960). Je určite oživením bleskoviek aj nezáväzných turnajov, kde sa ukáže, ako je čierna strana teoreticky pripravená korektne odpovedať na bieleho výzvu. Možnosti čierneho protihry sú všeobecne veľmi dobré a pri korektne vedenom postupe skôr biely musí doháňať sklz vo vývine.