Grécko s batohom - 07 - Prvé kroky na Peloponéze

Ranné prebúdzanie sa pri Poseidonovom chráme na myse Sunion nemá chybu. V Athénach presadáme na vlak, ktorý nás po dvoch týždnoch na ceste dovedie na vytúžený Peloponéz. Naše prvé kroky smerujú do starovekého Korinthu...

Balíme spacáky do batohov a opúšťame Sunion, miesto s najkrajším západom slnka v celom Grécku. Autobus späť do Atén nám ide presne o deviatej. Jedným okom sledujem peknú prímorskú krajinu a druhým ako sa mi zapĺňa denník novými zážitkami. Vystupujeme Athénach a známymi ulicami mierme k železničnej stanici Larissa. Do Korinthu pôjdeme elektrickým vlakom (6 €). Našťastie nejdeme hneď a tak využívame chvíľku čakania na malé raňajky a doplnenie zásob vody.

Cestou do Korinthu sa nám podarila slušná blbosť. Pokojne si sedíme vo vagóne kým zisťujeme, že vlak sa rozbieha na úplne opačnú stranu ako chceme ísť. Narýchlo vystupujeme na najbližšej zastávke a čakáme na ten správny. Trvá to pár minút a náš „nový“ vlak prichádza. Vchádzame dnu. Vo vnútri nám to je akési dôverne známe, tie sedačky, tie tváre, žeby dejavú? Nie, nie. Je to ten istý vagón z ktorého sme pred chvíľou vystúpili. Bol nabrať ďalších ľudí a až teraz smeruje na Korinth. Pobavili sme touto blbosťou nielen nás, ale aj celé známe osadenstvo vlaku. Všetkým nám tak po celú cestu ostáva úsmev na perách.

Cesta do Korinthu trvá zhruba hodinu. Prechádzame aj ponad známy Korintský kanál, ale kým si ho človek všimol už bol dávno preč. Zo železničnej stanice sa presúvame mestskou dopravou do centra mesta. Milé dievča nám pomáha nájsť zastávku z ktorej nás autobus zoberie do starovekého Korinthu. Jeho ruiny ležia asi 7km za mestom, neďaleko malého mestečka Archea Korinthos. Okrem nás je autobus plný školákov vracajúcich sa domov z vyučovania.

Staroveký Korinth patril v staroveku k veľmi bohatým mestám. Veľkú zásluhu na tom má najmä jeho výhodná poloha v úzkej šiji medzi Saronským a Korinthským zálivom. Stopy osídlenia mesta siahajú do mladšej doby kamennej. Staršie sú azda len legendy, ktoré kolujú o vzniku Korinthu. Podľa prvej ho založil Korinthos, potomok boha slnka Hélia a podľa druhej je mýtickou zakladateľkou mesta bohyňa Efyra, dcéra najstaršieho z Titanov Okeana.

Apolónov chrám

Vstup na vykopávky je len pár metrov od autobusovej zastávky. Hneď za začiatku stoja dórske stĺpy patriace Apolónovmu chrámu. Práve on je dnes najznámejšou pamiatkou Korinthu. Súčasťou archeologického parku je aj menšie múzeum. Nato, že nieje príliš veľké má vo svojich útrobách plno úžasných nálezov. Po stenách visia metopy z Apolónovho chrámu a pod nimi bez pohnutia stoja sochy mužov, žien či rímskych cisárov. Farebné levie hlavy slúžiace ako chrliče na chráme kontrastujú s „bezfarebnými“ bronzovými prilbami. Samozrejme nemôžem zabudnúť na precízne zhotovené korintskú keramiku, ktorá si získala v antickom svete výnimočné postavenie. Ešte aj dnes miestni hrnčiari vyrábajú keramiku podľa starých receptov. Používajú na ňu kvalitnú miestnu hlinu. Presne tú istú s akou sa stretávali Korinťania pred viac ako dvetisíc rokmi.

Mozaika Dionýza (2.storočie) v múzeu

Korintská helma Vonku medzi ruinami nepríjemne pečie slnko. Je okolo 35°C, čo je na polovicu septembra naozaj dosť. Priamo za múzeom stojí Octaviin chrám, zasvätený sestre cisára Augusta. V súčasnosti z neho stoja tri stĺpy, ktorých korintské hlavice nesú zreštaurovaný architráv. Korinth je miestom, kde vznikol úplné nový architektonický štýl. Hlavice korintského štýlu (zaviedol ju Kalimachos okolo roku 400 pnl.) sú typické vďaka akantovým listom, ktoré akoby vyrastali priamo zo stĺpu.

Apolónov chrám dominuje celému okoliu. Pri pohľade z prednej najzachovalejšej strany sa mi v mysli vynára Poseidonov chrám na myse Sunion. Korintský chrám nieje tak krásne zachovalý. Sedem dórskych stĺpov si však podmaní každého. Význam tejto stavby si cenili aj Rimania, pretože chrám ostal ako jedna z mála stavieb stáť pri rímskej prestavbe mesta. V jeho okolí rastie pár stromov. Každý z nich predstavuje malú oázu chrániacu pred ostrými slnečnými lúčmi.

Octaviin chrám

Dórske stĺpy Apolónovho chrámu

Pohľad na areál vykopávok

Apolónov chrám skrytý za stromom

Detail chrámu

Sledujem pozostatky stavieb na Agore a snažím sa predstaviť aké to asi bolo v časoch keď sa kamennými ulicami prechádzali ľudia, ozývalo sa volanie trhovníkov a žblnkotala voda z verejných fontán. Na Agore sa v tieni stromov schováva skupinka turistov s kazateľom. Horlivo rozpráva o sv.Pavlovi, ktorý navštívil mesto v polovici prvého storočia. Kázal proti neviazanému spôsobu života miestnych obyvateľov. Okrem iného bolo mesto známe aj vďaka kňažkám radosti z Afroditinho chrámu. V diaľke nad mestom sa na vrcholku kopca týčia pozostatky Akrokorinthu. Ruiny starovekého Korinthu sú pomerne rozsiahle. Človek sa môže nerušene túlať a nasávať atmosféru divadla, baziliky, agory alebo sa prejsť po známej Lechaionskej ceste. V minulosti bola dláždená mramorom a spájala mesto s prístavom Lechaion.

Apolónov chrám a Akrokorinth na vrchole kopca

Grécky kostolík v mestečku pri vykopávkach

Archeologický areál

Korinth kedysi a dnes

Areál vykopávok

Postupom storočí mesto začína upadať a obyvatelia len nostalgicky spomínajú na časy kedy ich slávnejší predkovia zakladali kolónie akými boli Syrakúzy a ako bojovali pri Salamíne či Platajách. Čas bol neúprosný a s príchodom Rimanov prišla aj skaza mesta v roku 146 pnl. Rímsky konzul Lucius Mummius nechal zrovnať slávny Korinth so zemou. Až o sto rokov neskôr sa zľutoval Gaius Iulius Caesar a mesto nechal znovu vystavať.

Apolónov chrám

Nadýchaní históriou nás staroveké kamene vedú von z areálu. Obchod je samozrejme zatvorený, tak sa prechádzame uličkami so suvenýrmi. Všade majú takmer to isté – maľovanú korintskú keramiku. V jednom z obchodíkov dokonca pred našimi očami jedna vázička vzniká. Úžasná práca. Pod veľkou opunciou čakáme v tieni na autobus, ktorý možno ani nepríde. Škoda, že sú opuncie ešte malé a nezrelé, pretože by som si na nich určite pochutil. Ani po hodine čakania sa nič nedeje. Z ničoho nič sa objavuje taxík vezúci mladú ženu do mesta. Zastavuje pri nás, že ak chceme zoberie aj nás za 2€ na osobu. To je len o pár centov viac ako cena za autobus, takže sa hneď všetci traja skladáme dovnútra. Vo vnútri samozrejme premýšľame aký trik na nás pri vystúpení použije. Na naše prekvapenie sa nič také nekoná. Dokonca nás vyhadzuje pri železničnej stanici, čím bola cesta taxíkom ešte lacnejšia ako keby sme museli niekde v meste prestupovať na autobus. Našu radosť pokazí len fakt, že vlakom sa nikam kam chceme nedostaneme a musíme sa vrátiť naspäť do centra. Až v centre chytíme bus, ktorý ide na autobusovú stanicu do Isthmie. Rozhodli sme sa, že dnešný deň ukončíme v prímorskom Nafpliu. Na poslednú chvíľu si dávam souvlaki a skáčem do autobusu. Z okna pozorujem kúsky obhorenej krajiny, ktorú nedávno postihli ničivé požiare. V diaľke sa rysujú múry bájnych Mykén a hradby Tirynsu míňame len o pár metrov. V Nafpliu sa ocitáme okolo siedmej večer. Mysleli sme, že niekde v meste bude kemp, ale každý vraví, že kempy sú až v malých mestečkách pri mori. Sme tu síce len chvíľu no Nafplio pôsobí sympatickým dojmom. V parku stretávame pohodového Francúza, ktorý dokonca hovorí po anglicky. Vyzerá akoby čakal práve na nás. Jazdí sem už niekoľko rokov a hneď nám radí čo a ako. Chvíľu kecáme a hovorí, že pozná aj Slovensko a čo ma prekvapilo dokonca aj Prievidzu. To sa nestáva často. O chvíľku nám ide bus smerom na Tolo. Radí nám aby sme vystúpili v Asine, kde už nájdeme kemp. Mal pravdu. Najbližšie štyri dni rozkladáme stanový tábor v kempe Xeni pár metrov od mora a od ruín starovekej Asine...

foto: Tomáš Kubuš, Korinth, 18.9.2007

Súvisiace články:

Tomáš Kubuš

Milujem cestovanie, cudzie krajiny, streetfood, jedlá, čaj, Turecko, Blízky či Stredný východ, Indiu, JV Áziu, Taliansko, Sicíliu, fotografovanie, písanie...no jednoducho CESTOVANIE!!! Mal som sen precestovať celý svet, zdvihnúť sa a ísť, zastaviť sa na miestach po ktorých túžim a nadýchnuť sa ich atmosféry a tak som si povedal, že nebudem len snívať, ale budem žiť svoje sny...Nájdete ma na mieste, kde sa venujeme nielen skvelému jedlu, ale kam píšem aj svoje postrehy a cestovateľské články:www.streetfoodhunters.com Autor cestopisu "Tisíc a jeden čaj. Príbehy z Hodvábnej cesty" - https://www.streetfoodhunters.com/tisic-a-jeden-caj-pribehy-z-hodvabnej-cesty/ Zoznam autorových rubrík:  MaďarskoStredná Ázia - Hodvábna cestaGrécko s batohom 2007Káhira - Istanbul 2008Čarovná Perzia 2008Central Asia, Iran 2009Južný Kaukaz 2010-2016Turecko, Irak 2010TureckoSeverná Európa - PobaltieMarokoMonakoTalianskoBlízky Východ - Stredný VýchodSicíliaFrancúzskoAnglicko - ŠkótskoBeneluxBlízkovýchodné dobrodružstvoŠpanielsko - PortugalskoGréckoUkrajinaRusko - BieloruskoIrakNemecko - RakúskoMaltaTuniskoČechy a MoravaCyprusIndia, Nepál, BhutánJuhovýchodná ÁziaArábiaBalkánEgyptMadagaskar 2015Transsibírska magistrála 2016