Nie tak dávno sme počuli, že Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR chystá legislatívny návrh kategorizácie ubytovacích a gastro zariadení. Napriek tomu, že už raz sme tú „socialistickú“ kategorizáciu zrušili.
Zamyslel sa už niekto nad tým, prečo by sme potrebovali opätovné zavedenie kategorizácie ubytovacích a stravovacích zariadení?
Kedysi, ale predsa nie tak dávno, štát určoval ceny všetkých tovarov a služieb. Na domácom trhu sme rozlišovali ceny veľkoobchodné a maloobchodné. Keďže určiť cenu služieb, vezmime si ako príklad ubytovacích nie je tak jednoznačné, štát musel najprv kategorizovať ubytovacie zariadenia. Čerpal pritom na kapitalistickom trhu z už zavedených kvalitatívne rozdelených jednotiek. Tak sa stalo, že hotelom boli napr. priraďované hviezdičky.
Pri zavádzaní zákona o cenách po našej "nežnej" ubytovacie a stravovacie služby prešli do oblasti "cien dohodou", pričom ich nestanovoval štát, ale samotný vlastník - prevádzkovateľ, po privatizačnom procese podnikateľ. V súvislosti s prístupom do EÚ, teda aj so vstupom SR do oblasti voľného obchodu v rámci spoločného trhu členských štátov EÚ, sme prijali európske legislatívne normy ochrany spotrebiteľa. Tie sa následne v oblasti cestovného ruchu legislatívne spresňovali zákonom č. 170/2018 Z.z. o zájazdoch... , pričom "spotrebiteľ" v konkrétnych prípadoch bol nazvaný "cestujúci".
"Hviezdičky nerobia značku",
začula som na jednej z výstav cestovného ruchu a gastronómie jedného švajčiarskeho hoteliera. A má pravdu! Pretože
"značka" robí "hviezdičky"!
Rukolapne myslené, o "hviezdičkách", teda o kvalite poskytovaných ubytovacích služieb rozhodujú značky ako Holliday Inn, Hotelplan, Inter Continental, Best Western, TMR, resp. bývalá sieť Interhotel atď. Jedná sa totiž o riadenie kvality! Nie o systém ochrany spotrebiteľa! Ten je založený na iných faktoch, teda na "dohode o cene, ktorá vzniká zaplatením služby, resp. podpisom zmluvy, v oboch prípadoch potvrdzujúcich súhlas zákazníka nielen s cenou, ale aj s dodacími podmienkami, vrátane spôsobu a času platby.
Samozrejme, že štát naďalej zasahuje do oblasti poskytovania ubytovacích a stravovacích služieb. Cez normy - zabezpečujúce ochranu zdravia spotrebiteľov ako napr. HACCP , či rôzne technické normy, vrátane stavebných predpisov!
Predstavte si, že štát by chcel priamo zasahovať do podnikového riadenia kvality u všetkých výrobcov tak, ako kedysi zasahoval do vybavenia hotelových izieb v súvislosti s rozhodovacím procesom priraďovania hviezdičiek tomu-ktorému hotelu! Na kapitalistickom trhu je to skrátna nemožné!
Štát má však iné prostriedky, ako riadiť kvalitu. Ale prostredníctvom motivácie - tak obsahovej i finančnej. Ako príklad uvediem postup rakúskej vlády, ktorá s cieľom podpory kvality "wellness ubytovacích zariadení" motivovala zriadenie clustra (klastra) ako poradnej organizácie pre zvýšenie štandardu wellness zariadení pre návštevníkov ubytovacích zariadení. Po dosiahnutí cieľa cluster zanikol.
Je však možné aj také riešenie, že cieľom by mohlo byť aj založenie "kolektívnej ochrannej značky" vyjadrujúcej špeciálnu kvalitu, ktorá je vlastná ubytovacím zariadeniam využívajúcim ochrannej značky. Napríklad v oblasti "eco" poskytovaných služieb v daných zariadeniach ai.
Mali by sme si konečne priznať, že zrušením zavedenej značky ubytovacích zariadení, akou bola značka Interhotel, sme do smetného koša zahodili aj know-how typický pre členské hotely. Treba však mať na pamäti, že hotelová sieť, resp. sieť ubytovacích zariadení nemusí vlastnícky patriť len jedinému vlastníkov, nakoľko existuje aj "hotelové konzorcium" združujúce hotely rôznych vlastníkov na základe spoločnej dohody!
Také niečo potrebuje Slovensko ako soľ. Len touto cestou je možno v súčasnosti vytvoriť stabilný subjekt s dostačujúcim potenciálom presadiť sa na zahraničných trhoch a tým pre všetky členské hotely v prvom rade zabezpečiť dostatočné zákazkové krytie a tým aj zvýšenie počtu návštevníkov, predĺženie počtu prenocovaní, predĺženie sezónnosti - a v konečnom dôsledku aj k zvýšeniu ziskovosti pre investovanie do kvality poskytovaných služieb!!!
Takže hotelieri a gastronómovia hor sa za lepším zajtrajškom! Je to vo vašich rukách, nie v rukách štátu!
Takže hotelieri a gastronómovia hor sa za lepším zajtrajškom! Je to vo vašich rukách, nie v rukách štátu!