Krvavé dejiny Sudánu a tajné rituály: Kamala Ibrahim Ishag

Tajné rituály, príroda či deformované figúry - to všetko nájdeme v maľbách sudánskej maliarky Kamaly Ibrahim Ishag.

Krvavé dejiny Sudánu a tajné rituály: Kamala Ibrahim Ishag
Eva a Eva (Eve and Eve) (2016) (Zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Kamala Ibrahim Ishag je sudánska umelkyňa, ktorej diela sa dotýkajú tém feminizmu, prírody, aktivizmu či sudánskych tradícií.  Pre jej tvorbu sú dôležité spomienky na detstvo, ktoré sú častým impulzom k maľovaniu - rovnako ako príbehy, ktoré počúvala od svojich starých mám. Cez jej maľby sa dozvedáme o spôsobe života Sudáncov, o ich každodenných starostiach, myšlienkach či zvyklostiach. 

Stôl s vyšívaným obrusom (Dinner Table with Embroidered Cloth) (1974)
Stôl s vyšívaným obrusom (Dinner Table with Embroidered Cloth) (1974)  (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

Zo Sudánu do Londýna

Ishag pochádza z mesta Omdurman, odkiaľ sa však s rodinou presťahovala do hlavného mesta Sudánu Khartoum. Aj keď presun do Khartoumu jej umožnil vyštudovať jedinú verejnú umeleckú školu, je to práve Omdurman, na ktorý Kamala spomína najradšej. Sama hovorí, že keď z Omdurmanu odišli, bolo to “akoby sme opustili raj.” [1] 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Khartoum bol rušný a hlučný. A koľajnice vedľa domu, kde v noci prechádzali vlaky, situácii veľmi nepomohli. Kamala si želala byť späť v Omdurmane, kde jej spánok bol pokojný a ničím nerušený.  

Bývanie v hlavnom meste jej avšak otvorilo možnosť študovať na umeleckej škole, ktorú dokončila ako jedna z prvých žien. Odtiaľ sa dostala do londýnskej Royal College of Art v odbore nástenná maľba, neskôr knižná ilustrácia, typografia a litografia.  

Včlenená figúra na matke (Embodied figure on Mother) (1974)
Včlenená figúra na matke (Embodied figure on Mother) (1974)  (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

Blake, Bacon a deformované figúry

Londýn bol pre ňu zásobárňou umeleckých inšpirácií - práve tu prvýkrát videla diela Williama Blakea, ktorý jej tvorbu významne ovplyvnil. Druhou dôležitou inšpiráciou bol Francis Bacon, najmä jeho deformované figúry. “Tie figúry ma fascinovali,” [2] spomína.  

SkryťVypnúť reklamu

Po štúdiu v Londýne sa vrátila do Sudánu, kde začala vyučovať na College of Fine and Applied Art, na ktorej predtým študovala. Vyučovala tu do roku 1990, kedy sa rozhodla opustiť svoje miesto ako protest proti zrušeniu programu, ktorý umožňoval štúdium aj znevýhodneným mladým ľuďom - program bol zrušený rok po prevrate iniciovanom Omarom al-Bashirom, ktorý v Sudáne vládol totalitným spôsobom až do roku 2019.  

“Keď sa rozhodli zatvoriť program, uvedomila som si, že sa vláda rozhodla postupne zničiť umeleckú univerzitu. Tak som spísala svoju rezignáciu do jednej vety a odovzdala som ju dekanovi,” [3] spomína Ishag.   

SkryťVypnúť reklamu

Po opustení školy sa spolu so svojím manželom presťahovali do Ománu - žili tam až do roku 2012, kedy sa vrátili naspäť. Situácia pre umelcov stále nebola priaznivá, ale to Kamalu nezastavilo pred vystavovaním svojich diel a zúčastňovaním sa na výstavách v Sudáne či v zahraničí.  

Samota (Loneliness) (1987)
Samota (Loneliness) (1987)  (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

Khartoumská škola

Meno Kamala Ibrahim Ishag sa spája s dvomi umeleckými skupinami: s tzv. Khartoumskou školou a s The Crystalist Group.  

Khartoumská škola vznikla ako reakcia na vyhlásenie sudánskej nezávislosti od Britského impéria v 1956. Počas britskej nadvlády sa umenie v Sudáne zakladalo na západných tradíciách - po vzniknutí samostatnej Sudánskej republiky (1956-69) sa začali objavovať otázky ohľadom národnej identity [4]. Jednou z odpovedí bola Khartoumská škola.  

SkryťVypnúť reklamu

Khartoumská škola bola jednou z prvých modernistických skupín na africkom kontinente4. Jej členovia do svojich diel pridávali znaky afrického a arabského umenia – kaligrafiu, islamské ornamenty či africké masky. Námety čerpali zo sudánskych dejín a kultúry.  

Bez názvu (Zār) (1973)
Bez názvu (Zār) (1973) (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

Kamala do skupiny prispela svojím zobrazením sudánskych tradícií, pričom jej najväčšou inšpiráciou bol “zār” -  ceremónia vyháňania démonov zo žien. Počas zār-u ženy tancujú a spievajú, aby odohnali zlých duchov. Ide o tajný rituál, takže Kamala nesmela byť v rovnakej miestnosti, ani fotografovať - dovolili jej len skicovať za oknom [2].  

Sprievod (Zār) (Procession, (Zār)) (2015)
Sprievod (Zār) (Procession, (Zār)) (2015)  (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

The Crystal Group

Druhá skupina, s ktorou je Kamala spájaná, je konceptuálna The Crystalist Group väčšinou sa píše, že ju priamo založila, ale ako sama hovorí, pravda je trochu iná.  

Keď v roku 1974 namaľovala obraz Ženy v kryštálových kockách (Women in Crystal Cubes), dvaja študenti sa inšpirovali jej transparentným štýlom. Jeden z nich, Muhammad Hammid Schaddad, neskôr napísal manifest k tomuto novému smeru - The Crystalist Manifesto

Ženy v kryštálových kockách (Women in Crystal Cubes) (1974)
Ženy v kryštálových kockách (Women in Crystal Cubes) (1974)  (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

Manifest sa dotýkal tiem ako čas, poznanie, priestor, krása či jazyk – hlavnou myšlienkou bolo uvedomenie si, že všetko na svete má dvojitú esenciu, pričom sa tieto dve esencie vzájomne dopĺňajú a neprotirečia si. Ďalšou dôležitou myšlienkou bola relatívnosť pravdy.  

“Uzatvoríme zopakovaním, že kryštál je popretím objektivizácie vecí. Je to nekonečná transparentnosť. Maľovali sme kryštál, rozmýšľali sme o kryštáli, a tak vznikla Kryštalická vízia,” [5] píše Schaddad v závere manifestu.  

Preto tvrdenie, že Kamala skupinu založila, je nesprávne. Zatiaľ čo sa Ishag venuje výhradne maľbe, členovia The Crystalist Group uprednostňovali happeningy (činnosti, eventy alebo situácie, ktoré sú povýšené na úroveň umenia) - Schaddad napríklad usporiadal happening Výstava usadeného ľudského tvora (The Exhibition of the Seated Human Being, 1971), kde na ponúkal svoje diela výmenou za určitý počet bozkov.  

Ženy v kryštálových kockách (Women in Crystal Cubes) (2014)
Ženy v kryštálových kockách (Women in Crystal Cubes) (2014)  (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

Rozprávanie sa s rastlinami

Jednou z Ishaginých kľúčových tém je príroda: “Verím, že rastliny a ľudia sú jedno a to isté,” hovorí o svojom vzťahu k rastlinám. Veľká časť jej domu je obsadená stovkami rastlín. Často sa s nimi rozpráva, lebo verí, že rastliny dokážu vnímať ľudské emócie: “Netvrdím, že ma môžu počuť, ale dokážu ma vnímať.” [2] 

“Keď mi niektorá z kvetín nerozkvitne, tak sa jej opýtam ´Prečo?´, a o niekoľko dní už kvitne,” hovorí, ale dodáva, že vie, že jej veľa ľudí neverí. “Nech to ľudia skúsia!” [2] vyzýva.  

Moja rastlina 1 (My plant 1) (1998)
Moja rastlina 1 (My plant 1) (1998)  (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

Ishag rada spomína na svoje rodné mesto, ku ktorému sa vrátila v maľbe Bait Al-Mar (2019). Je to mapa susedstva, v ktorom strávila detstvo. Často bývala so svojimi starými matkami, ktoré jej rozprávali mnoho príbehov.  

Maľba zároveň poukazuje na dôležitosť vzťahov medzi Sudáncami - korene stromov sú navzájom pospájané, ani jeden nie je nechaný osamote.

Bait Al-Mal (2019)
Bait Al-Mal (2019) (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

Na komunitu odkazuje aj maľba Eva a Eva (Eve and Eve, 2016). Ishag tu znázorňuje smútiacu ženu, ktorú po smrti blízkej osoby navštívia ostatné ženy, aby jej pomohli v ťažkej situácii.  

Eva a Eva (Eve and Eve) (2016)
Eva a Eva (Eve and Eve) (2016)  (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

Polika v Ishaginých maľbách

Kamala sa neštíti ani tém, ktoré kritizujú politickú situáciu v Sudáne. Žiaľ pre mučeníkov (Blues for the Martyrs, 2022) zobrazuje obete protestov v roku 2019, ktorých telá boli hodené do rieky Níl.  

V 2019 bol po 30-ročnej vláde zvrhnutý prezident Omar al-Bashir. Po prevrate nastali roztržky o tom, kto bude viesť novú vládu - nasledovali mnohé protesty, pričom za najkrvavejší sa považuje ten z 3. júna. Do súčasných dejín sa zapísal ako Khartoumský masaker, pričom zomrelo cez 100 ľudí a cez 70 ich bolo znásilnených.   

Ishag v maľbe opäť zdôraznila dôležitosť komunity - obete sú navzájom pospájané, sú v spoločných bublinách. Pýta sa, kto boli títo ľudia, kto ich stratil, ktorá rodina teraz žiali.  

Komunita je dôležitou súčasťou nielen jej tvorby, ale je aj pevnou súčasťou sudánskej kultúry a spôsobu rozmýšľania.  

Žiaľ pre mučeníkov (Blues for the Martyrs) (2022)
Žiaľ pre mučeníkov (Blues for the Martyrs) (2022)  (zdroj: Kamala Ibrahim Ishag)

Zaujala vás tvorba Kamaly Ibrahim Ishag? Ktoré z diel alebo tém vás zaujali? Dajte vedieť do komentárov!  

Zdroje: 

1 - Kamala Ibrahim Ishag: States of Oneness│Serpentine (2022)  

2 - Frieze Masters Podcast, Kamala Ibrahim Ishag & Hans Ulrich Obrist (2023) 

3 - Radio Dabanga, Interview: Kamala Ibrahim Ishag (2020) 

4 - Sudan Memory, The Khartoum School: The First Sudanese School in Modern Arts 

5 - Muhammad Hamid Shaddad, Naiyla Al Tayib, Hassan Abdallah, Hashim Ibrahim, Kamala Ibrahim Ishaq, The Crystalist Manifesto (1976)  

Ďalšie zdroje:  

Serpentine, Sharjah Art Foundation, the Africa Institute: Kamala Ibrahim Ishag: States of Oneness (2022)  

Katarína Chudá

Katarína Chudá

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  195x

Písmená, slová a vety o umení Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu