Na Kysuciach sa musia vodiči pripraviť na komplikácie spojené s plánovanou odstávkou 12,3-kilometrového úseku diaľnice D3. Zároveň podľa informácii z NDS využijú diaľnicu vrátane tunelov Svrčinovec, Poľana a Považský Chlmec aj zahraniční filmári, ktorí sa tu podľa tlačovej správy zdržia 7 až 10 dní s tým, že po nakrúcaní prebehne kontrola úseku, či je spôsobilý a bezpečný pre cestnú premávku.
Na stránkach obce Skalité filmový štáb prosí občanov o istú dávku trpezlivosti a zhovievavosti vzhľadom k určitým obmedzeniam. Filmová produkcia, ktorá bude prebiehať, bude väčšieho rozsahu pozdĺž celého úseku diaľnice Svrčinovec - Skalité a na filmové zábery bude použitá okrem iného aj letecká technika – vrtuľníky, počas niekoľkých dní. Filmový štáb preto žiada chovateľov o súčinnosť v zabezpečení hladkého priebehu samotného nakrúcania a zaistenia bezpečnosti voľne pasúcich sa zvierat, ktoré môžu byť citlivejšie na zvuk vrtuľníka.
Čo sme sa dozvedeli z médií? Diaľnica na prenájom - podľa štátneho úradníka dobrý podnet pre Ministerstvo výstavby
„Okrem údržbových a servisných prác sa zrealizujú aj práce s cieľom odstránenia aktuálnych chýb v rámci reklamačného procesu na tomto úseku,“
odznelo v tlačovej správe. Podľa informácie denníka Pravda:
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) presunula na leto plánovanú jesennú údržbu na diaľnici D3 aj kvôli využitiu úsekov diaľnice vrátane tunelov Svrčinovec, Poľana a Považský Chlmec zahraničnou audiovizuálnou produkciou na sedem až desaťdňové nakrúcanie.
Podľa Zuzany Bielikovej z Audiovizuálneho fondu ide o jeden z najväčších projektov, ktoré sa podarilo prilákať na Slovensko.
„Už od roku 2018, keď vznikla Slovenská filmová agentúra, sa snažíme propagovať Slovensko ako konkurencieschopnú krajinu, ktorá dokáže zaujať zahraničných filmárov. A to nielen filmovými profesionálmi, ale aj krásnymi lokalitami a ústretovosťou, ktorou sú slovenskí ľudia známi. Čo sa týka investícií, ktoré zahraniční filmári nechávajú na Slovensku, tie sa pohybujú v rozsahu od 800 000 eur až do 5 miliónov eur. Konkrétne v tomto prípade ide o tú najvyššiu sumu,“
uviedla. Tomáš Ondrčka z MDV k tomu poznamenal:
Som presvedčený, že zatraktívniť našu krajinu v očiach zahraničných investorov a filmových štábov je veľmi zaujímavý produkt. Určite je to aj dobrý podnet pre Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR ako gestora pre cestovný ruch.
Na uzavretej diaľnici budú nakrúcať americký akčný špionážny seriál Tom Clancy‘s Jack Ryan. Filmový štáb verí, že sa počas filmových prác stretne s porozumením a ústretovosťou občanov a prípadné požiadavky budú schopní vyriešiť k obojstrannej spokojnosti. Filmárske práce sa spustia primárne príchodom hlavného filmového štábu, a to 13.8.2021 a budú prebiehať jeden týždeň (podľa počasia).
Kto je zodpovedný za prenájom diaľnice pre filmárov a koho podpis bude vlastne na zmluve?
Prevádzkový riaditeľ NDS Peter Peťko uviedol:
Medzi práce sa nám podarilo zahrnúť požiadavku filmárov. V závislosti od podmienok bude nakrúcanie trvať od sedem do desať dní. S tým, že po ukončení budú ukončovacie práce, osadzovanie ďalších bezpečnostných zariadení a kontrola úseku, či je spôsobilý a bezpečný pre cestnú premávku.
Hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková dodala
Peniaze za filmovanie od zahraničnej produkcie nebudú príjmom pre NDS. My sme poskytli len infraštruktúru a nič neinkasujeme. Päť miliónov preinvestujú filmári na Slovensku a platiť budú Slovenskému audiovizuálneho fondu.
Zhrnutie: Riaditeľ NDS priznal, že plánovanú jesennú údržbu štátnej diaľnice presúvali aj kvôli filmovaniu súkromnej spoločnosti. Hovorkyňa NDS povedala, že NDS poskytla infraštruktúru, ale NDS nebude mať z toho žiaden príjem. Štátny úradník MDV povedal, že prenájom diaľnice je dobrý podnet pre Ministerstvo dopravy a výstavby ako gestora pre cestovný ruch.
Na základe čoho bola takáto zmluva uzavretá a iné otvorené otázky
Denne týmto úsekom podľa zverejnenej informácie prechádza až 5 000 kamiónov, takže ide o poriadne vyťaženú komunikáciu. Dopad takého veľkého množstva kamiónov na životné prostredie idúcich po vedľajších cestách namiesto diaľnice je významný (emisie, hluk atď).
Rozumiem argumentom NDS, že jej úlohou je pravidelne kontrolovať a udržiavať diaľnicu a takisto, že je potrebné vybaviť reklamačné konanie. Veľmi fandím aj audiovizuálnemu fondu, aby priniesol čo najviac filmárov, ktorí spropagujú naše krásne Slovensko, i keď nepoznám v tejto chvíli štát EU, ktorí by takýmto spôsobom "podnikal" so štátnou diaľnicou (ale priznávam prenájmy štátnych diaľnic na účel filmovania nesledujem).
Oveľa väčšie otázniky však vyvoláva samotný spôsob prenájmu diaľnice: na základe čoho bola diaľnica Slovenskej republiky prenajatá filmárom?
Bola táto zmluva na prenájom štátneho majetku v sume 5 miliónov uzavretá na základe súťaže resp. bol niekde zverejnený zámer NDS prenajať štátnu diaľnicu súkromnej spoločnosti za účelom filmovania (kedy a kde)?
Na základe čoho bude príjem z tohto prenájmu príjmom audiovizuálneho fondu? Aký ma audiovizuálny fond vzťah k infraštruktúre, ktorú ma v správe NDS?
Podľa Zákona č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách § 8 Predmet podnikania
(2) Príjmom diaľničnej spoločnosti sú finančné prostriedky získané z výberu mýta okrem mýta podľa odseku 3, z vybraných úhrad diaľničných známok, z úrokov z týchto prostriedkov, z odplatného užívania prioritného infraštruktúrneho majetku okrem koncesných ciest a dotácie určené zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok v rozsahu potrebnom na plnenie úloh podľa § 12 ods. 1 a iné príjmy.
Rozumiem ekonomickým prínosom tejto akcie – prínos pre určitú skupinu podnikateľov v regióne (strava, ubytovanie) + prínos z prenájmu, ale čomu nerozumiem, ako môže NDS "len tak" prenajať diaľnicu, ktorá je majetkom štátu a NDS ako jej správca - ako môže nechať podľa zverejnených informácii "inkasovať" a to pravdepodobne znova - bez súťaže.
Na záver na základe verejných diskusií sa musím OTVORENE ZASTAŤ KYSUČANOV, ktorí sú znepokojený s uzáverou diaľnice na tak dlhý čas v tak krátkom čase po jej otvorení (po 8 mesiacoch) a otvorené vyzvať manažment NDS, aby zverejnila podrobný harmonogram tejto plánovanej údržby diaľnice D3 a aby otvorene povedali, či bude mať spomínaný prenájom vplyv a ak áno aký - na celkovú časovú dĺžku plánovanej uzávery diaľnice.
Som Martin Greguš, zakladajúci člen a predseda občianskej iniciatívy STOP Zelená, ktorá sa snaží vyvíjať osvetovú činnosť v oblasti ochrany životného prostredia, znižovať odpad v podobe „ľudských stôp“ zanechaných vo voľnej prírode, ale aj v mestách a regiónoch, a tak vytvárať priaznivejšie životné prostredie pre budúce generácie v súlade s princípom trvalo udržateľného rozvoja Slovenska.
OZ STOP - zelená : - udržateľnosť, príroda, ľudia, život ...Slovensko...