Študenti alebo ako (ne) viesť seminár na univerzite

Už v minulosti som zopár krát načrtol tému školstva, študentov a potreby zmien v systéme. Teraz sa môžem pokúsiť o pohľad na školstvo aj z tej druhej strany, keďže už niekoľko semestrov chodím na svoju alma-mater, a odprednášam tam 1-2 semináre* za semester.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Obrázok blogu

To, že viesť dialóg s študentmi (aj na vysokej škole), je pomerne náročné som vedel už ako študent. Teraz z pohľadu vyučujúceho sa mi to potvrdilo, a zároveň je to pre mňa aj náročnejšie, keď sa pokúšam o niečo čo sa mi nie vždy darí, kvôli nedostatočnej spolupráci zo strany študentov.

Uznávam, že nie všetci majú chuť a ambície prezentovať svoje vedomosti pred verejnosťou, avšak myslím, že nejaká rozumná miera seba prezentácie by mala byť prítomná u každého jednotlivca. K tomu nás čiastočne aj viedli na škole, keď sme mali počas štúdia asi 4-5 predmetov, kde sme počas semestra mali mať prezentáciu pred spolužiakmi. Nie všade je seba prezentácia v pracovnom svete nevyhnutná, avšak predovšetkým na riadiacich pozíciách je jej ovládanie žiaduce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre mňa ako prednášajúceho, ktorý sa snaží študentov zaujať a niečo im zanechať, a ktorý sa len učí a zdokonaľuje v tomto svojom „hobby", je snaha o udržanie pozornosti študentov nanajvýš dôležitá. Počas nedávnych dvoch seminárov na fakulte som sa na úvod snažil študentov do témy vtiahnúť otázkami, a vedením diskusie. A istú chvíľu sa mi aj darilo udržiavať si ich pozornosť, neskôr, keď som však už istú chvíľu viedol monológ, tak som badal na svojom publiku, že ma aktívne sleduje len asi tretina z celkového počtu.

Jedna vec, čo ma pomerne prekvapila, bol fakt, že keď som šiel prednášať k externým študentom, tak som si myslel, že budú aktívnejší, a lepší v zapájaní sa do diskusie v porovnaní s dennými. Bohužiaľ som sa mýlil, a síce isté náznaky dialógu sa mi podarilo dosiahnuť aj s nimi, boli ešte pasívnejší ako denní. Istá chyba bola aj vo mne, bo som ich pasivitou ostal tak zaskočený, že som potom hodnú chvíľu viedol monológ.

SkryťVypnúť reklamu

Na záver zhodnotím, že na mojej alma mater jedna z najväčších pozitív je skutočnosť, že umožňuje pomerne veľkej časti študentov vycestovať na 1-2 semestre na štúdium do zahraničia. Študenti, ktorí sa vrátia zo zahraničia síce časom možno skĺznu do stereotypu, ale verím, že aspoň z časti dokážu svoje nadobudnuté poznatky o školskom systéme v Holandsku, Francúzsku, Dánsku či iných krajinách predať ďalej.

Myslím si, že transformácia nášho (nielen vysoko) školského systému by mohla byť rýchlejšia, keby bola podporovaná zo strany politikov, spoločenských elít a zamestnávateľov, ale verím, že sa pomalými krokmi posúvame vpred. Vďaka nastupujúcej generácii t.j. mladým študentom, a ich skúsenostiam zo zahraničia, sa krôčik po krôčiku mení náš zastaraný systém. Je síce možné, že tam kde je teraz školstvo v Dánsku budeme takýmto tempom asi tak o 50 rokov, ale aj to je lepšie ako nič, a ja osobne celý systém zmeniť nedokážem, môžem a musím (tak ako každý) začať len od seba.

SkryťVypnúť reklamu

* Pod pojmom 1-2 semináre mám na mysli, že raz alebo dva krát počas semestra sa dohodnem s vyučujúcou docentkou a prídem ako hosť na jej hodinu, nie, že celý semester vediem jeden či dva predmety

Viktor Štrba

Viktor Štrba

Bloger 
  • Počet článkov:  74
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Mladý muž, ktorý sa snaží žiť podľa istých pravidiel, a stavať sa k životu zodpovedne. V živote som už všeličo zažil na druhej strane ma ešte čaká dlhá cesta učenia sa pokory a lásky. Zoznam autorových rubrík:  Zo života ľudíŠkolaPoéziaPríbehy zo životaSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu