
Kedysi sa závory ovládali kľukou. Bolo na pracovníkovi železníc, kedy ich spustí a zdvihne.
Zvyčajne boli dve, na každej strane jedna. Ich mechanickým prepojením sa ovládali zároveň.
Technika pokročila a prejavilo sa to i v zabezpečení železničných priecestí. Dnes je už bežné, že závory sú štyri. Každý jazdný smer má vlastnú závoru na každej strane. Nie je problém mechanizmus nastaviť aj tak, aby sa spúšťali a zdvíhali v rôznych časových odstupoch.

Nielen v Plaveckom Štvrtku, ale aj v Malackách a na mnohých ďalších miestach sa však všetky štyri závory spúšťajú zároveň. Tým nedisciplinovaného vodiča dostanú do pasce . Nezáleží na tom, či sa jedná o arogantného motoristu, ktorý si myslí, že ešte stihne prebehnúť, alebo o nepozorného, ktorý vidí zdvihnuté závory a nezbadá svetelnú signalizáciu.
(Práve v prípade z Plaveckého Štvrtku sa asi jednalo o nepozornosť, lebo vodič zazmätkoval, keď zbadal, že sa závora pred ním spúšťa, a zostal stáť. Ak by to bol arogantný hazardér, tak šliapne na plyn a preletí to.)

Ak sa podrobne pozrieme na ďalšiu snímku z tejto udalosti, tak zbadáme, že v tomto prípade závora na výjazde z priecestia je spustená dokonca o malú chvíľku skôr, ako závora na vjazde na priecestie, čiže naopak, než káže logika. Naozaj, dokonalá pasca!
Keby však boli závory nastavené tak, aby pravá, čiže na vjazde na priecestie, sa začala spúšťať o chvíľku skôr, než ľavá - na výjazde, odstránilo by sa takéto nebezpečenstvo pasce. Ak by aj niekto napriek svetelnému znameniu na priecestie vošiel, mal by šancu z neho ešte odísť.
(Samozrejme, nemožno vylúčiť existenciu takého diletanta, ktorý by to chcel stihnúť ešte "myšičkou" cez ľavú stranu, ale to už je skôr prípad pre psychiatra.)

Kuriozitou týchto našich železničných priecestí je, že hoci sa ako pasca závory spúšťajú naraz, pri ich zdvíhaní to tak už nie je. Niet síce dôvodu, prečo by sa nemohli zdvíhať súčasne, predsa sa úplne nelogicky zodvihne najprv závora na výjazde z priecestia (čiže ľavá) a až potom na vjazde na priecestie (pravá).
Aký to má mať význam, netuším.
Ale na čo to v skutočnosti slúži, som zistil, keď som stál pred železničným priecestím v Malackách:
Stál som pred spustenými závorami v smere od centra. Z druhej strany, kým prešiel vlak, stálo asi šesť áut. Zrazu tam zozadu vyštartovalo auto a cez protismer prišlo k závore, ktorá sa otvárala prv, než závora pred čakajúcimi vozidlami. A takto sa na koľajisku zaradil do svojho jazdného pruhu pred ostatných skôr, než sme sa v protismere mohli pohnúť proti nemu. Bol to zrejme domáci; vie, ako to tam chodí.A že sa nejedná len o Záhorie, ale podobne je to aj v iných častiach Slovenska, dokazuje i článok na Sme spred necelých troch rokov. Tam sa takto arogantne predbiehali dokonca príslušníci policajného zboru, ktorí by mali ísť sami príkladom toho, čo vyžadujú od ostatných:

Kto vysvetlí, prečo je ovládanie závor nastavené tak hlúpo?
Máme na Slovensku mnoho univerzít technického zamerania, dokonca v Žiline špeciálne dopravnú. Sú na nich aj študijné odbory so zameraním na riadenie dopravy.
Kde sú odborníci, ktorých tieto školy produkujú, keďže nie sú tam (ŽSR, Ministerstvo dopravy, ...), kde by naozaj byť mali?