František Hodonský
Pokecáme? K5
J: Nejako to moje odosielanie textov nefunguje a vyzerá to tak, že tak skoro ani fungovať nebude. F: Tak končíme? J: Čo je viem? Ale aj tak mi teraz domov nič nejde. Tak skúsme kecať ďalej. Možno sa to opraví.
Som ten, ktorý si na všetko čo vidí a počuje kladie otázky. Zoznam autorových rubrík: zdravie, Pokecáme?, spolocnosť, viera, filozofia, Súkromné, Nezaradené
J: Nejako to moje odosielanie textov nefunguje a vyzerá to tak, že tak skoro ani fungovať nebude. F: Tak končíme? J: Čo je viem? Ale aj tak mi teraz domov nič nejde. Tak skúsme kecať ďalej. Možno sa to opraví.
J: Odoslala som. Ale sú s tým nejaké problémy. Tak sa zatiaľ nepúšťajme do konkrétností. Kým sa to nevyrieši, povedz mi, za akým účelom by si sa chcel stretnúť s premierkou.
F: Ahoj. J: Ahoj. Veľa som rozmýšľala, a v mnohom ti asi budem v budúcnosti oponovať. F: Môžeš hneď. Pokiaľ je zabezpečená možnosť obhajoby, tak oponentúra je rozhodne iba prínosom. A to pre každého. J: Začnem s tým až zajtra. Teraz ešte ukončime to s čim sme začali. F: Čo? J: S čim by si vyhľadal podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny.
J: Dobrý. Budeme pokračovať? F: Dobrý. Veľmi rád. Som prekvapený. J: K ministrovi zdravotníctva sa ešte vrátime. Ale s čím by ste vyhľadali ministra práce, sociálnych vecí a rodiny?
J: Dobrý. F: Dobrý. J: Poslali ma z redakcie, aby som s Vami urobila rozhovor, lebo vraj ste objavili niečo prevratné. F: To si z Vás niekto pekne vystrelil.
Viem si predstaviť, že vrchnosť je dostatočne vyťažená a že dostáva ohromné množstvo žiadostí o prijatie. Viem si predstaviť i to, že nemôže každému vyhovieť. No tým sa vytvára začarovaný kruh, ktorý je nemožné(?) narušiť. Vrchnosť jednoducho nemôže prijať každého. Ak však jedinec začne argumentovať o nutnosti jeho prijatia, tak začne byť nie iba otravný, ale často chce navrhnúť i istú zmenu. Pritom však musí poukázať na to, akú zmenu hodlá privodiť a to je často nutné spojiť s kritikou jestvujúceho stavu. Dnes už málo kto je ochotný skúmať, či ide o kritiku konštruktívnu. Dnes sa už každá kritika dotkne kritizovaného(?) a kritizujúci sa dostáva do nemilosti. V takomto štádiu je už priatie úplne zbytočné, no bez vyargumentovania nutnosti stretnutia zas nemožné. Prosím poradte mi ako na to. Toto píšem v náväznosti na môj predošlí článok, ktorého link uvediem v diskusii, aby nedošlo k porušeniu kódexu.
Toto nie je článok o viere. Pri kázaniach Ježiša sa ľudia čudovali, že ich "učil" inak, ako ich zákonníci a farizeji. Dokonca vyhlásil, že môže zbúrať "tento chrám" a do troch dní postaviť nový.
Pozrel som si prvé vydanie o 5 min. dvanásť na verejnoprávnej TV. A tresk. Zmena. Asi sa do vedenia RTVS dostali ľudia, ktorí vedia o čom je verejnoprávnosť. Aspoň zatiaľ sa to tak javí. Dúfam a rád by som vyjadril presvedčenie, že to tak je. Zrazu som sa dozvedel o zámeroch a činnosti vlády, parlamentu ako i prezidenta, bez toho, aby som musel pozerať i divadielka politikov. Asi je tam vo vedení niekto, kto vie, že vyváženosť, nestrannosť a pluralitu nedokáže zabezpečiť jediné médium a že sa pri zachovaní duálnosti o pluralitu ani nemusíme obávať. Uvidíme čo bude ďalej. Štart bol dobrý.
Ideologické vysporiadanie sa zo smrťou, patrilo k základným otázkam doby v záujme prežitia a vývinu ľudstva. A to z dôvodu pochovávania (hygiena), ale i "vymožiteľnosti" práva. V staroveku by nikto nepochopil kauzálnosť a preto akúsi spravodlivosť sveta mal zabezpečiť posmrtný život, ako odmena/trest za pozemské skutky. Tento prvok obsahujú i bezbožné(?) náboženstvá ako budhizmus a hinduizmus vo forme reinkarnácie. Dnes keď už vieme ako tak pochopiť kauzalitu, tak pojem "večný život" si môžeme predstaviť i ako "stály život", stálu (avšak nečičíkajúcu) spokojnosť(?). Akési permamentné premieňanie (využívanie) šancí, ktoré nám poskytuje existencia. Preto ja tvrdím, že existencia sú šance-možnosti, život je premieňanie-využívanie týchto šancí. V tomto kontexte večný život neprichádza až po smrti.
Má nejaký význam? Veď sa títo mudrci spomínajú iba v jednom (Matúšovom) evanjeliu. Prišli sa pokloniť a dieťatko sa Bohom stalo. To z hľadiska kresťanstva. No ani samotné kresťanstvo so symbolom Troch kráľov viac, počas celého roku nepracuje. Čo s tým má potom sekulárna spoločnosť? Takže je tu jeden zbytočný sviatok? Ja som presvedčený, že nie. Podľa mňa by to mal byť jeden z najvýznamnejších sviatkov, len treba pochopiť, čo tromi mudrcmi chcel Matúš (Ježiš?) povedať.
Mnoho ľudí o sebe tvrdí, že sú veriaci. Mnohí zas, že sú ateisti. Ďalší, že sú čiastočne to i to. Spústa ľudí to nerieši vôbec. Kto však z tých, čo to rieši, by o sebe povedali, že nie sú ani veriaci a ani ateisti? Nie je to to isté, ako keď niekto tvrdí, že je aj to aj to. Hláste sa. Koľko nás je?
Sprostosť? Iste? Veľa ľudí si neuvedomuje, že zimné pneumatiky nemajú na snehu takú priľnavosť, ako letné na suchý asfalt. Majú ju iba na snehu lepšiu, ako letné, no oveľa menšiu ako letné na suchej ceste. Takže do šmiku sa i na zimných pneumatikách dostaneme oveľa rýchlejšie. V šmyku si auto robí čo chce a nie to čo chceme my. Nie každý vie zvládnuť šmyk, no každý vie zabrániť aby sa auto do šmyku dostalo. Takže v tom nadpise som napísal sprostosť. Príčina nehody je neuvedomenie si toho, čo som písal.
Nestíhate pripraviť Vianoce? Nevadí. Vianoce sa pripraviť ani nedajú.
Od jeho návštevy som neočakával nejaký pokrok v Slov.-Maď. vzťahoch, nakoľko na tento problém majú politici nesprávny uhol pohľadu. Jedno však jeho návšteva odhalila a potvrdila akútnosť riešenia Slov.-Maď. problému. Viem si prestaviť, že do poludnia tu bol ako predseda Fides-u, čo urobilo stretnutie s SMK legitímnym. Po poludní tu bol ako predseda vlády MR a stretol sa s našou premierkou. Toto chápem a akceptujem. No nestretnutie sa s predstaviteľmi strany MOST-HÍD, o niečom hovorí. Akú funkciu plní Fórum maďarských poslancov Karpatskej kotliny (alebo ako nazvali toto fórum), keď odmietol/neinicioval stretnutie s maďarskými(?) poslancami nášho parlamentu? Ja v tom vidím o dôvod viac k tomu, aby sme už raz a na vždy doriešili Slove.-Maď. problém.
Naše školstvo je v marazme nie z nedostatku financií, ale preto, že nevidíme rozdiel medzi učiteľom a pedagógom. A práve pedagogika dnes dostala gól od vlastných. Zrušili sa polročné vysvedčenia. Jedna z možností, aby sa mohol žiak, odmeniť, motivovať, aby sa na neho mohlo pedagogicky vplývať. Úprimne by som bol zvedavý na motív tohto zrušenia. Či ide o šetrenie financiami? Odbremenenia učiteľov? Nech je už benefit z tohto rozhodnutia akýkoľvek, rozhodne je zanedbateľný oproti nevýhodám z toho, že učiteľ má o jednu možnosť menej byť pedagógom.
Kto pozná moje názory vie, že podľa môjho názoru, júnové parlamentné voľby nemohli dopadnúť dobre, nech by bol ich výsledok akýkoľvek. Jedno nesporné pozitívum však rozhodne mali.
K tomuto článku ma priviedla dnešná debata v jednej TV relácii. Odborníčka tam vysvetľovala či a ak áno, tak ako a kedy požívať vitamínové výživové doplnky. Bolo vidieť, že je erudovaná a niet čo namietať k jej tvrdeniam. Jedno však nevykryla.
Na rakovinu zomrela propagátorka zdravého životného štýlu. Nech odpočíva v pokoji. Žila pre zdravie a možno i zomrela pre zdravie. Veď i svojou smrťou rozvírila debatu o možnosti(?), no i význame snaženia sa o vedomé staranie sa o svoje zdravie. Vieme vedome predchádzať chorobám, alebo sú iba vecou náhody? Naozaj vieme na svoje zdravie vplývať iba do istej miery a skutočné rozhodnutie je mimo nás? Nie máme to plne v rukách. Vlastne môžeme to mať plne v rukách.
Príroda to zariadila tak, že MUSÍME. No až CHCENIE - OCHOTA z nás robí ľudí. Takže živočích MUSÍ, živočích-človek MUSÍ CHCIEŤ. Najvyšší stupeň človečenstva dosiahneme, až keď sa stratí naše MUSENIE (pár 10.000 rokov ešte nehrozí) a zostane len CHCENIE, no už i to MUSÍ CHCIEŤ z nás robí ľudí. CHCIME. No nie iba mať, ale hlavne konať. Kto CHCE konať, ten aj MÁ.
Darujte i ten najvzácnejší darček. Návod naň dáva jedno čínske učenie. "Môžeš kúpiť dom, nie však domov. Môžeš kúpiť posteľ, sny však nekúpiš. Môžeš kúpiť hodiny, čas nimi však nezískaš. Vieš si kúpiť knihu, vedomosti však nie. Vieš si kúpiť postavenie, úctu však nie. Môžeš zaplatiť lekára, zdravie si tým ale nekúpiš. Môžeš si zaplatiť sex, no lásku si tým nekúpiš."