
V apríli bol v Košiciach odsúdený farár z Radome na dva roky nepodmienečne. Bolo to pre slávnostné odpustové bohoslužby v nedeľu predpoludním, ktoré sa mali pre žatevné práce preložiť na večer. (SIS 137)Dňa 13. mája sa stala udalosť, ktorá otriasla celým svetom. V ten deň atentátnik Ali Agca postrelil Svätého Otca Jána Pavla II. Hneď po atentáte sa rozšírili správy o tom, že ho dali zavraždiťtajné služby komunistov, ktoré nemohli zniesť, že aj napriek ich zvýšenému teroru strácajú vplyv na spoločenské dianie.O týždeň nato sa konala púť chorých na kalváriu v Banskej Štiavnici za zdravie Svätého otca. Biskup Gábriš chorých po jednom požehnával. (SIS 139)V polovici septembra bol v Spišskej Novej Vsi odsúdený salezián Štefan Javorský na dva roky nepodmienečne pre "narúšanie domového poriadku a osobnej slobody, príživníctvo a nebezpečnú recidivitu." tento staručký salezián už niekoľko rokov cestoval po celom Slovensku, rozprával o Bohu, spovedal a viedol ľudí k morálnym hodnotám. V tom čase to bol trestný čin. (SIS 137)V tých dňoch bol v Bratislave odsúdený 38-ročný robotník, tajný salezián Günter Matej Rompf, vinný "z trestného činu marenia dozoru nad cirkvami a náboženskými spoločnosťami podľa § 178 Trestného zákona, že ... na svojom byte vykonával nedovolenú náboženskú funkciu kazateľa... tiež na dva roky nepodmienečne. Venoval sa biednym na ulici, väčšinou cigánom. O niekoľko týždňov, dňa 26.novembra mu bol znížený trest na 8 mesiacov, vďaka mravnému nátlaku svetovej verejnosti... ale najmä mladých veriacich z Bratislavy. (SIS 138)Páni našej strany a našej vlády sa rozhodli pritvrdiť. V októbri prichádza do bratislavského seminára nový prefekt Karol Krajčí. Režim v seminári sa začal viac podobať na väzenský. Začala prísna kontrola návštev, vychádzky mali bohoslovci dovolené iba v reverendách... (SIS 139)Dňa 21.októbra 1981 bola pripomienka prvého výročia hladovky v seminári. Keďže hladovka by vzbudila prílišný rozruch, bohoslovci sa rozhodli pre dvojdňové dobrovoľné obmedzenie rozhovorov a žartov. (SIS 140)V polovici novembra v Banskej Bystrici vrcholia oslavy 10. výročia založenia "pokrokových" kňazov, združenia Pacem in terris. Podpredseda Matej Lúčan tam medziiným vyhlásil: "Združenie kňazov Pacem in teris požíva zákonnú ochranu socialistického štátu. Každý, kto túto organizáciu napadne, musí si byť vedomý, že nepriamo napáda socialistickú spoločnosť".O mesiac nato Generálne zhromaždenie OSN vydalo deklaráciu o náboženskej znášanlivosti. Generálne zhromaždenie je "rozhodnuté prijať nutné opatrenia na urýchlenie likvidácie všetkých foriem a prejavov neznášanlivosti, zakázať diskrimináciu pre náboženstvo a vieru".(SIS 141)Našli sa ľudia, ktorí mali dosť odvahy na to, aby protestovali proti náboženskému útlaku. Sišský kapitulný vikár Štefan Garaj protestoval proti dotazníku, ktorý zachádzal priďaleko:"Chodíte na prijímanie?a) každý mesiac b) niekoľkokrát do roka c) raz do roka d) nikdy.Modlíte sa?a)každý deň b) každý deň c) vo sviatočné dni c) v tiesni d) nikdy..."V liste ONV v Poprade odboru školstva napísal: "Táto spoločnosť považuje náboženstvo za súkromnú vec každého občana. Škola je podriadená ateistickému svetonázoru, náboženské vzdelávanie a prejavovanie sa je obmedzené na kostol a na rodinu, každý náboženský prejav vo verejnosti je nevítaný a zamedzovaný. A tu naraz sú žiaci nútení vyjadriť najúprimnejšie pocity o veciach posvätných a výsostne osobných... (§ 126) - je to nátlak na svedomie, proti ktorému ako predstaviteľ spišského biskupstva protestujem a žiadam, aby sa podobné prípady neopakovali." (SIS 136)Napriek útlaku a napriek tomu, že nepriatelia Katolíckej cirkvi sa nebáli objednať si vraha, ktorý mal zavraždiť jej hlavu, pápeža Jána Pavla II, na Slovensku pribúdalo ľudí, ktorí sa nebáli aj verejne prejaviť svoju vieru. Uvedomovali si, že všetkých nie je možné pozatvárať. V roku 1981 na púť do Levoče prišlo viac ako 100 tisíc ľudí, a tento počet z roka na rok narastal. (SIS 139)Levoča bola miestom, kde sa kresťania schádzali, aby si pripomínali, že aj keď má diabol veľkú moc a dostatok prisluhovačov, na jeho hlave stojí útla nôžka Panny Márie, ktorá drví jeho pyšnú hlavu svojou pokornou službou Bohu. Ľudia v Levoči zbierali duchovnú silu a odvahu žiť svoje kresťanstvo aj napriek útlaku zo strany mocných, ktorí chceli zo Slovenska urobiť ateistický štát...