1.
Aby sa miestne noviny konečne otvorili aj konštruktívnej kritike a aby v nich bola dodržiavaná pluralita názorov. Už dosť dlho informujú len o úspechoch mestskej časti, neprebieha v nich verejná diskusia o pripravovaných zámeroch, problémy akoby v Dúbravke neboli a v podstate fungujú ako PR nástroje p. starostu. Za tým účelom je potrebné novelizovať štatút mediálnej komisie a vydať uznesenie miestneho zastupiteľstva, ktoré by pluralitu názorov v Dúbravskom spravodajcovi garantovalo.
Doplnené 8.10.2014: Za môjho zhruba jeden a pol ročného pôsobenia v mediálnej komisii som ako neposlanec spracoval návrh na zmenu príslušného ustanovenia v štatúte mediálnej komisie, ktorá by v Dúbravskom spravodajcovi (DS) zaručovala pluralitu názorov. Táto zmena, aj keď s ňou súhlasila väčšina členov komisie, nebola realizovaná kvôli obštrukciám šéfredaktora novín a neochote pána starostu. V súčasnosti je slobodný DS nie len mojou prioritou ale aj stredopravej koalície za ktorú kandidujem. O stave "dodržiavania" plurality názorov v DS som písal tu: http://burkert.blog.sme.sk/c/360806/pluralita-nazorov-v-miestnych-novinach-ved-to-tu-nebolo-ani-za-socializmu.html
2.
Presadzovanie zverejňovania všetkých uznesení zo zasadnutí komisií miestneho zastupiteľstva. Občania sa totiž často krát dozvedajú o dôležitých veciach týkajúcich sa miestnej časti dosť neskoro na to aby ich mohli ovplyvniť.
2.1
Presadzovať, aby občania mali otvorený prístup na rokovania komisií MZ
2.2
Robiť aktívny odpor voči tým funkcionárom MÚ, ktorí nechávajú alebo chcú nechávať občanov rozhodovať obrazne povedané iba o farbe fasády, keď ich pred tým postavia pred hotovú vec a ešte za to očakávajú potlesk.
3.
Aby o zamýšľaných väčších investičných aktivitách a väčších projektoch mali možnosť vedieť, a to včas, všetci občania bez toho, aby po tom museli špeciálne pátrať. Minimálne prostredníctvom Dúbravského spravodajcu a Dúbravskej TV. Aby prípadné nekalé úmysly mocných mohli byť občanmi zvrátené.
Aby informácie o predajoch cenného obecného majetku a verejných obstarávaniach, najmä kto a za koľko je schopný majetok obce kúpiť alebo zákazku obce realizovať, boli v Dúbravskom spravodajcovi tak bežné ako sú pozitívne prezentovania sa starostu.
Inak kompetentným vrátane poslancov nič nebráni potichu sa dohodnúť s investorom a neskôr presadiť veľmi lacný odpredaj. Ako to bolo napr. s Dúbravským bytovým podnikom: http://burkert.blog.sme.sk/c/287488/bytovy-podnik-bratislava-dubravka-opat-jedna-kauza-bez-konca.html
A ak už zastupiteľstvo za trhových pravidiel rozhodne, že byt/y alebo iný obecný majetok odpredá, musí riadne zdôvodniť prečo sa ho chce zbaviť a na aké účely budú použité získané finančné prostriedky.
4.
Opätovné prerokovanie návrhov Miestnej časti Dúbravka na zmeny územného plánu. Väčšina návrhov Miestnej časti Dúbravka na zmeny územného plánu boli už dávnejšie požadované, konkrétne uznesením dúbravského zastupiteľstva č.354 z 14. 12. 2004. Som toho názoru, že všetky, teda tieto staršie návrhy aj tie novšie, by mali ísť opätovne cez aktuálne miestne zastupiteľstvo, ktoré vzíde po voľbách. A najlepšie ak by boli predložené verejnosti na verejnú diskusiu. Ide totiž o celú radu ak nie všetky zvyšné väčšie zelené plochy Dúbravky. S týmito návrhmi z r. 2004 na zmeny územného plánu sa súčasný starosta Sandtner stotožnil čím jasne deklaroval svoje priority.
Zodpovední z MÚ Dúbravka na čele so starostom by nemali konať svojvoľne, mali by vysvetľovať prečo projekty na zástavbu podporujú a nechať občanov rozhodnúť, napr. v miestnom referende.
Komunikácia s obyvateľmi nie je možná v zmysle – toto ideme robiť, ale komunikovať v zmysle – toto plánujeme urobiť, čo si o tom myslíte?
Doplnené 18.7.2014: http://burkert.blog.sme.sk/c/345385/Aj-mala-bratislavsko-dubravska-divocina-ma-ustupit-vystavbe.html:
4.1
Vyvolať diskusiu o vízii pre Dúbravku na ďalšie desaťročia. Aby sa nerozmýšľalo len v nejakom štvorročnom volebnom cykle ale aby procesy fungovali bez ohľadu na to, kto je starosta alebo starostka.
5.
Vyvolanie verejnej diskusie na tému, čo je pre Dúbravčanov prijateľnejšie: či zahusťovanie sídliska novou zástavbou na miestach príliš malých alebo nevhodných na budovanie hoci aj malých parčíkov, alebo neustále ukrajovanie z kvalitných zelených plôch (kde by mohli byť parky alebo parčíky), či z okolitej prírody Devínskej Kobyly a pod.
Dať možnosť vyjadriť sa občanom ako by tento problém riešili. Aj na konkrétnych prípadoch.
5.1
Zasadzovať sa o to aby rovnaká pozornosť, aká je zo strany Miestneho úradu venovaná podpore výstavby, bola venovaná aj podpore budovania parkov a parčíkov.
5.2
Predložiť návrh a zasadzovať sa o to, aby boli definitívne určené vybrané zelené plochy, ktoré nie je možné zastavať a vyhlásiť ich za obecné chránené územia.
5.3
Hľadanie riešení. Napr.: Podľa môjho názoru je nutné zakázať výstavbu ďalších prízemných obchodných domov s ich veľkými priľahlými betónovými parkoviskami, ktoré nám zbytočne ukrájajú zo zelene. Tie parkoviská môžu byť umiestňované pod novými obchodnými či obytnými domami. Stavebný úrad by za to mal bojovať a nie len tak dávať zelenú zbytočnému alebo neefektívnemu betónovaniu. Zvlášť ak ide o centrum Dúbravky, kde boli veľkorysé plány vybudovať tu centrum s estetickým mestským, nie sídliskovým charakterom. Aj tento obrázok nasvedčuje tomu, že sa tento zámer "darí "napĺňať. Centrum Dúbravky s dvomi novými prízemnými obchodnými domami tak pripomína iba novodobé nákupné zóny, ktoré sa zvyknú stavať na perifériách miest, nie v ich centrách. Pri okolitých vežiakoch pôsobia ako päsť na oko.
Ak sa takto mrhá kvalitnými plochami priamo uprostred sídliska potom je tu prirodzene o to väčší tlak tlak na iné zelené plochy sídliska a tiež okolitú prírodu (napr. masív Devínskej Kobyly). Jedným z takýchto príkladov je lokalita Veľkej lúky (na obr. nižšie), kde má za obeť luxusnej výstavbe padnúť krásny kus prírody. Dosť pochybujem, že aspoň štvrtina občanov mala možnosť sa k tomu zámeru včas čo i len vyjadriť, nieto ešte spolu rozhodovať (napr. v referende) o tom, čo s daným kusom prírody, či tie pozemky, ktoré sú tu súkromné, nebude lepšie zo strany mesta odkúpiť a zachovať zeleň pre ďalšie generácie ako krásny kút Dúbravky a Devínskej Kobyly, alebo prenechať developerom.
6.
Aby pri každom prezentovaní sa starostu alebo Miestneho úradu, v štýle: "Vybudovali sme...", Rekonštruovali sme..." bolo uvedené aj finančné vyčíslenie.
7.
Aby odmeny starostov a poslancov boli pravidelne zverejňované v miestnych novinách.
Vyvolať verejnú diskusiu na otázku, či pri schvaľovaniach odmien starostu by nemala mať hlavné slovo jeho opozícia, resp. občania na verejnom zasadnutí, aby sa vylúčili podozrenia z machinácií pri schvaľovaní týchto odmien, ktoré sú podľa mnohých často krát nekresťansky vysoké.
7.1
Verejné majetkové priznania všetkých funkcionárov MÚ.
8.
Aby každý poslanec zastupiteľstva pred skončením volebného obdobia musel urobiť odpočet toho, čo pre obec za 4 roky vykonal, k čomu prispel, čo presadzoval, čo pomohol presadiť, čo sa mu presadiť nepodarilo a z akého dôvodu, čo pre to urobil. Ide o to, aby sa z poslancov zastupiteľstva nestávali len „hráči do počtu".
9.
Aby obcou pridelené byty nemohli byť ani vo vyvolených prípadoch odkúpené ich nájomcami. Ak takýto nájomca - „sociálny prípad", má na to, odkúpiť si byt, tak to určite nebude sociálny prípad. Minimálne ním zďaleka nebude vtedy, ak za smiešnu cenu, ako to neraz býva, dostane majetok, na ktorý si iní berú hypotéky, ktoré splácajú 20 rokov. Dnešný systém je vo veľkej väčšine obcí a miest nespravodlivý a nesprávne nastavený tým, že pár vybraným ľuďom pomôže výrazne a drvivej väčšine sociálnych prípadov tým pádom už nie je z čoho pomôcť. Za spravodlivejší považujem systém, ktorý by pomáhal väčšiemu počtu osôb, aj keď v menšej miere.
Systém má ľuďom pomáhať „odraziť sa", nie zabezpečovať ich tak, aby sa sami už nemuseli ďalej snažiť. Systém by nemal dopustiť to, aby sa sociálne prípady neraz báli zarábať viac, alebo zmeniť svoje pomery, aby nestratili "štatút" sociálneho prípadu, čím by prišli o sociálny byt.
10.
Herňe. Tam kde herne a to čo s nimi súvisí obťažujú občanov, budem presadzovať úpravu ich otváracích hodín iba do 22.00.
11.
Zasadzovať sa o to, aby časť z prehnanej pozornosti, ktorú Mestská polícia venuje odhaľovaniu drobných priestupkov na úseku cestnej premávky presunula na odhaľovanie neporiadnych jedincov z radov psíčkarov (neodstraňovanie psích exkrementov).
11.1
Zodpovednejšie nakladanie s odpadmi, ktoré sa separujú, či už klasické, ako: plasty, papier, plechovky a sklo alebo nebezpečné. Zvyšovanie povedomia v tejto otázke, keďže ako je známe netýka sa to len našich peňaženiek ale aj ochrany životného prostredia. Zberné koše na drobné batérie rozmiestnené vo všetkých obchodných domoch, po dohode s ich prevádzkovateľmi; aby v tomto smere nešlo len o výnimky.
12.
- Aby parkoviská, ktoré nemôžu ísť pod zem, sa mohli stavať len zo zatrávňovacích dláždic a to nie len preto že inak ide o zbytočné prehrievanie sídliska v letných horúčavách, keďže betónové plochy akumulujú teplo, ale aj z toho dôvodu, že takéto materiály umožňujú, aby zrážky zostávali v krajine a neodtekali zbytočne kanálmi a preplňovali zbytočne korytá riek, ktoré sa neraz vylievajú a spôsobujú záplavy.
13.
Skúmať možnosti ako by sa dalo zariadiť, aby momentálne dlhodobo nezamestnaní občania - poberatelia sociálnej podpory v nezamestnanosti mali možnosť prispieť k úpravám alebo skrášľovaniu obce a jej okolia cez verejno-prospešné práce.