
Koľko stoja letiskové služby pre jedného pasažiera?
Svoje dve voľné letenky som chcel využiť buď na trase Praha – Amsterdam alebo Bratislava – Košice. Keď som však počul, koľko budem musieť uhradiť na letiskových poplatkoch, ihneď som stratil o „voľné“ letenky záujem, a začal som opäť listovať v akciových ponukách. Akciové ceny leteckých spoločností sú totiž výrazne pod hranicou týchto nákladov. A nad mierou konkurencie v tomto segmente mi zostáva rozum stáť.
Veď posúďte sami: za trasu Praha – Amsterdam si prepravca v tomto prípade odomňa vypýta 81 eur len na letiskových poplatkoch. Pritom priemerné ceny low-costov sa pri tejto destinácii pohybujú okolo 40-60 eur vrátane poplatkov, a takéto ceny vo svojich akciových ponukách má aj táto spoločnosť. Opýtal som sa aj na trasu Bratislava – Košice. Tam už je cena poplatkov prijateľnejšia – vo výške 37 eur, no napriek tomu ma prekvapila. Pri solídne zaplnených vnútroštátnych letoch by som očakával predsa len o niečo nižšiu sadzbu zo strany letiska.
Ako sa dajú "nafúknuť" poplatky?
Zmysel mojej úvahy je však niekde inde. Natíska sa mi otázka, aké sú skutočné náklady leteckých spoločností na jedného pasažiera, a aký podiel vôbec tvoria poplatky? Hoci si uvedomujem, že letecký biznis nie je vôbec lacná záležitosť, prestávam chápať motiváciu leteckých spoločností, ktoré predávajú letenky výrazne pod hranicou nákladov.
Hovorí sa, že priemerné náklady na jednu sedačku sú u low-costov približne na úrovni 45 eur bez letiskových poplatkov. Otázka znie, koľkokrát ste si kúpili letenku za túto cenu plus poplatky? A je táto cena pre vás vôbec motivačná? Veď v rámci konkurenčného boja nás dopravcovia doslova „bombardujú“ ponukami leteniek za 19 eur prípadne ešte za menej. Ktorý „voľnočasový“ cestujúci investuje do jedného letu viac ako 50 eur keď vie, že rovnakú službu môže dostať aj o polovicu lacnejšie?
Vynechajme teraz obchodných cestujúcich, ktorí si lietanie neplatia z vlastného vrecka, a teoreticky im môže byť jedno, koľko zaplatia. Lenže aj v ich prípade sa dá očakávať racionálne uvažovanie. Prečo by si mali za službu platiť stovky eur, keď môžu investovať maximálne desiatky? Dokážu oni zo svojich platieb vykryť priepastný rozdiel medzi akciovou cenou letenky a skutočnými nákladmi na poskytnutie danej služby?
Lietadlo lacnejšie ako vlak...
Až donedávna som sa prakticky vôbec nezaujímal o výšku sprievodných poplatkov na jeden let. Predpokladal som však, že nebudú vyššie ako 30 eur na osobu. Ak aj náhodou sú výrazne vyššie, tak nerozumiem tomu, prečo letecké spoločnosti predávajú letenky dokonca pod touto základnou hranicou. Čo ich motivuje, aby za svojich pasažierov uhrádzali nielen náklady na palivo, palubný personál a samotný let, ale dokonca aj poplatky, ktoré musia odvádzať letiskám za každého pasažiera?
Dodnes si myslím, že bolo chybou, keď európski úradníci nedávno zaviedli pravidlo, že letecká spoločnosť musí povinne uvádzať úplnú cenu letenky vrátane všetkých poplatkov, a to aj pri akciových ponukách. Lacným leteckým dopravcom tak prakticky znemožnili tvorbu akciových ponúk „leteniek za korunu“ a pred pasažiermi de facto skryli skutočnú cenu služieb, ktoré si objednávajú.
Samozrejme, dopravcovia to v rámci konkurenčného boja vyriešili po svojom. Naďalej niektorí predávajú letenky za jedno euro (či dokonca za cent) aj keď to prakticky znamená, že za svojich akciových pasažierov musia doplatiť všetky ostatné poplatky. Je zvláštne, že európskym úradníkom tento novodobý dumping neprekáža. Cestujúcim to môže priniesť krátkodobý úžitok, ale je pravdepodobné, že po preriedení konkurencie príde boľavé cenové vytriezvenie.
Téma do diskusie: Budem rád, ak mi v diskusii osvetlíte, koľko skutočne stoja sprievodné služby v letectve, ktorými každý pasažier prejde a koľkokrát ste si u low-costov kúpili letenku nad túto sumu...