Ďalšou obľúbenou kategóriou je tzv. apartmánové bývanie. Tento pojem stavebný zákon nepozná a je to podobné ako s hausbótmi- v podstate nikde nie je definované, čo to je. Tak developeri vykladajú, že je to to, čo si oni vymyslia. Územný plán stanovuje podľa funkčných kódov, aké má byť využitie územia a koľko percent môžu max. tvoriť byty. Nakoľko nebytové priestory majú nižšie požiadavky napr. na svetlotechniku či vodu a kanalizáciu, tak pri stavebnom konaní si developeri šikovne napchajú apartmány pod tzv. polyfunkciu (čo by reálne mali byť kancelárie, kaviarne, fitnescentrum a pod.). Ale následne po kolaudácií tieto tzv. apartmány začnú inzerovať a predávať ako byty - úplne na drzovku. Ako napríklad tu.

STN 73 6110-Z2 definuje pre potrebný počet parkovacích miest apartmán ako dočasné bývanie - preto bez ohľadu, či má 20 ale 200 štvorcových metrov predpisuje iba jedno parkovacie miesto. Developeri sú vysmiatí, pretože polyfunkcia aj pri dopravno-kapacitnom posúdení predpokladá - tak ako kancelárie - obrátenú dopravnú špičku ako bytové domy - tj. príchod ráno a odchod večer - tak im zrazu vychádzajú kladne dopravné toky aj keď už súčasný stav je neúsnosný. V projekte Račany Rosso napríklad Kmotrík a spol. tvrdili, že cca 30% áut pôjde ráno nie do centra Bratislavy z Rače ale smerom na Svätý Jur. Blbosť - ale dopravne to vychádzalo.
Podobných podvodov je pri konaní developerov skutočne veľa - naša republika, na rozdiel od napr. Veľkej Británie musí mať všetko presne definované - ináč si každý všetko vykladá, ako sa mu hodí. Postačuje kanceláriu nazvať domčekom pre hobbitov a developer je vysmiaty. Lebo zákon taký pojem nepozná...
Najvyšší čas to zmeniť a stanoviť jasné pravidlá.
Michal Drotován
autor kandiduje ako občiansky kandidát ako číslo 33 do NR SR (OĽaNO-NOVA)