
To, čo robia, je neuveriteľné: manipulujú s Rómami ako sa im zachce, nechávajú si platiť niekedy až takmer 100% úrok! Podľa Jozefa Červeňa je práve to najväčším problémom zlej verejnej mienky o tejto tajomnej mestskej časti. „Málokto vie, že na Luníku IX žijú aj slušné rodiny, lebo tí zlí krikľúni ich vždy prekričia."Na prevýchovu myslenia niektorých „Luníčanov", že všetko môžu mať zadarmo aj bez práce, umocňovaného najmä za socializmu, je už neskoro. To však neznamená, že je Luník IX stratený: „Keď chceme niekoho vychovať, musíme začať jeho starou mamou. A my sa snažíme, aby dobré staré mamy vyrástli z dnešných školákov."Najtvrdším orieškom bolo naučiť deti, že každú odmenu si musia zaslúžiť. „Zaviedli sme kreditný kanadský bodovací systém. Boduje sa miništrovanie, spevokol, upratovanie, basketbal, animátorská pomoc... Za každú aktivitu môže dieťa získať určitý počet bodov. Od ich súčtu sa odrátajú neospravedlnené hodiny v škole a vydelí sa to známkou zo správania. Výsledok sa ešte predelí priemerom známok na vysvedčení. Deti, rozdelené do štyroch skupín podľa veku, dostanú potom odmenu za nadobudnutý počet bodov."Tou je napríklad možnosť zahrať si stolný tenis, počítačové hry alebo surfovať po intemete. Mgr. Jozef Červeň by si určite zaslúžil označenie „virtuálny duchovný otec". Jeho stránka o misijnej činnosti www.cerven.blog.sk je denne miestom plodnej diskusie. Internet predstavuje častokrát jediné spojenie Luníka IX s okolitým svetom. Sídlisko má vyše 6000 obyvateľov, ale auto vlastnia len niekoľkí. Ľudia nemajú dôvod cestovať do mesta. Ak nie je nutný veľký nákup, celý deň sú na sídlisku. Aby deti svoj voľný čas trávili zmysluplne, čakajú na nich spomínané aktivity. Vytvoriť takéto podmienky by nebolo možné bez sponzorov a občianskeho združenia Romintegra 7777. To pomáha Rómom aj pri orientácii na trhu práce. Jeho cieľom nie je zmeniť identitu Rómov, aby sa asimilovali našej spoločnosti (ktorá sa má tiež ešte veľa učiť), ale integrovať ich do nej tak, aby mohli žiť podľa štandardu.BEZPEČNEJŠÍ NEŽ ŽELEZNIČNÁ STANICAMnoho ľudí o lunickych misionároch tvrdí, že majú dar práce s ľuďmi. Duchovný otec J. Červeň to odmieta: „Som presvedčený, že jediná charizma, ktorú mám, je tá, že chcem mať lásku ku všetkým ľuďom. Nemám teda inú charizmu ako všetci kresťania na celom svete." Aj keď bola situácia na Luníku IX na začiatku misie žalostná a Rómovia si len veľmi ťažko zvykali na nový systém, Jozef Červeň nebol zo sídliska sklamaný. „Možno preto, že som nič neočakával. A ten, kto nemá hlavu plnú očakávaní, sa nemôže sklamať."Ľudí najviac zaujímajú zlé správy. Napríklad tie, že človek na Luníku IX nemôže ani bezpečne prejsť z bytu na autobusovú zastávku, aby mu niekto neukradol náušnice alebo hodinky. Zdá sa, že tieto veci sú minulosťou: „Na začiatku našej misie som sa aj ja bál ísť v noci sám po sídlisku. Ale dnes môžem potvrdiť, Že aj o tretej ráno vyjdem na ulicu s väčším pocitom bezpečia ako na železničnej stanici."Napriek značnému zlepšeniu života obyvateľov popieraného mestského gheta sa však stále väčšina Košičanov Luníka IX bojí. „Ak sociálny úrad nezmení svoje správanie, Košičania sa budú musieť Luníka IX báť. Základná škola má momentálne 902 žiakov. Keď dorastú najsilnejšie ročníky, mesto bude mať na krku päť tried mladých ľudí, ktorí si budú hľadať uplatnenie v spoločnosti. A keď si prácu nenájdu, výtržnícke skupiny nebudú ničím výnimočným."Súčasní lunícki deviataci záujem o stredoškolské štúdium majú. Podľa slov J. Červeňa je však otázne, či sa tam dokážu udržať. Uprostred zeleno-modrej rómskej vlajky sa nachádza koleso, symbol kočovania. To nevymizlo ani z duše "Luníčanov". „Stane sa, že celá rodina sa zrazu zdvihne a odcestuje do Holandska. Po určitom čase sa však vráti späť." Zdá sa, že spočiatku nanútení Luník IX začínajú Rómovia vnímať ako svoj naozajstný domov.Možno aj preto, že konečne sa im dáva na vedomie, že spoločnosť s nimi ráta. Duchovní otcovia pre nich vymýšľajú rôzne výlety s výchovným účinkom. Návšteva povodňami zničených Jarovníc, kde žijú Rómovia na prahu absolútnej chudoby, naučila Rómov z Luníka IX, aby si vážili a rozumne využívali to, čo sa im dostalo. Jarovničania bývajú v jednoduchých chatrčiach bez elektriny, kúrenia či vody. Lekcia, že človek na tom nikdy nie je až tak zle, by sa zišla nielen Rómom.1 km2, 3 ULICE,6500 OBYVATEĽOV, 1000 000 PROBLÉMOV...Okolo jednej z najmenších mestských častí v Košiciach dokážu médiá urobiť taký rozruch, aký sa nepodarilo ani obrovskej Petržalke. A pritom je Luník IX obyčajné sídlisko s ľuďmi, ktorí majú 10 prstov na rukách, kýchnu si, keď im je zima, a keď nedávajú pozor, rovnako im vykypí mlieko.O tom, že Luník IX nie je veľká mestská štvrť, svedčia aj čísla. Jeho rozloha je 1 km2 a tvoria ho len tri ulice pomenované podľa významných slovenských osobností: Ľudmily Podjavorinskej, Mateja Hrebendu a Štefana Krčméryho. Možno by to malo byť pre nás výzvou, aby sme Rómom donášali osvetu ako Matej Hrebenda (a neboli pri tom slepí), aby sme sa starali o výchovu najmladšej generácie ako Ľudmila Podjavorinská a aby sme ako Štefan Krčméry boli v literatúre nášho srdca mostom medzi obdobím (až príliš) kritického realizmu a obdobím moderny nového Európana.Moje zistenia o Luníku IX:1. Nie je pravda, že obyvatelia Luníka IX sú nenapraviteľní.Misia duchovných otcov Jozefa Červená a Emanuela Čuríka neodškriepiteľné dokazuje pravý opak2. Nie je pravda, že obyvatelia Luníka K nechcú pracovať.Chcú, len úrady sa k nim čas to krát správajú veľmi odmietavo a sami sa na trhu práce orientovať nevedia.3. Nie je pravda, že obyvateľom Luníka IX neprekáža katastrofálny stav panelákov. Uvedomujú si nehygienické podmienky, ale porozbíjané okná či múry sú často dôsledkom nedostatku miesta a financií: na jedného obyvateľa Luníka IX pripadá totiž 6 m2.4. Nie je pravda, že obyvatelia Luníka IX sú „zberba".Zlé meno robili sídlisku výtržnícke skupiny, ale umierneným pôsobením misionárov sa tieto živly darí eliminovať.5. Nie je pravda, že deti z Luníka IX sú lenivé a nič poriadne z nich nevyrastie. Výsledky súťaží, do ktorých sa zapája miestna materská a základná škola, ukazujú, že rómske deti sa pokojne môžu porovnávať so svojimi vrstovníkmi. Spoločnosti skôr chýba výrazná rómska osobnosť, ktorá by ich dokázala motivovať. Podobný problém mali na Balkáne zavrhovaní Albánci, ale keď z "takýchto" ľudí vzišla Matka Tereza, názor na nich sa zmenil. A keď si spomenieme, s akou veľkou odozvou prijal šoubiznis Rómov Petra Končeka a Guruho, niet pochýb, že kultivovaní Rómovia sú u nás vždy vítaní.6. Nie je pravda, že Luník IX je miesto, za ktoré sa musia Košice hanbiť.Na rozdiel od ostatných kútov mesta, kde sa stretávam s ľudskou aroganciou a namyslenosťou, mi bolo dokonca veľmi ľúto, že z Luníka IX odchádzam.Držte spolu so mnou "palce" tohtoročnej maturantke aby dobre úspešne zvládla nielen maturitu, ale aj prijímačky na vysokú školu. Teší ma, že nám na Slovensku vyrastajú takíto mladí odvážni ľudia...