Je to brnenie, ochranné sfarbenie, niečo, čo automaticky zjednáva rešpekt na určitých miestach, u určitých ľudí. Zároveň je však v značkománii niečo tragikomické. Pozorovateľ stojaci mimo tohto pechoriaceho sa spolku, si občas kladie otázku, koľko miliónov je dosť miliónov, kedyže je ten čas, keď sa už kompetitívec súťaživý môže zastaviť a užívať zarobené. Ak sa jedná o ťažkého brandistu, odpoveď je – nikdy.
Známy zenový minimalista Leo Babauta dokáže cestovať z USA do Číny s malým plecniakom, brandistka pôjde z Košíc do Piešťan s tromi veľkými kuframi, podľa možnosti s pravým logom LV. Je rádový rozdiel v potrebách týchto dvoch ľudí, rádový rozdiel v tom, koľko potrebujú vlastniť, aby sa cítili zabezpečení a ľudsky dôstojní. Ten s plecniakom je pritom omnoho mobilnejší a slobodnejší, pretože nemusí strážiť svoje statky.
Prečo vlastne predstava takzvaných „ no name“ vecí, vecí bez mena, ktoré môžu byť skutočne kvalitné, ale nereklamujú ich v časopise Vogue, vyvoláva v niekom des? Nemalo by najdôležitejšou značkou byť vlastné meno? Nie je dôležitejší obsah hlavy, ako poník na tričku? Láska blízkych, o ktorú sa treba zaslúžiť a pevné priateľstvá, ktoré sa nedajú kúpiť tak, ako nacvičený úsmev predavačky, ktorý je tým širší, čím je vyššia jej provízia z predaja. Kúpená úcta je plne závislá na našej solventnosti. Zadarmo si môžeme ísť trhnúť nohou.
Ako nám natvrdo povedal biblický Kazateľ, nahí sme na svet prišli a nahí z neho odídeme. V rakve, či urne býva dosť tesno, všetky hračky zostanú tu. Keďže pravdepodobne nebudeme mať pyramídu ako faraón, autá, člny, saká aj kabelky zhrabnú iní. Preto je zmysel brandingu dosť otázny. Možno v ďalšej generácii, keď sa z nových peňazí stanú staršie, keď tradície v bohatej rodine nebudú len revolučné, vznikne istá presýtenosť predmetmi osobnej spotreby a nastúpi filantropia a záujem o umenie. Možno bude „in“ robiť charitu a zakladať zbierky obrazov pre verejnosť, podporovať mladé talenty. Možno sa zistí, že dávanie je spojené s príjemnými pocitmi okolo srdca a s dlhším uspokojením, než aké poskytuje kabelka Birkin. Možno. Ale dovtedy treba kúpiť niečo zo zimných kolekcií, aby sa človek v Aspene po lyžovačke nemusel hanbiť za outfit. Potom sa uvidí, aké budú trendy.