Nevyžiadaná reklama: Teroristi cez telefón

Po nevyžiadanej elektronickej pošte prichádza niečo oveľa agresívnejšie. Nevyžiadané telefonáty. Kým antispamové filtre elektronickej pošty dokážu relatívne spoľahlivo odfiltrovať väčšinu nechcenej pošty, s telefonátmi je to horšie. Alebo dokonca by sa dalo povedať, že nemožné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (35)

Naša firma sa zaoberá realizáciouinteriérov bytov, čo okrem iného znamená aj to, že naše firemné telefónne číslasa nachádzajú na internetovej stránky. Zverejňujeme ich preto, aby naši potencionálnizákazníci mohli priamo konzultovať svoje predstavy o tom, ako si zariadiťbyt či kanceláriu, prípadne aký technologický postup použiť pri rekonštrukcii.E-mailom sa takéto niečo dá len veľmi ťažko. Publikovaním telefónnych čísel savšak okamžite dostávame do zoznamu neúprosných a častokrát ajbezcharakterných „lovcov“ zákazníkov.

Niektoré telefonáty začínajú spočiatkuveľmi nevinne, kontaktuje nás nespočetné množstvo firiem, ktoré sú presvedčenéo tom, že práve my sa máme stať ich novými odberateľmi obkladov,svietidiel či sadrokartónových systémov. Toto sú ešte hranice, ktoré je bežnýpodnikateľ ochotný tolerovať za okolností, že takýchto telefonátov nie jedvadsať denne. Ak je to niečo aspoň trochu zaujímavé, odbijem ich tým, aby námsvoju ponuku poslali e-mailom.

Tam však väčšina slušných telefonátovkončí. Veľká časť telefonistov špeciálne školených na to, aby sa nenechaliodbiť a boli vo svojej práci vytrvalí, sa však po pár dňoch ozýva znovu. „Akoste sa rozhodli pre našu ponuku? Kedy by sme si mohli dohodnúť osobnéstretnutie?“ Ak v tejto chvíli nepoviete veľmi jasné NIE, stev pasci, z ktorej niet úniku.

Nedávno ma telefonicky kontaktoval jedenženský hlas, ktorý sa predstavil ako pani Tesařová a snažila sa mi predaťreklamu cez Google AdSense. Vysvetlil som jej, že reklamu cez internet sícepravidelne využívam, ale iným spôsobom a výrazne lacnejšie ako ponúkajúoni (bodaj by nie, keď si na ceny kontextovej reklamy Google pridajú svoju300-percentnú maržu). Pani sa ozvala o necelý týždeň znovu, že majú novúponuku. Jej súčasťou bolo síce zníženie cien o asi 10% (teda už boli cenypredražené len o 290%), ale bolo si nevyhnutne treba objednať aj tzv.analýzu kľúčových slov za 8 tisíc korún. „Nie, analýza kľúčových slov jeneoddeliteľnou súčasťou našej ponuky,“ znela odpoveď pani Tesařovej na mojunámietku, že túto službu nepotrebujem. Obdobný telefonát som obdržal ešte dvakrát,aj napriek tomu, že som vždy jasne vysvetlil, prečo nemám záujem. Na štvrtýkrát sa ozval iný ženský hlas, ktorý vysvetlil, že pani Tesařová už u nich„nepracu... ehm, je na inom oddelení“ a že či máme záujemo ich služby. Trpezlivo som jej vysvetlil svoje argumenty, na čoodpovedala „samozrejme, rozumiem“ a už sa viac od nich niktoneozval. Inteligentná obchodníčka. Po tvrdom nátlaku mi takáto odpoveď padlaveľmi dobre.

Oveľa agresívnejší sú však rôzni „predátori“na kapitálových trhoch. Pred istým časom mi z tej istej firmy mi volalištyria rôzni ľudia, ktorých som zakaždým odbil veľmi rýchlou odpoveďou „nie,nemám záujem o investície na kapitálových trhoch, odkážte, prosím,kolegom, aby mi od vás už nikto nevolal.“ Na piaty krát som už vybuchol, žeešte jeden nevyžiadaný telefonát z ich firmy a budem to riešiťprávnou cestou. Dostal som odpoveď, že mám poslať písomnú žiadosť, aby mazaradili do tzv. black listu. Neuveriteľné. Adrenalín vo mne stúpala možno aj preto som nakoniec volajúceho presvedčil, že oni akistevyriešia túto moju požiadavku aj bez toho, aby som čokoľvek musel posielať.

Spôsobov, ako sa snažia takíto teroristicez telefón ponúknuť svoje služby, je takmer nekonečné množstvo. Ich spoločnýmmenovateľom je najmä neodbitnosť (ba až agresívnosť), a predovšetkýmponuka služieb, ktoré nepotrebujem. Osobitnou kapitolou sú rôzni makléri, ktorípracujú na báze odporúčaní. Moji priatelia a známi, ktorí nedokázaliniektorému z nich „odolať“, ma nechcene trestajú tým, že týmtoľuďom poskytnú moje telefónne číslo. Aj keď musím uznať, že mám aj takých priateľov,ktorí sa ma vopred spýtajú, či nemám záujem o takú a takú službualebo zákazku a až vtedy na mňa posunú kontakt.

Na mieste je otázka, aká môže byťúspešnosť takýchto telefonátov. Ako dlho vydrží obchod, ktorý ľudia uzatvoriapod takouto formou nátlaku? Dôvody, prečo takíto teroristi existujú, však asimusíme hľadať predovšetkým v nás. Nedokážeme povedať hneď na začiatkuveľmi jasné a zrozumiteľné NIE, nechávame sa presvedčiť na stretnutie, bezpredchádzajúceho súhlasu posúvame telefónne čísla svojich blízkych a predovšetkýmneraz sa nechávame nahovoriť na také služby, ktoré vôbec nepotrebujeme. Bezdopytu (aj keď istou formou vynúteného) niet ponuky.

Toto je poslednévarovanie. Nabudúce začnem zverejňovať mená a názvy firiem.

Michal Feik

Michal Feik

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  259x

Propagujem zdravý životný štýl od ekologickej dopravy až po zdravé potraviny. Chodím po svete s otvorenými očami, hľadám inšpirácie a snažím sa ich pretaviť do bežného života aj u nás. Venujem sa najmä komunikácii s médiami a marketingu. Zoznam autorových rubrík:  Zdravé potravinyKultúraCyklodopravaŽivotné prostredieDopravaNázoryCestovanieSamosprávaSpoločnosť

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu