Špitálska a Štúrova ulica sa nachádzajú v úplnom centre hlavného mesta, kde rôzne druhy dopravy zdieľajú spoločný priestor – električky, chodci, cyklisti aj autá. Ide o ukľudnenú zónu s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h. Pre osobitne vysoký pohyb chodcov, ale aj množstvo električiek bola tento rok na Kamennom námestí a v priľahlých uliciach vypnutá svetelná signalizácia. Projekt cyklotrasy (resp. cyklopiktokoridoru) je pokračovaním komplexnejšej filozofie v Starom meste, ktorej cieľom je vytvoriť väčší priestor pre neautomobilovú dopravu – peších, cyklistov, ale aj MHD. Hlavne preto, aby bolo Staré mesto bezpečnejšie, ale aj priechodnejšie. Nehovoriac o takých benefitoch ako je menšie znečistenie životného prostredia a menej hluku.
Šírkové parametre v okolí Kamenného námestia neumožňujú úplne komfortne oddelené chodníky pre peších, cyklistov, autá aj električky. Preto sme použili riešenie, ktoré je v Európe dnes už úplne bežné. Na ceste sú namaľované značky, ktoré označujú tzv. koridor pre cyklistov. Vyhláška 361/2011 v tejto súvislosti uvádza: „Značka Koridor pre cyklistov (č. V 8c) vyznačuje priestor a smer jazdy cyklistov. Vodičov motorových vozidiel upozorňuje, že sa nachádzajú na vozovke so zvýšeným pohybom cyklistov.“



Koridor pre cyklistov / Primknutý priechod pre cyklistov / Predradený priestor pre cyklistov
Vyznačenie cyklopiktokoridorov na ceste nie je to isté ako cyklotrasa. Cyklista naďalej ostáva bežným účastníkom cestnej premávky, nemá žiadne výhody alebo práva z takéhoto značenia. Takisto vodič motorového vozidla nie je týmto vodorovným dopravným značením nijako obmedzovaný. Autá po týchto piktogramoch môžu jazdiť, aj na nich zastaviť a stáť, majú ich však opticky upozorniť, aby jazdili ďalej od kraja vozovky bližšie k stredovej čiare. Pre cyklistov tak vytvárajú na ceste väčší a bezpečnejší priestor.
Podľa normy má mať pruh pre automobily 2,75 m a pruh pre cyklistov 1,25 m, čo sú spolu 4 metre. Tam, kde je šírka cesty na Štúrovej alebo Špitálskej ulici užšia, sú inštalované cyklopiktogramy. Na troch úsekoch (medzi Grösslingovou a Dunajsou, pri Tescu a pred Ministerstvom práce) mohli byť vďaka dostatočnej šírke vozovky namaľované osobitné pruhy pre cyklistov. Na cyklopruhu nesmú autá jazdiť, zastaviť ani stáť.
Dôležitý je najmä psychologický efekt cyklopiktokoridorov - toto dopravné značenie má zaistiť zvýšenie pozornosti vodičov, aby stále počítali s možnosťou, že stretnú cyklistu. Takéto dopravné značenie sa nachádza v Bratislave už na viacerých miestach: pod Starým mostom, vo Vlčom hrdle, aj na Devínskej ceste. Zaujímavosťou cyklokoridoru na Špitálskej ulici je aj fakt, že všetky piktogramy sú vyrobené z tzv. termoplastov a ich trvácnosť by mala byť až 5 rokov. Projekt cyklotrasy na Špitálskej a Štúrovej obsahuje ešte dve novinky, ktoré prináša vyhláška o cestnej doprave – tzv. predradený priestor pre cyklistov (V 5d) a priechod pre cyklistov primknutý k priechodu pre chodcov (V 7a).
(Autor je poradca primátora Bratislavy a v tejto súvislosti sa aktívne venuje rozvoju cyklistickej dopravy v hlavnom meste)

Autá jazdia ďalej od kraja, bližšie k stredovej čiare

Tam, kde to šírkové pomery dovolili, sme vytvorili cyklopruh

Inštalácia piktogramov z termoplastu

Cyklokoridor vytvára bezpečnejší priestor pre cyklistov

Ukážka projektovej dokumentácie - križovatka Kamenné námestie
Kompletná projektová dokumentácia je k dispozícii na stiahnutie tu >>