Stredoveké rukopisy: pestrofarebné monštrá, pohromy a draky

Bol stredovek temný? Stačí jeden pohľad na stredoveké iluminácie a zistíte, že v skutočnosti mal ďaleko od "temného"!

Stredoveké rukopisy: pestrofarebné monštrá, pohromy a draky
Žena odetá v Slnku/Boj archanjela Michala s drakom/Uväznenie Satana (Zdroj: Facundus )
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Iluminácie stredovekých rukopisov dokážu vyvolať rôzne emócie – od údivu z detailov a farebnosti, až po smiech vyvolaný ich bizarnou podobou. Tzv. Facundus Beatus (1047) je jedným z tých rukopisov, ktoré ohúria a prekvapia svojimi jedinečnými ilumináciami.  

Kristus ako Alfa a Omega
Kristus ako Alfa a Omega  (zdroj: Facundus)

Facundus Beatus

Vytvorený v roku 1047 pre kráľa a kráľovnú Leónu a Kastílie, Facundus Beatus je jedným z dvadsiatich deviatich dochovaných kópií [1] pôvodného rukopisu napísaného Beatom z Liébany.  

Beatus žil približne v rokoch 730 až 800 a ako teológ napísal Komentáre ku Zjaveniu sv. Jána. Jeho ďalším dielom je Aduersus Elipandum, ktoré napísal spolu s biskupom z Osmy, Etheriom. Spis je kritikou toledského arcibiskupa Elipanda, ktorý uznával “adoptionizmus”; presvedčenie, že Ježiš Kristus bol “adoptívnym” synom Boha. [2] 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stretnutie s biskupom z Osmy a následné napísanie Aduersus Elipandum ovplyvnilo finálne znenie Komentárov. Prvá verzia z roku 776 sa prevažne venovala interpretácii jednotlivých častí Zjavenia. Nasledovali upravené verzie z rokov 784 a 786. Kritika Elipandových kacírskych názorov ovplyvnila poslednú verziu tak, že sa z nej stala polemika proti heretikom. [2]  

Obrázok blogu
(zdroj: Facundus )

V Komentároch ku Zjaveniu sv. Jána je zaujímavý vzťah medzi textom a ilumináciami. Beatus najprv začína úryvkami zo Zjavenia, ktoré nazval “storia”. Za úryvkom nasleduje iluminácia danej časti a potom jej interpretácia, zvaná “explanatio”. Je nutné poznamenať, že Beatus nenapísal všetky interpretácie, ale “pozliepal” rôzne spisy cirkevných otcov – napríklad sv. Augustína, sv. Ambróza, Izidora zo Sevilly či sv. Hieronyma. [3] 

SkryťVypnúť reklamu

Z počtu dochovaných kópií môžeme usúdiť, že na stredoveké pomery boli Beatove Komentáre populárne. Svedčí o tom aj fakt, že v roku 1047 bola dokončená kópia pre Ferdinanda I a Sanchu, kráľovský pár Leónu a Kastílie. Poznáme ju pod názvom Facundus Beatus, pomenovanú podľa jej ilustrátora.  

Kráľovskú podporu dokazuje výzdoba plná zlatých, strieborných a fialových farieb. Samotné iluminácie spadajú do mozarabského štýlu. Mozarabi boli kresťania žijúci v moslimskej časti Pyrenejského polostrova, čiže ich umelecká tvorba bola ovplyvnená moslimským a arabským umením. Tento vplyv vidíme najmä v častom využívaní podkovových oblúkov a vo výrazných farbách. 

SkryťVypnúť reklamu

Beatove Komentáre a Zjavenie sv. Jána

Zjavenie sv. Jána je posledná kniha Biblie, v ktorej sv. Ján píše o svojich víziách. Je bohatá na alegórie a symboly, preto sa stala cieľom bádania mnohých učencov a neskôr vedcov.  

Ján v nej predpovedá druhý príchod Krista a varuje hriešnikov pred hnevom Boha. Medzi najznámejšie časti Zjavenia patrí opis štyroch jazdcov Apokalypsy, Antikrista či Babylonskej neviestky.  

Na začiatku rukopisu nájdeme scény, kde Ján dostáva od Boha písmo a následne ho odovzdáva siedmim ázijským cirkvám. Nasleduje mapa sveta (mappa mundi). Zem je rozdelená do troch kontinentov, pričom vľavo dole sa nachádza Európa, vpravo Afrika a Ázii patrí horná polovica mapy. 

SkryťVypnúť reklamu

Mappa mundi
Mappa mundi  (zdroj: Facundus )

Beatus do svojich Komentárov zaradil aj Hieronymove Komentáre knihy proroka Daniela. Preto aj na začiatku rukopisu nájdeme zobrazenia štyroch monštier, ktoré mali znázorňovať štyri kráľovstvá - babylonské, médsko-perzské, grécke a rímske. Babylonské kráľovstvo má podobu leva s orlími krídlami, médsko-perzské znázorňuje medveď, grécke leopard s krídlami a rímske monštrum s desiatimi rohami, pričom jeden z nich má ľudské oči a ústa. [4]

 

Štyri monštrá/kráľovstvá proroka Daniela
Štyri monštrá/kráľovstvá proroka Daniela  (zdroj: Facundus )

Pre Zjavenie (a celé Sväté písmo) je dôležitá číselná symbolika. Konkrétne v Zjaveniu sa môžeme stretnúť s opakujúcim sa číslom štyri – štyri živé bytosti či štyria jazdci apokalypsy

Štyri živé bytosti sa objavujú aj v Knihe proroka Ezechiela ako cherubíni - sú to okrídlené bytosti, ktoré majú podobu leva, býka, orla a muža. Bytosti sa časom stali symbolmi štyroch evanjelistov. V rukopise túto scénu nájdeme ako víziu baránka obklopeného anjelmi a samotnými bytosťami. Tie sú vyobrazené spoločne s Ezechielovými kolesami, nakoľko majú byť nositeľmi Božieho trónu.

Vízia baránka a štyri živé bytosti
Vízia baránka a štyri živé bytosti  (zdroj: Facundus )

Po predstavení živých bytostí začne baránok otvárať sedem pečatí. Z prvých štyroch vyjdú kone s jazdcami – poznáme ich pod názvom štyria jazdci apokalypsy. Ako prvý vyjde biely kôň, ktorého jazdec má luk a korunu. Druhý jazdec má meč a červeného koňa, tretí má váhy s čiernym koňom. Posledný jazdec je Smrť na bledom koni, ktorého nasleduje Peklo.  

Pod úryvkom nachádzame explanatio - prví dvaja jazdci sú identifikovaní ako “slovo kázania” (biely kôň) a “budúce vojny” (červený). Pokračuje vysvetlenie: “Pretože tí, ktorí vieru len predstierajú, bojujú proti Cirkvi. Títo sedia na červenom koni. Idú a bojujú proti víťaznej Cirkvi na bielom koni...” [5]. Preto aj na samotnej iluminácii spolu bojujú.  

Tretí kôň reprezentuje duchovný hladomor v Cirkvi a štvrtý pokrytectvo a pretvárku. Scéna s jazdcami je podľa Komentárov alegóriou na boj kazateľov viery s vojnami v rámci cirkvi, “hladom” po Božom slove a falošnými prorokmi. [5]  

Štyria jazdci apokalypsy
Štyria jazdci apokalypsy  (zdroj: Facundus )

Zaujímavá je iluminácia Otvorenie šiestej pečate - Zemetrasenie, najmä ilustrátorova snaha zobraziť samotné zemetrasenie. Najlepšie sa dá všimnúť pri kopci napravo, kde ľudia doslova stratili pevnú zem pod nohami. Facundus znázornil aj sčernené slnko, krvavý mesiac a hviezdy, ktoré spadli na zem.  

Podľa explanatio sú všetky nebeské telesá časti Cirkvi, pričom pod slnko patria “múdri, ktorí správne veria”  a pod mesiac “ignoranti - heretici, pokrytci a odpadlíci”. [5]

 

Otvorenie šiestej pečate - Zemetrasenie
Otvorenie šiestej pečate - Zemetrasenie (zdroj: Facundus )

Po otvorení poslednej pečate dostanú anjeli sedem poľníc. Postupne zatrúbia na všetky, čo prinesie rôzne katastrofy. Keď napríklad zatrúbi piaty anjel, na zem spadne hviezda a vypustí dym, z ktorého vyjdú kobylky "s mocou ako škorpióny".  

V prvom obraze sa kobylky naozaj podobajú na škorpióny, nakoľko ich podrobnejší opis sa nachádza až o pár riadkov nižšie. Podľa neho vyzerajú ako kone, majú zlaté koruny, ľudské tváre a vlasy, levie zuby, náprsný pancier, krídla a chvost ako škorpión. Nakoľko muselo byť pomerne náročné predstaviť si tieto “kobylky”, v rôznych kópiách Komentárov nájdeme ich rozdielne verzie.  

Pre porovnanie s Facundovou verziou – vo francúzskej kópii Komentárov z 11. storočia nájdeme veľmi presné zobrazenie týchto “kobyliek”. 

Vľavo: kobylky z Facundus Beatus / Vpravo: kobylky zo Saint-Sever Beatus
Vľavo: kobylky z Facundus Beatus / Vpravo: kobylky zo Saint-Sever Beatus (zdroj: Facundus/Stephanus Garsia)

Najdlhšia storia v Beatových Komentároch je dvanásta kapitola Zjavenia – píše sa v nej o žene, ktorá porodí syna a o drakovi, ktorý chce jej dieťa zjesť. Následne sa strhne boj medzi ním a archanjelom Michalom, spolu s ďalšími anjelmi. Drak je porazený a zvrhnutý na zem, kde najprv hľadá ženu, ale potom odíde bojovať proti “ostatným z jej potomstva”.  

Explanatio je rovnako rozsiahle ako storia. V skratke hovorí, že žena symbolizuje Cirkev, ktorá prostredníctvom krstu a kázní každodenne rodí Krista medzi veriacimi. Drak je démon, ktorý je neskôr identifikovaný ako Herodes Veľký. [6]  

Samotná iluminácia je na dvojliste (bifolium) a ide o pomerne “akčnú” scénu. Zahŕňa ženu, jej útek pred drakom, boj archanjela Michala s drakom a uväznenie draka-satana na zemi.  

Žena odetá v Slnku/Boj archanjela Michala s drakom/Uväznenie Satana
Žena odetá v Slnku/Boj archanjela Michala s drakom/Uväznenie Satana (zdroj: Facundus )

V šestnástej kapitole vypustia anjeli zo siedmich čaší hnev Boha, čo má podobné následky ako trúbenie na siedmich poľniciach. Moria a rieky sa zmenia na krv, slnko dostane moc páliť hriešnikov alebo celá zem stemnie. Keď šiesty anjel vyprázdni obsah svojej čaše, rieka Eufrat vyschne a Ján vidí “troch nečistých duchov ako žaby vychádzať z tlamy draka, z tlamy šelmy a z úst falošného proroka.” [7]

Beatus v explanatio vysvetľuje, že drak, šelma a aj falošný prorok sú jednou bytosťou – a to Satanom. Satan je už v dvanástej kapitole opísaný ako drak, šelmou sú všetci hriešni ľudia, ktorí tvoria jeho telo. Falošný prorok je ten, kto hlása slovo Satana. 

Žaby boli v minulosti pokladané za symboly zla, čo je vysvetlené aj v rukopise: ”Tiež sa váľajú vo svojich vodách so špinou a bahnom. Rovnako ako pokrytci a falošní proroci nežijú v tej najčistejšej vode v riekach a v prameňoch – čo je učenie Apoštolov a učencov...” [7]

Drak, šelma a falošný prorok
Drak, šelma a falošný prorok (zdroj: Facundus )

V sedemnástej kapitole je Ján svedkom súdu nad veľkou neviestkou a v osemnástej je opísaný pád Babylonu. To spôsobí žiaľ kupcov, ktorých tovar už nemá kto kupovať. Kupci sú zobrazení plačúc vedľa mesta, ktoré je celé v plameňoch.  

Dvadsiata kapitola predpovedá príchod Satana, ktorý po uplynutí tisíc rokov bude prepustený zo svojho väzenia. Potom zhromaždí svojich stúpencov a obkľúči “tábor svätých a milované mesto”. [7]

V iluminácii je táto scéna rozdelená do troch panelov. Vo vrchnom je šelma so svojimi prívržencami, v strednom je mesto obliehané Antikristom a útočníkmi. Tvár postavy, ktorá znázorňuje Antikrista, je doškriabaná – pravdepodobne sa niekto obával prítomnosti zla. Na spodnom paneli sú ukrytí veriaci v horách.  

Na nasledujúcej iluminácii je satan, šelma a falošný prorok v ohnivom jazere. Oheň na nich zoslal Boh a jazere ostanú “na veky vekov”.  

Šelma/Útok na mesto/Ukrytí veriaci
Šelma/Útok na mesto/Ukrytí veriaci  (zdroj: Facundus )

Jedna z posledných iluminácii spojená so Zjavením sv. Jána je Nebeský alebo Nový Jeruzalem. Mesto je zo zlata a skla, pričom jeho dvanásť brán je vyrobených z drahých kovov. “To mesto nepotrebuje slnko a ani mesiac, aby na neho žiarili. Lebo Božia sláva ho osvetľuje...” [7]  píše Beatus.

Posledné iluminácie sa už netýkajú Zjavenia, ale Knihy proroka Daniela. Tým Beatove Komentáre končia.  

Zaujali vás iluminácie z Beatových Komentárov? Ktoré sa vám najviac páčili? Napíšte do komentárov!

Zdroje:

[1] - Williams, John. “The Census: A Complete Register of Illustrated Beatus Commentaries and Fragments.” Visions of the End in Medieval Spain, Amsterdam University Press, 2017 

[2] - Steinhauser, Kenneth B. “Narrative and Illumination in the Beatus Apocalypse.” The Catholic Historical Review, vol. 81, no. 2, 1995 

[3] - O'Brien, M. S. “Commentary on the Apocalypse (Translated): Part 1 - From Christ with Love.” 2013 

[4] - Collins, John J. “The Oxford Handbook of the Reception History of the Bible.” Oxford University Press, 2013 

[5] - O'Brien, M. S. “Commentary on the Apocalypse (Translated): Part 2 - Four Horses and the Lamb.” 2016 

[6] - Apocalypse Then: Medieval IIlluminations from the Morgan (online výstava)  

[7] - O'Brien, M. S. “Beatus of Liebana's Bloggentary: Commentary on the Apocalypse.” (blog prekladateľa)  

Katarína Chudá

Katarína Chudá

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  196x

Písmená, slová a vety o umení Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu