
Necítime hanbu ak sa označujeme za nasledovníkov vynikajúceho vodcu. (J.Adair)Keď sa bijú sloni, odnesie si to tráva. (Africké príslovie)Pedantnosť nie je nič iného než vôľa vtlačiť maličkostiam okolitého sveta zákon vlastnej osoby. (Allers)Kto sa vyliahne z labutieho vajca, zostane labuťou, aj keby ho vychovali medzi hydinou. (Andersen)Niečo iného si myslí kôň a niečo iného ten, kto na ňom ide. (Anglické príslovie)Apatia zamestnancov nepramení z ich údajnej lenivosti, ale je protestom proti tomu, že sa s nimi jedná ako s deťmi. (C.Argyris)Keď Pythagoras objavil svoju poučku, obetoval sto volov. Od tých čias sa všetky voly trasú, keď sa objaví nová pravda. (Balzac)Keď sú všetci hrbatí, krásna postava sa stáva obludou. (Balzac)Nečinnosť neodvratne vedie k skaze. Preto je lepšie dopúšťať sa omylov, než nerobiť vôbec nič. (H.Bastilian)Žiadne zvýšenie pohodlia alebo bezpečnosti nemohlo byť dosť dobré na to, aby bolo kúpené za cenu slobody. (H.Belloc)Sila a slabosť diktátorov je v tom, že uzavrú pakt so zúfalstvom národov. (G.Bernanos)Kiež by bolo možné konfiškovať, čo si ľudia myslia. (Bismarck)V totalitárnych spoločnostiach vystupuje byrokracia neraz v roli obetného baránka. Je terčom dovolenej kritiky, čo odvádza pozornosť od tých mocenských skupín, ktorým slúži ako nástroj ovládania. (P.M.Blau)Pravda je určitý spôsob zmeny názoru pod tlakom. (C.Boc)Tajomstvo každej moci spočíva v tom, že vieme, že iní sú ešte zbabelejší ako my. (L.Börne)Tak veľa sa získa, ak iba jeden vstane a povie: Nie! (B.Brecht)Ako to, že sa zo mňa stal pre tú chvíľu nacionalista? - pýtal sa pán Keuner sám seba. Tým, že som sa stretol s nacionalistom. A preto je treba vyhubiť hlúposť, pretože ohlupuje tých, ktorí s ňou prichádzajú do styku. (B.Brecht)Vďaka vzdelaniu možno ľudí ľahšie viesť, ale ťažšie poháňať; je ľahko im vládnuť, ale je nemožné ich zotročiť. (H.P.Brougham)Pre tyranov a zlých vládcov je postupné rozšírenie vedomostí medzi masami ľudí oprávneným predmetom strachu; je osudné pre nich a pre ich zámery. (H.P.Brougham)Pri diktáte sa individualita môže prejaviť len v pravopisných chybách. (W.Brudziński)Uctili pravdu minútou ticha. (W.Brudziński)Otrok má iba jedného pána. Karierista je otrokom všetkých, ktorí mu môžu pomôcť pri vzostupe. (J.Bruyére)Je práve toľko slabosti v tom, že sa vyhýbame móde, ako v tom, že si ju obľúbime. (J.Bruyére)To, či ja vstúpim do Tvojho vnútra, záleží na tebe. Ty máš kľučku zvnútra. (M.Bubák)Úspech je jediné neomylné kritérium múdrosti pre nevzdelané hlavy. (E.Burke)Je vždy ľahšie uveriť ako popierať. Naše mysle majú prirodzený sklon k súhlasu. (J.Burroughs)Nech si ma nenávidia, len keď sa ma boja. (Caligula)Veľkí vždy zožerú malých. (A.Camus)Urobte zo želania výzvu - je to nebezpečné, vyžaduje to chlapa, dôverujem ti. (Carnegi)Muž, ktorý sám sa nezastane svojej pravdy, ale cestu väčšiny opatrne a zbabelo si zvolí, mal by sa ponáhľať do hrobu a zostať tam navždy. (G.Catullus)Dôkladne sa umúdrim, ale vedieť v tom chodiť už nebudem. (Cézanne)Ľudia radi veria tomu, čo si želajú. (Cicero)Vždy je niekde múr, ktorý nám zabraňuje ísť ďalej. (P.Claudel)Skupina presekáva džungľu, jedni sekajú, iní ostria mačety. Jeden vylezie na strom a povie, že idú nesprávnym smerom. Ostatní ho okríknu: Buď ticho, ideme predsa dopredu. (Covey) osobnosť- tradícia-Nikdy nezblúdime tak ďaleko ako vtedy, keď si myslíme, že poznáme cestu. (Čínske príslovie)Všetci ľudia by boli tyranmi, keby nimi mohli byť. (D.Defoe)Je ťažké byť pod vládou niekoho, kto je horší ako vy. (Demokritos)Myseľ je ako padák. Funguje len vtedy, keď je otvorená. (J.Dewar)Vždy sa nájde nejaký priemerný chirurg, ktorý chce chorému vyoperovať talent. (R.V.Diaz)Niektoré parazity sa postia, len aby predĺžili život organizmu, ktorý napadli. (R.V.Diaz) Za päť rokov burcovaním mozgov médiá vytvorili obraz neporaziteľnosti srbského národa - že sme najsilnejší na svete, že môžeme svoje podmienky diktovať celému svetu vrátane USA i Ruska. Zároveň však tento štát postupne upadá a približuje sa úrovni tureckej provincie z minulého storočia. (Z.Djindjič)Každého možno podplatiť, ide len o sumu. (C.Dossi)Pravda sa nestratí, ale život je možné zahrdúsiť, príkladov je dosť. (Dostojevskij)Najväčší tyrani ľudu takmer vždy vyšli z ľudu. (G.Duhamel)Kto hovorí pravdu, nezomrie na chorobu (Džingischán)Najväčšia sila človeka je v tom, že ju nevyužije. (Eckhart)Do informačného vesmíru musí vojsť i ten, kto chce ostatných upozorniť na jeho neľudskosť, a málo záleží na tom, či k tomu používa stránky nejakého denníka, ktorý vychádza vo veľkom náklade, alebo cyklostyluje brožúrky a rozdáva ich na stanici. (U.Eco)Vnímanie, odkrytie, formulovanie problému je oveľa závažnejšia úloha ako samo riešenie. (Einstein)V krajine slepcov je jednooký kráľom. (Erazmus)Talent vládnuť často zakrýva nedostatok iných talentov. (Eschenbachová)Akonáhle sa násilie stane absolútnym, prestáva byť zrejmé. (Exupéry)Na otroctve sa nič vystavať nedá, ponajviac vzbura otrokov. Prísnosťou sa nič nezíska, chýba sklon k obráteniu. (Exupéry)Tí, ktorí dobrovoľne vložia moc do rúk tyrana alebo nepriateľa sa nesmú diviť, že sa nakoniec obráti proti nim samým. (Ezop)Úcta spočíva v tom, že sa niekomu podriadime, avšak rafinovanosť je vynikajúce predstieranie, že človeka na rovnakej úrovni s nami považujeme za dôležitejšieho od seba. (É.Faguet)Zošalel: rozum sa katapultoval z reality ako z horiaceho lietadla. (D.Fischerová)Každý veľmi ľahko uverí tomu, čoho sa bojí a po čom túži. (La Fontaine)Nebezpečenstvo nespočíva v tom, že sa bádatelia špecializujú, ale v tom, že špecialisti generalizujú. Podľa stromu si robia úsudok o lese. (V.E.Frankl)Prežil som štyri koncentračné tábory a viem o slobode človeka povzniesť sa nad všetku túto podmienenosť a postaviť sa proti najhorším a najtvrdším podmienkam a okolnostiam silou toho, čo nazývam mocou vzdoru ducha. (V.E.Frankl)V každom prípade zostáva človeku sloboda a možnosť rozhodnúť sa pre vplyv prostredia alebo proti nemu. (V.E.Frankl)Masa neznáša žiadnu individualitu, nehovoriac už o tom, že by v nej individuálna existencia mohla nájsť naplnenie svojho zmyslu. (V.E.Frankl)V mase každá jedinečná existencia zaniká, musí zaniknúť, pretože by sa javila ako rušivý faktor. (V.E.Frankl)Ak jedná človek tak, ako by bol púhym dielom nejakého celku a až tento celok tým opravdivým, potom môže mať pocit, že sa zbavil bremena zodpovednosti. (V.E.Frankl)Ako predmet mravného posudzovania začína človek ako taký vôbec až tam, kde má slobodu postaviť sa proti viazanosti na nejaký typ. (V.E.Frankl)Plachtárske umenie začína až tým, že je človek schopný dať pôsobiť sile vetra v žiadanom smere, takže dokáže plachtiť dokonca proti vetru. (V.E.Frankl)Keď je afektívny život stlačený na nízku úroveň, dochádza k regresu, k primitivite. Záujem je orientovaný na bezprostredné, najnaliehavejšie potreby. (V.E.Frankl)Až do posledného dychu väzňovi nikto nemôže vziať slobodu postaviť sa k svojmu osudu tak alebo onak. (V.E.Frankl)Keď človek už raz vstúpi do prostredia, ktoré potláča jeho slobodu, príde niekedy s koncom neistoty (o tamojších pomeroch) tiež neistota konca (kedy sa to vlastne končí). (V.E.Frankl)Je známe, že tvorivé mysle prežili akýkoľvek druh zlej výchovy. (A.Freudová)Ďalšie deštruktívne výrazové formy potlačených agresií môžu byť vedľa depresií tiež rôzne formy náruživostí: od alkoholizmu, používanie tabletiek, posadlosťou prácou a perfekcionizmom, cez skryté formy náruživostí a nepokoja, prevratné reči, anorexie, žravosti, prehnanej kritičnosti, malicherného zapárania, zarytého mlčania až k stále sa “usmievajúcejj sestre” a “milému človeku”, ktorý sa chce všetkým zavďačiť. (K.Frielingsdorf)Je veľmi dôležité uvedomiť si a vnímať negatívne kľúčové situácie v minulosti. Inak hrozí nebezpečenstvo, že zdanlivo dospelé rozhodnutia nie sú nič iného než nevedomé opakovania minulosti, kedy o človeku bolo viac rozhodované, než by sa rozhodoval sám. (K.Frielingsdorf)Život je štruktúrovaný rast a samou svojou podstatou nemôže byť predmetom prísnej kontroly a nie je možné ho predvídať. (E.Fromm) život- Duch-Kto manipuluje ľuďmi, pokladá ich za veci, za nástroje. Všetky nástroje majú násady, či rukoväte - druh ľudí je vybavený ušami. Je nezmyselné milovať, nenávidieť alebo cítiť ľútosť (alebo hovoriť pravdu) kameňom. (E.Fromm)Aj v modernej spoločnosti sú milióny archaicky orientovaných jednotlivcov, ktorí vedome veria v náuky kresťanstva či osvietenstva, avšak za touto fasádou sú uctievači Bála, či Aštarty. nemusia pritom pociťovať žiaden konflikt, pretože progresívne idey, v ktorých myslia, nemajú u nich žiadnu váhu, takže jednajú na základe svojich archaických impulzov, lenže v skrytých a maskovaných formách. (E.Fromm) viera- tradícia-S každým krokom po nesprávnej ceste sa stáva pre nich stále a stále obtiažnejším pripustiť, že sú na zlej ceste, často len preto, že by sa museli zmieriť so skutočnosťou, že sa musia vrátiť až k prvému chybnému kroku, ktorý urobili a uznať, že len márnili energiu a čas. (E.Fromm) pokánie-Silu strachu pred odlišnosťou, strachu pred tým, že by sa človek ocitol len na niekoľko krokov od stáda, môžeme pochopiť len vtedy, keď pochopíme, aká hlboká je potreba nebyť odlúčený. Niekedy sa strach pred nekonformitou vysvetľuje ako strach pred praktickými nebezpečenstvami, ktoré by mohli nekonformného človeka ohroziť. V skutočnosti sa však ľudia chcú prispôsobiť v omnoho väčšej miere, než sú nútení. (E.Fromm)Prostriedkom zmiernenia úzkosti z odlúčenia je rutina práce a rutina zábavy. Človek má len málo iniciatívy, jeho úlohy sú predpísané organizáciou práce; je dokonca malý rozdiel medzi tými, ktorí zaujímajú vyššie stupienky rebríčka, a medzi tými, ktorí sú dole. Všetci plnia úlohy predpísané celou štruktúrou organizácie s predpísanou rýchlosťou a predpísaným spôsobom. (E.Fromm)Masochista prchá od neznesiteľného pocitu izolácie a odlúčenia tým, že robí sám zo seba nedeliteľnú časť inej osoby, ktorá ho riadi, vedie a ochraňuje; ktorá je takpovediac jeho životom, jeho kyslíkom. (E.Fromm) choroba-Sadista chce utiecť svojmu osamoteniu a svojmu pocitu uväznenia tým, že učiní inú osobu časťou seba. (E.Fromm) choroba- Je jedna - zúfalá - cesta, ako poznať tajomstvo človeka: znamená to mať úplnú moc nad iným človekom; moc, ktorá ho núti robiť, čo chceme, cítiť, čo chceme, myslieť, čo chceme; ktorá ho premieňa vo vec, v našu vec, v náš majetok. (E.Fromm)I dobré činy nepriateľa sa považujú za znamenia zvláštnej diabolskosti, ktorá chce oklamať nás a svet, ale naše zlé činy sa ospravedlňujú našimi ušľachtilými cieľmi, ktorým slúžia. (E.Fromm)Pokiaľ neveríme v trvanie svojho ja, náš pocit identity je ohrozený a dostávame sa do závislostí na iných, ktorých súhlas sa potom stáva základom nášho pocitu identity. Iba človek, ktorý verí sám sebe, môže byť verný iným, pretože len on si môže byť istý, že bude sebou v budúcnosti ako dnes a že preto bude cítiť a jednať tak, ako to dnes predvída. (E.Fromm)Keby sme si uvedomili, čo skutočne vieme o sebe a o druhých, nemohli by sme ďalej žiť tak, ako sme žili doposiaľ, nemohli by sme prijímať toľko klamstiev. (E.Fromm)Na človeka, ktorý má vzťah k svetu vo vlastnení, pôsobia myšlienky, ktoré sa nedajú ľahko definovať, ubíjajúco - ako všetko iné, čo rastie a mení sa a takto nie je kontrolovateľné. (E.Fromm)Autoritárske systémy nemôžu zniesť zo sveta podmienky vyvolávajúce túžbu po slobode. (E.Fromm)Ak nežijeme podľa ich predstavy, riskujeme nielen nesúhlas a hlbšie osamotenie, ale i stratu identity svojej osobnosti, čím dávame do hry svoje duševné zdravie. (E.Fromm)Úcta k jedinečnosti “ja” a jej pestovanie je najcennejšou vymoženosťou ľudskej kultúry a je to ona, ktorá je dnes v nebezpečenstve. (E.Fromm)Vzťah ľudí je vzťahom solidarity, nie vzťahom ovládania a podriaďovania sa. (E.Fromm)Nie sme si vždy istí, aká potrava je zdravá a aká nie, nerobíme však záver, že vôbec nemôžeme poznať jed. (E.Fromm)Vieme, že chudoba, zastrašovanie a izolovanosť sú priamo proti životu; že čokoľvek čo slúži slobode a podporuje odvahu a silu byť sám sebou, je pre život. (E.Fromm)Rovnosť je sen hrbatých duší. (E.Fromm)Nie je pre človeka lepšie žiť v ilúziách než s bolestnou pravdou, ktorá mu nepomáha, aby sa v skutočnom živote oslobodil? Nie je to to isté čo otázka, či by sa pacientovi nemala povedať pravda o záverečnej fáze nemoci? Zdalo by sa mi nehumánnym vnútiť mu pravdu v dogmatickej viere, že “pre neho je to nevyhnutne lepšie”. (E.Fromm)Uvedomenie si pravdy má oslobodzujúci účinok, uvoľňuje energiu a zbavuje myseľ neistôt. Človek si môže predstaviť, že v skutočnosti sa nemôže nič zmeniť, ale malo by sa mu podariť žiť a usmievať sa ako ľudská bytosť a nie ako ovca. (E.Fromm)Faktom však je, že väčšina ľudí, ktorých výroky sú nepravdy či polopravdy, nefalšovane veria, že hovoria pravdu, alebo o tom aspoň sami seba presviedčajú. (E.Fromm)Sústredené pozorovanie nejakého človeka nás núti odpovedať zľutovaním, starosťou, alebo naopak hrôzou - všetko to je pre hladké fungovanie kybernetickej spoločnosti nepriaznivé. Chceme mať odstup, chceme sa vzájomne poznať len do tej miery, ako je to nutné pre spoločný život, spoluprácu, pre náš pocit istoty. (E.Fromm)Človek, ktorý nemôže tvoriť, chce ničiť. (E.Fromm)Neexistuje iná, väčšia moc nad iným človekom, než prinútiť ho, aby sa podrobil trápeniu bez toho, že by mal možnosť sa brániť. (E.Fromm)Podvedomie je zásadne determinované spoločnosťou, ktorá vytvára iracionálne vášne, zásobuje svojich členov rôznymi druhmi fikcií, a tak prekrucuje pravdu, aby sa stali zajatcami údajnej racionality. (E.Fromm)Sila pozície človeka vo svete závisí na stupni adekvátnosti jeho vnímania reality. Čím menej je vnímanie reality primerané, tým viac je človek dezorientovaný, teda neistý. Preto potrebuje idoly, aby sa o ne oprel a našiel istotu. Človek je ako Anteus, ktorý znova dostal energiu dotykom s Matkou Zemou a mohol byť zabitý len vtedy, keď ho jeho nepriateľ držal príliš dlho vo vzduchu. (E.Fromm)Sloboda je vec charakteru, presnejšie stupňa osobnej nezávislosti, ktorý človek dosiahol na iracionálnych autoritách a idoloch každého druhu. (E.Fromm)Núť niekoho robiť menej, než dokáže, a polámeš ho. (N.Frýd)Mladému odborníkovi nezverovali zodpovednú prácu. Báli sa, že ju zvládne. (G.Galkinovová)Nemôžu nám zobrať sebaúctu, ak im ju nedáme. (Gándhí)Masy a kolektív môžu skutočne žiť bez pravdy. Nie sú jej ani schopní, ani žiadajúci. (J.O.yGasset)Desaťtisíc ľudí pohromade chce to, čo by ako jednotlivci nikdy nechceli. (R.Gervaso)Kto chce presadiť svoju vôľu, musí tíško rozprávať. (J.Giradoux)Buďte nestranní a budete čoskoro podozriví. (D.Girardinová)Ľudia nechcú nič iného, než byť slušne ovládaní. (Goebbels)Cieľom výchovy je učiť ľudí mlčať nielen v prípade ich spravodlivého obvinenia, ale, ak je to nutné i mlčky znášať nespravodlivosť. (Goebbels)Keď sa ľuďom ukladajú povinnosti a nechcú sa im priznať práva, treba ich dobre zaplatiť. (Goethe)Každý človek je do tej miery obmedzený, že chce druhého vychovávať k svojmu obrazu. (Goethe)Nie je nič strašnejšieho než príčinlivá ignorancia. (Goethe)Ružová budúcnosť sa najlepšie sľubuje farboslepým. (P.Gregor)Diktátori majú v sebe nejaké fluidum. Je to predsa svojho druhu umenie, vedieť povedať myšlienku jednoducho a vedieť ju predniesť v atraktívnom balení. Tak opijú rožkom aj abstinentov. (J.Grexa)Jedno z najplodnejších klamstiev, najzaujímavejšie aké len môže existovať aostatne to najľahšie, spočíva v tom, že presvedčíme toho, kto nám klame, že mu veríme. (S.Guitry)Máme nielen konať z dobrých pohnútok, ale i robiť to, čo je objektívne dobré a správne. Proti tomu by sa previnil predstavený rehoľnej komunity, ktorý by svojim podriadeným prikázal konať absurdné skutky, ktorými by iba strácali čas a mrhali svoje osobné schopnosti, a to jednoducho preto, aby “vyskúšal” ich poslušnosť, alebo aby ju v nich “rozvíjal”. (Günthör Ib s.49)Keď si ale spoločnosť privlastní úlohu, ktorú jednotlivec, alebo nižšie spoločenstvo môže splniť bez vonkajšej pomoci, vtedy nielenže už nepomáha ľudskej osobe, ale znemožňuje aj jej rozvoj. (Günthör IIIa 127)Aj v menších spoločenstvách, akými sú napr. rehole a náboženské kongregácie, netreba potláčať dobrú iniciatívu jednotlivcov, odvolávajúc sa pritom na sľub poslušnosti, práve naopak, je potrebné podporiť túto iniciatívu. (Günthör IIIa 127) poslušnosť-Diktátor, či už je to jednotlivec, skupina alebo strana, vychádza v podstate z pesimistického obrazu človeka. Považuje ho za nesamostatného a teda za takého, s ktorým možno manipulovať, za ovládaného egoistickým strachom, nad ktorým možno potom vládnuť terorom. (Günthör IIIa 206)Myšlienky nie sú zodpovedné za to, čo s nimi ľudia urobia. (W.Heisenberg)Udalosti rozkazujú ľuďom a nie ľudia udalostiam. (Herodotos)Ľahšie je pripravovať šťastný zajtrajšok ako znesiteľný dnešok. (D.Hevier)Namiesto zjavného nepriateľa máme prenasledovateľa, ktorý nás klame. Snaží sa nás podviesť a líška sa nám. nezabíja nás, ale nás obohacuje, aby sme stratili život. Nezatvára nás do väzenia, kde sa sloboda otužuje, ale nás berie do svojho paláca a zahŕňa nás poctami. (sv.Hilár)Človek môže a mal by ovládať ľudí. (Hitler)Bolo to krásne a jednoduché, tak ako všetky naozaj veľké podvody bývajú. (O.Henry)Vzdelanec je nepriateľ ideológie. (M.Horanský)Kráľ dá svojmu ľudu len to, čo mu ľud vytrhne z ruky. (V.Hugo)Moc vždy korumpuje, a preto žiadnej ľudskej bytosti alebo skupine sa nesmie z nej dať príliš veľa a príliš dlho. (A.Huxley)Verejná mienka je kráľovnou sveta, pretože hlúposť je kráľovnou hlupákov. (S.Chamfort)Verejnosť, verejnosť! Koľko hlupákov treba na to, aby z nich bola verejnosť? (S.Chamfort)Tri mocnosti ovládajú človeka: železo zlato a verejná mienka. Keď tyrania zničí tú tretiu, veľmi skoro stratí aj dve prvé. (S.Chamfort)Nemôže byť väčšieho omylu v duchovných veciach, ako chcieť spravovať druhých podľa seba. (sv.Ignác z Loyoly)Verejnú mienku možno otráviť, ale len takým jedom, ktorý jej chutí. (H.Ignotus)Je to múdry človek, hovorí to, čo i ja. (H.Ignotus)Slnko vyjde, aj keď zatvoríš kohúta. (Indická múdrosť)Mnohí ľudia sa domnievajú, že myslia, hoci len nanovo zoraďujú svoje predsudky. (W.James)Dovolili mu roztiahnuť krídla, aby zistili, aké rozmery musí mať klietka. (T.Janovic) sloboda-Despoti všetkých čias sa obávajú myšlienok o slobode väčšmi ako bajonetov. (Jefferson)Ak vám dajú nalinkovaný papier, píšte naprieč. (J.Jimenéz)Každá pravda prichádza privčas k tomu, kto každú pravdu prineskoro pozná. (C.G.Jochmann)Klamár klame klamára, márnomyseľný márnomyseľného, slepý slepého, chorý chorého, keď ho vychvaľuje. v skutočnosti ho len zahanbuje, keď ho tak lživo chváli. (Kempenský)Ten, čo nedrží krok, počúva najskôr iný bubon. (K.Kesey)Outsideri si väčšinou neuvedomujú obmedzenia, ktoré brzdili tradičný chod práce v danej oblasti, ale ktoré už možno neplatia. (S.H.Kimm)Obyčajne platí, že čím je jednotlivec skúsenejší, tým menej štruktúry vyžaduje. (S.H.Kimm)Malým ľuďom sa najviac pletú pod nohy veľkí ľudia. (Š.Kmeťo) osobnosť-Ten, kto nám kradne sny, dáva nám smrť. (Konfucius)Existujú dva spôsoby na to, ako sa ľahko prekĺznuť životom: veriť všetkému, alebo pochybovať o všetkom. Obidva nás ochraňujú pred myslením. (A.Korzybski)Odpoveď na útlak môže byť: Účelová konformita - je to súhlas so správaním skupiny vyjadrený len navonok, nie vo vnútri. Opačná konformita, rebélia - nejde tu o nezávislosť, pretože názory takéhoto človeka sú predvídateľné, budú presne opačné, aj on je závislý. (M.Košč)Nové myslenie je ako nové topánky. Človek je rád, že príde domov a vyzuje si ich. (Lasica - Satinský)Klan sa klanom vybíja. (Lasica - Satinský)Je ťažké vládnuť ľudu, ktorý má mnoho vedomostí. (Lao-C)Vždy sa nájdu Eskimáci, ktorí vypracujú pre obyvateľov Konga smernice, ako sa uchrániť v čase najväčších horúčav. (S.J.Lec)Ak ľudožrút používa vidličku a nôž - znamená to pokrok? (S.J.Lec)Aj keď ti zavrú ústa, otázka zostane otvorená. (S.J.Lec)Styk s trpaslíkmi zakrivuje chrbticu. (S.J.Lec)Človek má jednu prednosť pred strojom. Dokáže predať sám seba. (S.J.Lec)Koľko slávikov musí zožrať šelma, aby mohla sama spievať? (S.J.Lec)Oči môžete zavierať pred realitou, ale nie pred pamäťou. (S.J.Lec)Ak dáte vedľa seba dokonalé a nedokonalé, ľudia spoznajú ten rozdiel. Ak im dáte len nedokonalé, budú spokojní. (Leibniz)Ak nás náhodou pochvália za vlastnosti, ktorými sme predtým opovrhovali, okamžite narastie naša úcta k týmto vlastnostiam. (G.Leopardi)Zvláštnym príppadom plnej identifikácie s rolou je čistý “funkcionár”, ktorý sa vytvoril v totalitárnych systémoch, u neho nie je možné očakávať, že cíti, myslí a koná niečo iné než to, čo od neho vyžaduje jeho funkcia; “je perfektne fungujúcim členom aparátu” - aparátčik. (Ph.Lersch)Vyhodili ma zo psychiatrie pre deprimovanie ostatných pacientov. (O.Levant)V každej uzavretej spoločnosti ovládanej dogmami, neúmerne rastie spoločenská a politická úloha intelektuálov. Tak je to veky - vekov. Zoberme si napr. dejiny katolíckej cirkvi. (J.Liehm)Nič nevedie lepšie k spokojnosti mysle ako to, keď nemáme vôbec žiadne názory. (Ch.Lichtenberg)Robiť opak je tiež určitá forma napodobňovania. (Ch.Lichtenberg)Môžete oklamať všetkých ľudí na nejaký čas, niektorých ľudí dokonca môžete klamať stále, ale všetkých ľudí nemôžete stále klamať. (A.Lincoln)Do toho, kto je plný optimizmu sa už nič iného nevojde. (G.Malkin)Niet hrdinov bez obecenstva. (A.Malraux)Jeho zásluhy by boli väčšie, keby nebol ani prstom pohol. (I.Markovič)Pokiaľ bude jediný privilegovaný na tejto zemi, násilie bude jeho verným psom. (Ch.Marlowe)Treba ľuďom dovoliť, aby sa stávali práve takými, akí chcú byť. Mali by sa venovať tvorivej činnosti, ktorú nemotivujú zištné ciele. Len vtedy budú schopní vydržať nápor neúspechov a dokonca i porážku. (A.H.Maslow)V uzavretých ústavoch ľahko vzniká tzv. ponorková choroba, popisovaná pôvodne u osádok lodí na ďalekých plavbách, u dlhotrbajúcich expedícií... Stereotypné prostredie, z ktorého sa nedá uniknúť, zvyšuje únavu a znižuje toleranciu. Obdobie zžívania, ktoré sa v niektorých skupinách vyznačuje rozjarenou náladou, prehnaným optimizmom, všeobecným tykaním a potľapkávaním po chrbte, je v priebehu niekoľkých dní vystriedané štádiom útlmovým, ktoré neskôr prechádza do štádia otvoreného nepriateľstva. Polárnik admirál Byrd hovorí: ... príde čas, kedy si ľudia už vzájomne nemajú čo povedať, kedy je už možné predvídať i nevyslovené myšlienky toho druhého, kedy sa jeho obľúbené námety menia na nezmyselné kecanie a spôsob, akým zhasína lampu, alebo ako spúšťa topánky na podlahu, alebo ako je, sa stáva neznesiteľne protivný. A to sa môže stať i medzi najlepšími priateľmi. (O.Matoušek)Skupina postihnutá ponorkovou chorobou dokáže niektorého svojho člena i úplne vyobcovať. Ten je síce fyzicky prítomný, ale ostatnými ostentatívne ignorovaný, takže upadá do depresie a pokusy o kontakt postupne vzdáva. (O.Matoušek)Existuje hlbinne psychologická teória šírenia agresivity v ústavoch so striktným režimom a drastickými sankciami za jeho porušenie. Táto teória bola formulovaná psychiatricky vzdelanými pozorovateľmi, ktorí sa dostali počas druhej svvetovej vojny do koncentračných táborov. Bolo im nápadné, ako sa väzni ľahko a intenzívne stotožňujú s väzniteľmi, napodobňovali nielen ich vystupovanie, ale snažili sa vyzdobiť si mundúry napodobeninami nacistických vojenských insignií a vyznamenaní. Väzni napodobňovali do detailov i reč svojich katanov. Psychologický obranný pochod, ktorým sa začalo toto správanie vysvetľovať, dostal názov identifikácia s agresorom. Tá je zrozumiteľnou obranou najslabších, ktorí sa takto symbolicky premieňajú v silných. (O.Matoušek)Vďaka kombinácii nepriaznivo pôsobiacich vplyvov sa ústavný pobyt môže stať vážnym psychickým úrazom, traumou, ktorá človeka dlhodobo poznamená. Typickým následkom je potom neochota a neschonosť stýkať sa s ľuďmi, ktorí neboli podobne postihnutí. Postihnutý sa cíti dobre len v spoločnosti tých, ktorí prešli rovnakou skúsenosťou. I v neústavnom svete sa tak vytvárajú ostrovčeky ústavného sveta bývylých koncentrákov, bývalých väzňov, bývalých alkoholikov... (O.Matoušek)Takmer žiaden z vedúcich pracovníkov nemá odvahu si položiť jednoduchú otázku: Koľko času v priebehu dňa trávi klient činnosťou, ktorú on sám vníma ako prínosnú, obohacujúcu? Steretypný spôsob ústavnej práce súvisí so stereotypným uvažovaním. Personál si najmä v ústavných debatách vypracúvava rigidnú ústavnú doktrínu, ktorá vysvetľuje dôvody vstupu chovanca do ústavu, dôvody jeho správania v ústave a odôvodňuje i správanie personálu ku klientom. Súčasťou doktríny je ostré odlišovanie “vhodných” a “nevhodných” klientov, s ktorým sa spája presvedčenie, že stále pribúda málo vhodných klientov a ubúda klientov indikovaných pre typ starostlivosti poskytovaný v danom ústave. (O.Matoušek)Presvedčenie o zhoršujúcej sa klientele zreteľne ukazuje obranný charakter doktríny, príznačný pre ústavy, ktoré sa prestali vyvíjať. Doktrína je potom prepracovanou názorovou sústavou, ktorá pracovníkom rigidne fungujúcich zariadení poskytuje dostatočné alibi pre ich štýl práce. Súčasťou takejto negatívnej doktríny sú tiež negatívne tvrdenia o klientovej rodine, o iných inštitúciách (ktoré sa starajú o rovnaký druh klientely), o nadriadených orgánoch a samozrejme o klientoch samých. Doktrína môže vopred blokovať pokusy o zmenu ústavného režimu tým, že vopred dokazuje ich nemožnosť, riskantnosť, nepopulárnosť medzi klientmi a pod. (O.Matoušek)Blázon počuje iné tikanie. (H.Michaux)Ak niekto stratí u nás meno, začneme ho pokladať za číslo a nemáme už vzťah k nemu ako k osobe. Takto prišlo ku koncentračným táborom, alebo k diskrimináciám rôzneho druhu. (J.Minarovič)Mlčanie národov je ponaučením kráľov. (G.Mirabeau)Duch extrémnej rovnosti vedie k despotizmu jediného človeka. (Montesquieu)Filozofovia sú násilníci, ktorí nemajú k dispozíciu armádu - a preto si podrobujú svet tým, že ho zavrú do nejakého systému. (R.Musil)Vplyv niektorých siekt, založený obvykle na vnútornej kríze osôb, ktoré sú predmetom, ich záujmu, môže viesť až k deštrukcii osobnosti, k prepadnutiu náboženskému či politickému fanatizmu. (M.Nakonečý)Znova a znova sa propaguje priemernosť, pretože skutočnú hodnotu nemožno nájsť. (K.Norrisová)Spôsobilosť vyvolávať udalosti a manipulovať s nimi sa ukazuje byť viac upokojujúce než samotné vnímanie. (Nuttin)Fanatika porazíme presne tým, že nie sme sami fanatici, ale naopak, používame vlastný rozum. (G.Orwell)Človek, ktorý sa nemôže pochváliť ničím iným ako svojimi predkami, je ako zemiak. Jediná dobrá vec, ktorú má, je pod zemou. (T.Overbury)Tyranstvo väzí v túžbe za všeobecným a ľubovoľným vládnutím. (B.Pascal)Bežíme slepo do záhuby a držíme si pred sebou naschvál dáždnik, aby sme to nevideli. (B.Pascal)Chceš, aby ľudia o tebe dobre hovorili? Mlč! (B.Pascal)Ak chceme v akjekoľvek organizácii vôbec fungovať, nezostáva nám nič iné, než stať sa tak trochu “človekom svojho podniku”, ktorý svoj názor vyjadruje opatrne a ktorého identita splýva s organizáciou. (M.S.Peck)Pre každého úspešného riadiaceho pracovníka je hranica deliaca vlastnú identitu a integritu. Od straty hranice je veľmi úzky predel a ľahko sa prekročí. Tých, ktorí po nej dokážu úspešne balansovať, je veľmi málo. Je to nesmierne náročná úloha. (M.S.Peck)Klamstvá mätú. A zlí ľudia sú “ľudia klamstva”, podvádzajúc druhých, zatiaľ čo sami si budujú vrstvu po vrstve svoj vlastný sebaklam. (M.S.Peck)Aj napriek tomu, že zlých ľudí je potrebné sa obávať, zároveň si zasluhujú súcit. Pretože naveky unikajú sebaosvieteniu a hlasu vlastného svedomia, sú tými najúbohejšími z ľudských bytostí. Žijú svoje vlastné životy v čírej hrôze. Nie je potrebné odovzdávať ich pekelnému ohňu, už sú v ňom. (M.S.Peck)Prevládajúcim rysom tých, ktorých nazývam zlými ľuďmi, je únik. Pretože sa vo svojich srdciach považujú za ľudí, ktorým nie je možné nič vytknúť, musia zaútočiť na každého, kto im niečo vážne vytýka. Obetujú druhých, aby ochránili obraz svojej vlastnej dokonalosti. (M.S.Peck)Slová ako “vonkajší dojem”, “zovňajšok” a “navonok” sú veľmi dôležité pre pochopenie morálky zlých jedincov. Zataiľ čo im ako sa zdá, chýba akýkoľvek stimul byť dobrý, intenzívne si želajú dobrí vyzerať. Všetka ich “dobrota” sa nachádza v rovine predstierania. To znamená, že je to lož. Preto sú to tiež “ľudia lži”. (M.S.Peck)Zlo sa prejavuje aj viditeľne, oveľa častejšie sa jeho prejavy javia ako obyčajné, zdanlivo normálne a dokonca očividne racionálne. Zlí ľudia sú majstrami pretvárky; nedokážu vedome priznať vlastnú farbu ani sebe a už vôbec nie druhým. Nie je bez dôvodu, že had je povestný práve svojou plíživosťou. (M.S.Peck)Na zle, domnievam sa, je niečo v základe nepochopiteľného. A ak nie nepochopiteľného, tak potom charakteristicky nepreniknuteľného. Zlo vždy zastiera motívy svojich klamstiev. (M.S.Peck)Pretože pretvárka má za úlohu zastrieť pravý opak, najčastejšou formou, ktorú si volí zlo, je predstieranie lásky. (M.S.Peck)Pretvárka slúži zlým ľuďom k tomu, aby oklamali seba rovnako ako ostatných. (M.S.Peck)Nestávame sa prtnermi zlých ľudí náhodou. V dospelosti nie sme nútení osudom, aby sme padli do pasce zlých síl; kladieme si pascu sami. (M.S.Peck)Zlo je použitie sily k ničeniu duchovného rastu druhých za účelom obrany a zachovania integrity svojho vlastného postihnutého ega. Inými slovami - obetovanie. Obvykle neobetujeme silných, ale slabých. Aby zlí mohli do tej miery zneužívať svoju moc, musia v prvom rade nejakú moc mať. (M.S.Peck)Čo ich ovláda, čo ich ženie? V podstate je to strach. Majú panickú hrôzu, že ich pretvárka bude prehliadnutá a budú v pravom svetle vystavení svetu i sebe samým. Žijú v nepretržitom strachu, že raz budú konfrontovaní so svojím vlastným zlom. (M.S.Peck)Keď už teda nedokážeme zlých ľudí ľutovať pre ich nevyhnutne desnú starobu a stav ich duší po smrti, istotne ich môžeme ľutovať kvôli neustálemu strachu, ktorý doprevádza ich životy. (M.S.Peck)Akákoľvek skupina bude nevyhnutne potenciálne bez svedomia a zlá, pokiaľ sa za jej jednanie nebude cítiť priamo zodpovedný každý jej člen. Doposiaľ sme takéhoto stupňa nedosiahli. (M.S.Peck)Ak je s nami zaobchádzané bez rešpektu, nielenže strácame pocit vlastnej dôstojnosti, ale tiež rešpekt k iným. (M.S.Peck)K najsilnejším silám skupinovej súdržnosti pravdepodobne patrí narcizmus. Jeho najjednoduchšou a najmiernejšou formou je skupinová hrdosť. Ak sa cítia jednotliví členovia hrdí na svoju skupinu, cíti sa skupina pyšná sama na seba. (M.S.Peck)Už nie tak nápadnú, zato však takmer univerzálnu formu skupinového narcizmu je niečo, čo je možné nazvať “stvorenie nepriateľa” alebo nenávisť k “nečlenom”. (M.S.Peck)Je takmer všeobecene známe, že najlepší spôsob, ako upevniť skupinovú súdržnosť, je vyprovokovať skupinu k nenávisti k vonkajšiemu nepriateľovi. Nedostatky v skupine môžu byť ľahko a bezbolestne prehliadnuté tým, že sa ich úpozornosť sústredí na nedostatky, alebo vady mimo skupinu. (M.S.Peck)Najväčšou šancou stať sa zlou má skupina neúspešná. Neúspechy zraňujú našu hrdosť - a zranené zviera je najkrutejšie. V zdravom organizme je neúspech popudom k sebakritike. Zlý jedinec však sebakritiky nie je schopný a práve v dobe neúspechu obyčajne vybuchne. A rovnako je to i so skupinami. Neúspech skupiny a z neho vyplývajúce dôvody k sebakritike podkopávajú skupinovú hrdosť a súdržnosť. Vodcovia skupín sa jej v týchto prípadoch usilujú opäť pozdvihnúť podnecovaním svojich členov k nenávisti k cudzincom alebo “nepriateľovi”. (M.S.Peck)Je reálne, aby sme najskôr ľudské bytosti zmanipulovali do špecializovaných skupín a súčasne od nich očakávali, bez akejkoľvek výryznejšej úpravy, že si udržia šírku nadhľadu ďaleko prevyšujúcu ich špecializáciu? (M.S.Peck)Hoci sa hromadili dôkazy, ktoré ich postoj očividne spochybňovali, ignorovali ich. Keby sa zachovali inak, ocitli by sa v nepríjemnej a obtiažnej situácii, museli by svoje postoje prehodnotiť. Nechopili sa tejto príležitosti. Jednoduchšie bolo slepo pokračovať a predstierať, že sa nič nezmenilo. (M.S.Peck)My všetci - každý z nás bez výnimky - máme potreby a pocity závislosti, i keď sa niekedy snažíme predstierať sebe a svetu, že to tak nie je. Každý z nás túži byť opatrovaný a živený niekým, kto je silnejší než my a skutočne mu leží na srdci naše dobro. (M.S.Peck)I ten najsilnejší, najzodpovednejší a najdospelejší z nás, ktorý sa najviac stará o druhých, môže hlboko vo svojom vnútri nájsť prianie, aby sa pre zmenu staral niekto o neho. (M.S.Peck)Schopnosť rýchlej premeny je pre pasívne a závislé osoby charakteristická. Ako by im vlastne bolo jedno, na kom sú závislí, len keď sa niekto nájde. Nezáleží im na tom, akú identitu prijmú, len keď nejaká bude. Preto sú tiež ich vzťahy v skutočnosti veľmi povrchné. (M.S.Peck)Závislí ľudia majú záujem iba o svoje nasýtenie. Nezaujímajú sa ani o duchovný rast toho druhého, na ktorom sú závislí; ide im len o to, aby bol poruke a mohol ich uspokojiť. (M.S.Peck)Motivácia tých, ktorí sa rozdávajú neuvážene a svojou prehnanou starostlivosťou škodia, býva najrôznejšia. Jednu spoločnú vlastnosť však tieto prípady nepochybne majú: ten, ktorý “dáva”, vlastne pod zámienkou lásky reflektuje a uspokojuje svoje vlastné potreby bez ohľadu ne to, čo je prospešné pre osobnosť prijímajúceho. (M.S.Peck)Kedykoľvek si myslíme, že niečo robíme pre niekoho iného, svojím spôsobom tým popierame svoju vlastnú zodpovednosť. Nech už robíme čokoľvek, je to vždy preto, že sme sa pre to rozhodli; neboli by sme si to vybrali, keby nás to neuspokojovalo viac, než ostatné možnosti. Keď niečo robíme pre niekoho iného, je to preto, že tým napĺňame určitú vlastnú potrebu. Práve rodičia, ktorým do značnej miery chýba láska, hovorievajú svojim deťom: “Mali by ste nám byť vďační za všetko, čo sme pre vás urobili.” (M.S.Peck)Uplatňovať moc s láskou je náročné, ale prečo by to malo byť nebezpečné? Problém je v tom, že čím viac milujeme, tým sme pokornejší, a čím sme pokornejší, tým viac nás desí, aký obrovský potenciál arogancie sa v používaní moci skrýva. Aké mám vôbec právo ovplyvňovať život druhých? Akým právom chcem rozhodovať, čo je najlepšie pre moje dieťa alebo partnera, moju zem alebo celé ľudstvo? Čo mi dáva právo veriť tomu, ako veci chápem ja, a potom svoju vôľu vnucovať svetu? Akým právom sa chcem hrať na Boha? Práve v tom spočíva nebezpečenstvo. Kedykoľvek totiž uplatňujeme moc, hráme sa na Boha, pretože sa snažíme ovplyvniť dejiny sveta a ľudstva. (M.S.Peck)Tyrania je vždy lepšie organizovaná ako sloboda. (Ch.Péguy)Keby nebolo prúta, vôl a osol by neposlúchali. (Perzské príslovie)Prvým náznakom totality býva, že zlikvidujú šašov a bláznov. Aj za Hitlera sa pozatvárali kabarety a nepohodlných umelcov, spevákov a humoristov obvinili, že sú Židia, homosexuáli alebo inak zvrátené živly. Nech je tu poriadok, jednota, nech sa zlikviduje akákoľvek odchýlka od normálu, ktorý predstavuje malomeštiak! (R.Piško)Nevyhnutnosť je výhovorka pre každé porušenie ľudskej slobody. Je to argument tyranov a krédo otrokov. (W.Pitt ml.)To, čo vyžaduje dav, je podpriemernosť najvyššieho stupňa. (A.Préault)Najprv im vezmete tváre tým, že ich nazvete masami, a potom ich obviníte, že nemajú tváre. (J.Priestly)Tak nám treba! Kým sme nepriznali, že problémy sú, nemuseli sme ich ani riešiť. (D.Radovič)Tlak k napodobovaniu určitých modelov je automatický a silnejší než kritický vzťah k tomuto modelu. Mladý muž s kritickým vzťahom k svojmu otcovi - človeku zlostnému a brutálnemu - ho vo svojom konaní úporne napodobňuje... automatické prisvojenie si modelu môže byť silnejšie než prijaté morálne hodnotenie. (Reykowski)Vymývanie mozgu sa robí tak, že iného prijímame len vtedy, keď súhlasí s našimi názormi. Človek, ktorý je na nás závislý a potrebuje vzťah potom odmietne seba a prijme nás, našu pravdu. (C.R.Rogers)Aby sme počuli o sebe chválu, obyčajne chválime iných. (Rochefoucauld)Presvedčiť sa - u mnohých to znamená len: zvyknúť si. (J.Romains)Nikto vás nemôže prinútiť, aby ste sa cítili menejcenným bez vášho súhlasu. (E.Rooseveltová)Spravodlivosť neznamená mať na všetkých rovnaký meter, ale mať na každého meter, aký mu prislúcha. (P.Rosso)Človek si nemôže vybrať či sa postaví alebo nie proti tomu, čo vníma ako manipuláciu. Jediné, čo si môže vybrať, je spôsob oslobodzujúcej obrany. Ak si vyberie pasívny spôsob, popiera sám seba. (P.Rosso)Nebojme sa robiť chyby a dať iným právo na chybu. (P.Rosso)Nemôže mi byť úplne jedno koľko a akých spolupracovníkov budem mať v budúcnosti, preto nemôžem mlčať, keď sa namiesto výchovy prevádza manipulácia. (P.Rosso)Pod nezmyselným tlakom autority, ktorý nie je ničím iným ako drezúrou sú niektorí pasívni, niektorí agresívni, no proaktívny nie je radšej skoro nikto. (P.Rosso)Každý potláča u iných najmä to, čoho sa sám bojí, že jeho by to mohlo najskôr zlomiť. Tu má koreň tzv. ochrana podriadených pred “škodlivými vplyvmi spoločnosti”. Nerieši ich problémy, ale na nich svoje vlastné problémy. (P.Rosso)Niekedy sa zdá, že predstavení nechcú byť zodpovední za podriadených, ale namiesto podriadených a to aj v ich svedomí. (P.Rosso)Keď niekoho obmedzujem, on je obmedzovaný, ja som však obmedzenec. (P.Rosso)Ak bude predstavený jednať len z pozície moci, jeho podriadení budú jednať bez iniciatívy v pozícii strachu. (P.Rosso)Iba ten môže darovať slobodu, kto daruje lásku. Kto má malú lásku, ten nedovolí druhému aby rástol aj cez chyby. Nedovolí mu urobiť chyby, pretože on je zodpovedný a vyzeralo by to vraj ako krachovanie jeho diela. (P.Rosso)Slepý pohonič priťahuje speneným koňom opraty pred priepasťou. Viac dôveruje svojim očiam ako im a preto sa to často končí tragicky. (P.Rosso)Med lízať to všade majú iba tí, ktorí sú ochotní lízať aj niečo iné. (P.Rosso)Niektorých ľudí nezaujíma, či máš pravdu, ale či máš právo ju hovoriť. (M.Ružička)Mnohí začali byť smelí, až keď smeli. (M.Ružička)Najčastejšie sa zablúdi tam, kde si nikto netrúfa pochybovať o správnosti cesty. (M.Ružička)Fanatizmus spočíva v tom, že zdvojnásobíte svoje úsilie vtedy, keď ste zabudli na svoj cieľ. (G.Santayana)Nebezpečné sú nedostatky o ktorých nevieme, ale nebezpečnejšie sú tie, na ktoré sme si už zvykli. (J.Sekera)Je potupné neísť, ale byť unášaný a náhle uprostred víru udalostí sa s úžasom pýtať: Ako som sa sem dostal? (Seneca)Do nešťastia vás neprivádzajú veci, ktoré neviete, ale veci, ktoé viete naisto, ale ktoré nie sú pravda. (Seneca)Rozumný človek sa prispôsobí svetu; nerozumný sa vytrvalo snaží prispôsobiť svet sebe. Preto všetok pokrok závisí od nerozumných ľudí. (G.B.Shaw)Ak hlupák robí niečo, za čo sa hanbí, vždy prehlasuje, že je to jeho povinnosť. (G.B.Shaw)Vo väzení je najnespokojnejší riaditeľ. (G.B.Shaw)Násilím sa nedá presvedčiť. (R.Schickele)Sloboda myslenia bola dobrovoľne odložená, pretože väčšina sa zrieka myslenia slobodných jednotlivcov a dáva sa viesť vo všetkom len svojou príslušnosťou ku kolektívu ako jeho súčasť. Obetovaním nezávislosti myslenia sme - ako ani inak nemohlo byť - stratili vieru v pravdu. (A.Schweitzer)Náš intelektuálne - emocionálny život bol dozorganizovaný. Preorganizovanosť našich verejných pomerov vrcholí organizovanou bezmyšlienkovitosťou. (A.Schweitzer)Zvykli si na nás ako na umelé sladidlo. (P.Simon)Cez nenormálne si lepšie uvedomujeme, čo je normálne. (I.Singer)Keby kôň o sebe vedel, nikto by na ňom nesedel. (Slov.príslovie)Kto nás nutí násilím, ako by nás zbavoval našich práv, a my ho preto nenávidíme. Ako dobrodincov však milujeme tých, ktorí nás vedia presvedčiť. (Sokrates)Moc nad ľuďmi máte len dovtedy, dokiaľ im všetko nevezmete. Ale ak ste olúpili človeka o všetko, už nie je vo vašej moci - je znova slobodný. (A.Solženicyn)Väzňove myšlienky - ani tie nie sú voľné. Stále sa vracajú k tým istým veciam. (A.Solženicyn)Z davu ide údes, ak nemá z ničoho strach. (B.Spinoza)Najkrutejšie lži sa často povedia mlčky. (R.Stevenson)Bolesť je vlastný účet za pravdu. (P.Strauss)Bol surovec, ale u predstavených bol pečený - varený. (P.Strauss)Máte hlavu? Ale špendlík ju má tiež. (J.Swift)Krutosť sa neobmäkčí slzami, ona sa nimi živí. (P.Syrus)Zatrpknutá staroba nie je nič radostného; zatrpknutá mladosť je smutnejšia a nadto nebezpečnejšia. Varujme sa, aby sme zaľudnili túto zem zatrpknutými generáciami mladých. (F.X.Šalda)Sme spolu preto, že sme jeden pre druhého plodným problémom. (I.Štrpka)Nič nevedieť, to je najšťastnejší život. (Tacitus)Úrad je vypasené zviera, obyčajne ľahostajné a ospalé; začne sa o vás zaujímať až vtedy, keď ho niečím podráždite. (J.Tétreau)Nikto nie je priateľom vyhnanca a toto je najkrutejšie na vyhnanstve. (Theognis)Všetko treba brať vážne, ale nič tragicky. (L.Thiers)Každá ústredná vláda zbožňuje uniformitu: uniformita ju zbavuje povinnosti skúmať nekonečné množstvo podrobností, o ktoré sa treba starať, ak sa majú pravidlá prispôsobiť rozličným ľuďom a namiesto toho bez rozdielu núti všetkých ľudí podriadiť sa tomu istému pravidlu. (Ch.Tocqueville)Násilím nútiť ľudí k tomu, čo sa mne zdá dobré, je najspoľahlivejší prostriedok ako im to znechutiť. (Tolstoj)Kto nemyslí samostatne, je obvykle pod sugesciou druhého, ktorý myslí za neho. Dávať svoje myšlienky komukoľvek do moci je otroctvo oveľa viac ponižujúce než niekomu odovzdávať svoje telo. (Tolstoj)Hrdza kričí, že je dcérou ocele. (S.Trockij)Úbohí Famulovia z Goeteho Fausta sa chceli podobať svojmu nedostihnuteľnému vzoru len tým, že kašľali rovnakým spôsobom a odpľúvali podobným štýlom ako ich pán. (M.Tuma)Nič sa nestalo, ale my sme to vždy predvídali. (J.Tuwim)Zamestnaním novinára je upútať pozornosť ľudí na niečo, čo ich nezaujíma. (M.Twain)Zvíťazíte, pretože máte viac než dosť brutálnej sily. Ale nikoho nepresvedčíte. Pretože aby ste mohli presvedčiť, museli by ste vedieť argumentovať, potrebovali by ste mať to, čo vám chýba: rozum a v boji právo na svojej strane. (Unamuno)Mladým nechcú dať príležitosť, lebo príležitosť robí zlodeja. (S.Verešvársky)Idiotov máme. Chýba nám Dostojevskij. (M.Vitezović)Zrazu mi príde ľúto, že som to a to napísal, keď vidím, kto a prečo ma cituje. (M.Vitezović)Do krajiny slepcov doviezli milióny zrkadiel. (M.Vitezović)Vtáci odlietajú, strašiaci ostávajú. (M.Vitezović)Niekedy si myslím, že práve v tomto je mizéria sveta: priveľa vychladnutých mŕtvol na tých najvyšších miestach. (K.Vonnegut)Koľko bláznovstva musel človek vývádzať s ľuďmi, aby ho nemali za blázna. (F.Vymazal)V akejkoľvek normálnej situácii je pre nás oveľa obtiažnejšie a i oveľa dôležitejšie zaistiť si, aby sme mali primerané množstvo informácií, než dosiahnuť to, aby ich nemal nejaký možný nepriateľ. (N.Wiener)Väčšina ľudí sú iní ľudia. Ich myšlienky sú názory niekoho iného, ich život je napodobovanie, ich vášne sú citáty. (O.Wilde)Je ťažké vedieť niečo a robiť sa, akoby sme to nevedeli. (L.Wittgenstein)Bojoval som len s prízrakom jednostrannosti, proti neúcte a barbarstvu obmedzenosti, pre zápolenie s otvoreným priezorom. Chceme žiť, žiť životom plným a čistým, aby bol svetlom tým, ktorí žijú vo tme a tôni smrti. (J.Zvěřina)Ideálny riaditeľ blázinca musí vedieť presvedčiť pacientov, že blázinec je tam vonku. (J.Žáček)Kto stále mlčí, nenarobí si nepriateľov, ale nepomôže priateľom. (XY)Aby potápajúcej sa lodi uľahčili, nahádzali cez palubu tých, ktorí na zlý stav lode vopred upozorňovali. (XY)Kompromis znamená tak rozdeliť koláč, aby si každý myslel, že dostal najväčší kus. (XY)Všade plno úloh. A žiaci nikde. (XY)