Kde vznikne nová hlavná stanica v Bratislave?

V posledných dňoch sa rozbehla nová diskusia o tom, kde by mala mať Bratislava hlavnú stanicu.

Kde vznikne nová hlavná stanica v Bratislave?
Aktuálna stanica v Stupave (Zdroj: Michal Drotován)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Súčasný minister dopravy Jozef Ráž mladší vypustil pred letom balónik ohľadom možnej novej stanice niekde na poli pri Stupave. Opomenul pritom, že jeho strana Smer-SD už mala dvoch ministrov dopravy (Počiatka a Vážneho) a on ukončuje pomaly deviaty rok, čo vedú toto ministerstvo nominanti Smeru-SD. Nápadov za tých 9 rokov mali kopu, s realizáciu je to - diplomaticky povedané - horšie.

Treba si naliať čistého vína - najbližšia lokalita, kde by mohlo byť napojené Slovensko na celoeurópsky systém vysokorýchlostnej železnice - sa aktuálne javí mesto Břeclav v Českej republike prípadne Viedeň alebo Györ. Hlavným dôvodom je dlhoročná neschopnosť štátnych predstaviteľov mať čo i len náznak nejakej vízie. Projekty sa menia neustále za pochodu a za posledné desaťročia bolo vypracovaných mnoho štúdií, ktoré často jedna druhú popierajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mali sme tu za tie roky štúdiu TEN-T prepojenia železnice s letiskom, TIOP prepojenia Devínska Nová Ves s Podunajskými Biskupicami, prepojenie stanice Filiálka s Petržalkou tunelom pod Dunajom (kde urobili za veľké peniaze aj "vizualizáciu tunela").

Vizualizácia tunela na Kukučinovej ulici - vyústenie malo byť pri stanici Petržalka
Vizualizácia tunela na Kukučinovej ulici - vyústenie malo byť pri stanici Petržalka (zdroj: Železnice Slovenskej republiky)
Navrhovaný systém TEN-T 17 (príloha "uzol BA schéma")
Navrhovaný systém TEN-T 17 (príloha "uzol BA schéma") (zdroj: Železnice Slovenskej republiky)

Z novších projektov je to projekt modernizácie trate Bratislava-Lanžhot (ale na menšiu rýchlosť priemerne necelých 200 km/hod.) - tu síce bola podpísaná zmluva so zhotoviteľom už pred skoro 4 rokmi, termín dokončenia je však nejasný. Do dnešného dňa projekt nemá ani všetky územné povolenia. Jedna časť nemá ani vysúťaženého zhotoviteľa. V skratke - projekt, ktorý sa rieši od roku 2017, sa aktuálne reálne stavia iba v úseku Kúty- hranica ČR, čo je približne 6 km úsek.

SkryťVypnúť reklamu

S veľkou slávou sa začala modernizácia trate Devínska Nová Ves - Marchegg, to povestné "B" je, že sa má priebežne robiť rok a ide o 2,38 km trať (áno 2380 metrov), a výsledná rýchlosť bude zvýšená z 80 km/hod. na 120 Km/hod.

Horšie je to s modernizáciou samotných tratí v Bratislave - tzv. vetva "západ" po 3,5 roku nemá ešte vydané ani rozhodnutie EIA, v prípade vetvy "východ" po 2,5 roku nie je zatiaľ v procese EIA ani správa o hodnotení. Bez týchto modernizácií hrozí, že výhybky a celý systém železníc v Bratislave bude stále vo väčších a väčších technických problémoch. V prípade Rače ide aj o kľúčovú stavbu mimoúrovňového prepojenia Rače a Rendezu.

SkryťVypnúť reklamu
Aktuálny systém vysokorýchlostnej železnice v Európe
Aktuálny systém vysokorýchlostnej železnice v Európe (zdroj: Wikipedia)

Podobne je to aj s úvahami, keď raz má byť "hlavná stanica" v súčasnej polohe, inokedy na Filiálke, potom má končiť TEN-T 17 Paríž-Bratislava na stanici v Petržalke ("výhodou" tohto riešenia by bolo, že by na území SR sa muselo z celej TEN-T 17 realizovať iba 2,35 km z 1409 km, čo je 0,17% projektu, čo je aj na slovenské pomery zvládnuteľná vec - problém je, že aktuálne už TEN-T 17 nemá vôbec ísť do Bratislavy ale skôr do Györu a Budapešti). Aktuálne bol teda vytiahnutý nový "tromf" so stanicou niekde v poliach Stupavy.

Pôvodná železničná stanica v Stupava vyzerá aktuálne takto.
Pôvodná železničná stanica v Stupava vyzerá aktuálne takto. (zdroj: Michal Drotován)

Problém je, že na rôzne sci-fi projekty v Európskej únii nikto nie je zvedavý - vedia po tých rokoch, čo približne môžu očakávať od (akejkoľvek) slovenskej vlády. Niet preto divu, že sa črtá aj alternatíva, že vysokorýchlostné trate jednoducho celú Slovenskú republiku kompletne obídu.

SkryťVypnúť reklamu
Plán vysokorýchlostných železníc v ČR síce zatiaľ ráta aj s napojením na Slovensko - ako však vidieť, prepojením Viedeň-Břeclav ju však koridory môžu bez problémov obísť.
Plán vysokorýchlostných železníc v ČR síce zatiaľ ráta aj s napojením na Slovensko - ako však vidieť, prepojením Viedeň-Břeclav ju však koridory môžu bez problémov obísť. 

O tom, že všelijaké mudrovačky o železniciach môžu mať za následok oči pre plač sa v minulosti presvedčili napríklad v Modre (tam zdá sa nezvratne) a viac menej aj v Mikulove či Chrudime v ČR.

Pred zavedením hlavných železničných tratí bol Mikulov výrazne väčšie mesto ako Břeclav - po ich zavedení naopak. V roku 1869 mal Mikulov 7200 obyvateľov, Břeclav 4600 obyvateľov - po rozhodnutí, že Břeclav bude križovatkou dôležitých železničných tratí Břeclav výrazne narástol (aktuálne má 25 000 obyvateľov) a naopak Mikulov stagnoval (aktuálne má 7400 obyvateľov, teda prakticky rovnaký počet ako pred 150 rokmi).

Železničná stanica Břeclav - už teraz priestorovo a funkčne môže tvoriť významný železničný uzol v rámci Európy - práve aj "bočnou" vetvou do Bratislavy.
Železničná stanica Břeclav - už teraz priestorovo a funkčne môže tvoriť významný železničný uzol v rámci Európy - práve aj "bočnou" vetvou do Bratislavy. (zdroj: Michal Drotován)
Železničná stanica Břeclav môže v prípade potreby zdvojnásobiť počet nástupíšť.
Železničná stanica Břeclav môže v prípade potreby zdvojnásobiť počet nástupíšť. (zdroj: Michal Drotován)
Břeclav má napr. zámok - pre vysoké počty hradov a zámkov v ČR ide však o zámok iba lokálneho turistického významu.
Břeclav má napr. zámok - pre vysoké počty hradov a zámkov v ČR ide však o zámok iba lokálneho turistického významu. (zdroj: Michal Drotován)
Tým, že Mikulov hlavná železničná trať obišla, dodnes tam jazdí iba lokálka. Napriek tomu, že turisticky ide o zaujímavejšie mesto ako Břeclav.
Tým, že Mikulov hlavná železničná trať obišla, dodnes tam jazdí iba lokálka. Napriek tomu, že turisticky ide o zaujímavejšie mesto ako Břeclav. (zdroj: Michal Drotován)
Mikulov je historické mesto - vie sa presadiť aj v konkurencii Valdice-Lednice - viac ako 150 ročné rozhodnutie o vlaku však dodnes znamená, že ide iba o "odbočku".
Mikulov je historické mesto - vie sa presadiť aj v konkurencii Valdice-Lednice - viac ako 150 ročné rozhodnutie o vlaku však dodnes znamená, že ide iba o "odbočku". (zdroj: Michal Drotován)
Ak by bol Mikulov na Slovensku, tak by patril medzi top destinácie - v Českej republike je však výrazne väčšia konkurencia.
Ak by bol Mikulov na Slovensku, tak by patril medzi top destinácie - v Českej republike je však výrazne väčšia konkurencia. (zdroj: Michal Drotován)
Železničná stanica v Györi - tiež jedna z alternatív "prestupov", ak sa vysokorýchlostná trať definitívne vyhne Bratislave.  Aj keď ide o mesto veľkosti skoro Košíc, dodnes nie je možné ísť priamym vlakom z Bratislavy do Györu.
Železničná stanica v Györi - tiež jedna z alternatív "prestupov", ak sa vysokorýchlostná trať definitívne vyhne Bratislave. Aj keď ide o mesto veľkosti skoro Košíc, dodnes nie je možné ísť priamym vlakom z Bratislavy do Györu.  (zdroj: Michal Drotován)
Györ má pešiu zónu väčšiu ako Bratislava. Ak by tam od nás išiel normálny vlak, tak je v dostupnosti do 30 minút, čo by pomohlo obom mestám - nielen pre továrne Audi a Volkswagen.
Györ má pešiu zónu väčšiu ako Bratislava. Ak by tam od nás išiel normálny vlak, tak je v dostupnosti do 30 minút, čo by pomohlo obom mestám - nielen pre továrne Audi a Volkswagen. (zdroj: Michal Drotován)

Aby som to zhrnul, ak sa vedenie tohto štátu konečne nezobudí, tak je dosť možné, že dopadneme v prípade moderných železníc rovnako ako hrdé kráľovské mesto Modra. Istou bizarnosťou je, že o vláčiku do Modry či priamo na železničnej stanici Bratislava-Železná studienka (nádejný TIOP) spieval otec súčasného ministra dopravy. Obávam sa, že železničiarom na Slovensku do spevu už dávno nie je.

foto:autor

Michal Drotován

Michal Drotován

Bloger 
  • Počet článkov:  254
  •  | 
  • Páči sa:  421x

Starosta mestskej časti Bratislava-Rača. Aktívny občan. Na blogu SME som od decembra 2005, teda už skoro 20 rokov. Viac o mne na: www.drotovan.sk Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťPoznámka pod čiarouPolitikaCestovanieBratislava - RačaEkonomikaMesto BratislavaFotkyNezaradené

Prémioví blogeri

INESS

INESS

106 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu