Nízkonákladové aerolinky ako novodobá charita?

Nedávno som od istej leteckej spoločnosti obdržal dve bezplatné letenky ako kompenzáciu za jeden z „mojich“ nedávno zrušených letov. Prirodzene som rátal s tým, že si sám uhradím letiskové poplatky a dane, čo sa v podmienkach aj uvádza. Bol som však veľmi prekvapený, keď som sa dozvedel, v akej výške by tie poplatky mali byť. Pokiaľ letecké spoločnosti naozaj platia za každého pasažiera sumy, o ktorých som sa dopočul, tak nechápem, čo ich motivuje ísť pri predaji leteniek tak výrazne pod cenu – nielen pod samotné náklady na let, ale aj pod hranicu minimálnych povinných výdavkov na jedného pasažiera.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (42)
Ilustracne foto - JK
Ilustracne foto - JK 

Koľko stoja letiskové služby pre jedného pasažiera?

Svoje dve voľné letenky som chcel využiť buď na trase Praha – Amsterdam alebo Bratislava – Košice. Keď som však počul, koľko budem musieť uhradiť na letiskových poplatkoch, ihneď som stratil o „voľné“ letenky záujem, a začal som opäť listovať v akciových ponukách. Akciové ceny leteckých spoločností sú totiž výrazne pod hranicou týchto nákladov. A nad mierou konkurencie v tomto segmente mi zostáva rozum stáť.

Veď posúďte sami: za trasu Praha – Amsterdam si prepravca v tomto prípade odomňa vypýta 81 eur len na letiskových poplatkoch. Pritom priemerné ceny low-costov sa pri tejto destinácii pohybujú okolo 40-60 eur vrátane poplatkov, a takéto ceny vo svojich akciových ponukách má aj táto spoločnosť. Opýtal som sa aj na trasu Bratislava – Košice. Tam už je cena poplatkov prijateľnejšia – vo výške 37 eur, no napriek tomu ma prekvapila. Pri solídne zaplnených vnútroštátnych letoch by som očakával predsa len o niečo nižšiu sadzbu zo strany letiska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa dajú "nafúknuť" poplatky?

Zmysel mojej úvahy je však niekde inde. Natíska sa mi otázka, aké sú skutočné náklady leteckých spoločností na jedného pasažiera, a aký podiel vôbec tvoria poplatky? Hoci si uvedomujem, že letecký biznis nie je vôbec lacná záležitosť, prestávam chápať motiváciu leteckých spoločností, ktoré predávajú letenky výrazne pod hranicou nákladov.

Hovorí sa, že priemerné náklady na jednu sedačku sú u low-costov približne na úrovni 45 eur bez letiskových poplatkov. Otázka znie, koľkokrát ste si kúpili letenku za túto cenu plus poplatky? A je táto cena pre vás vôbec motivačná? Veď v rámci konkurenčného boja nás dopravcovia doslova „bombardujú“ ponukami leteniek za 19 eur prípadne ešte za menej. Ktorý „voľnočasový“ cestujúci investuje do jedného letu viac ako 50 eur keď vie, že rovnakú službu môže dostať aj o polovicu lacnejšie?

SkryťVypnúť reklamu

Vynechajme teraz obchodných cestujúcich, ktorí si lietanie neplatia z vlastného vrecka, a teoreticky im môže byť jedno, koľko zaplatia. Lenže aj v ich prípade sa dá očakávať racionálne uvažovanie. Prečo by si mali za službu platiť stovky eur, keď môžu investovať maximálne desiatky? Dokážu oni zo svojich platieb vykryť priepastný rozdiel medzi akciovou cenou letenky a skutočnými nákladmi na poskytnutie danej služby?

Lietadlo lacnejšie ako vlak...

Až donedávna som sa prakticky vôbec nezaujímal o výšku sprievodných poplatkov na jeden let. Predpokladal som však, že nebudú vyššie ako 30 eur na osobu. Ak aj náhodou sú výrazne vyššie, tak nerozumiem tomu, prečo letecké spoločnosti predávajú letenky dokonca pod touto základnou hranicou. Čo ich motivuje, aby za svojich pasažierov uhrádzali nielen náklady na palivo, palubný personál a samotný let, ale dokonca aj poplatky, ktoré musia odvádzať letiskám za každého pasažiera?

Dodnes si myslím, že bolo chybou, keď európski úradníci nedávno zaviedli pravidlo, že letecká spoločnosť musí povinne uvádzať úplnú cenu letenky vrátane všetkých poplatkov, a to aj pri akciových ponukách. Lacným leteckým dopravcom tak prakticky znemožnili tvorbu akciových ponúk „leteniek za korunu“ a pred pasažiermi de facto skryli skutočnú cenu služieb, ktoré si objednávajú.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, dopravcovia to v rámci konkurenčného boja vyriešili po svojom. Naďalej niektorí predávajú letenky za jedno euro (či dokonca za cent) aj keď to prakticky znamená, že za svojich akciových pasažierov musia doplatiť všetky ostatné poplatky. Je zvláštne, že európskym úradníkom tento novodobý dumping neprekáža. Cestujúcim to môže priniesť krátkodobý úžitok, ale je pravdepodobné, že po preriedení konkurencie príde boľavé cenové vytriezvenie.

Téma do diskusie: Budem rád, ak mi v diskusii osvetlíte, koľko skutočne stoja sprievodné služby v letectve, ktorými každý pasažier prejde a koľkokrát ste si u low-costov kúpili letenku nad túto sumu...

Juraj Koiš

Juraj Koiš

Bloger 
  • Počet článkov:  110
  •  | 
  • Páči sa:  52x

Rád píšem o všetkom, čo ma zaujme. A rád dávam najavo aj pozitívne skúsenosti, ktoré nevnímam ako samozrejmé. Zoznam autorových rubrík:  Letecká dopravaCestovanie vlakomSpoločnosť a politikaMédiá @ komunikáciaHokej a futbalŽivot v BratislaveŽivot v PraheOstatné články

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

142 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu