„Vysvetlenie," povedal Jariabok, „mi napadlo, keď som uvidel performance ruského konceptuálneho umelca Petra Pavlenského, ktorý si pribil pipíš o dlažbu na protest proti apatii v ruskej spoločnosti. Chápete? Toto isté, vážení priatelia, urobili Bystričania. Vytiahli vtáka na dlažbu nie z masochistickej úchylky, alebo - nedajbože - zo svätej prostoty, ale na protest proti narastajúcej apatii v slovenskej spoločnosti!" Niečo pravdy na tom zrejme bude. Netvrdili azda tí stredoslovenskí umelci, že ho volili preto, aby sa politici zobudili?

Konceptuálny umelec Pavlenský. Auuu! (www.lidovky.cz)
Autor článku (pre menej vnímavejších čitateľov: Ja) má tiež skúsenosti s art performance. Sám som už nejaké nakládol (tu). (Nakoniec som tam tú fotku nedal. Hanbím sa.) Odvážne však spomeniem svoje prvé kontakty s týmto citlivým umením. To sme si s milou vykračovali po Košiciach v prvý deň EHMK, veľkej to slávnosti európskeho významu, keď sme narazili na sklenenú búdku plnú smetí. Toto je typické slovenské, vravím rozhorčene. Európske mesto kultúry a v centre mesta nechajú smetisko! Banda jedna smerácka! Milá síce za tým šípila nejaké pánske huncútstvo, ale ja som si to vo svojej zalužanskej počestnosti nepripúšťal. Až neskôr som sa dočítal, že to bola umelecká inštalácia skupiny Kassaboys. Týmto sa ospravedlňujem bande jednej smeráckej, že som ich podozrieval z kultúry.

Košická inštalácia Kassaboys. Ako som to mohol nepochopiť, ja ignorant! (www.kosice.estranky.sk)
Nikdy som nemal pochopenie pre Matovičove a Hlinove šaškovanie s hnojom alebo striekačkami. Vravel som si, že politik by zo seba nemal robiť kreténa vedome. Na to si musí vystačiť s podprahovými reakciami. Lenže stačí na chvíľku privrieť oči (naučil ma to veľký, ó, Jariabok) a hneď sa debilina zmení na art performance. Debilná maketa papiera v parlamente... teda papierová maketa... ehm... premiéra a bitka okolo nej, pipíš pribitý o dlažbu, pipíš v druhom kole, smetisko na námestí, alebo toto (preboha!!!)

Aby sme si rozumeli, toto nie je konceptuálne umenie, lebo nie sú pribití, toto je kontextuálne umenie. Z výstavy Kontextuálne umenie, ktorá je v bratislavskej Galérii Cypriána M ajerníka. (www.sme.sk)
Dnes už takéto veci nepovažujeme za hovädinu. Dnes je to performance. A ak s tým horehronskí konceptuálni umelci neprestanú, čo nevidieť zažijeme aj jednu úžasnú inštaláciu.