Rozhovor: Blogeri zo SME budú mať províziu z nákupu kníh

Michal Meško má 22 rokov a je spolumajiteľom internetového kníhkupectva Martinus.sk, ktoré minulý týžden získalo certifikát Slovak Gold. Druhýkrát v histórii tohoto ocenenia - po úspechu Profesie v roku 2004 – putoval certifikát internetovému projektu. A úplne prvýkrát ho dostal internetový obchod. Martinusu sa darí – a v rozhovore sa okrem iného dozviete, ako sa na jeho úspechu budú môcť podieľať aj blogeri.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Napriek tomu, že v internetovom obchode je veľa automatizovaných vecí, knihy u nás prechádzajú ľudskou rukou a máme ich radi.
Napriek tomu, že v internetovom obchode je veľa automatizovaných vecí, knihy u nás prechádzajú ľudskou rukou a máme ich radi. 

S Mišom a našimspoločným známym Janom Šifrom sme sa stretli deňpred odovzdávaním Slovak Gold. Všetci traja sme sisadli do vinotéky na Kozej ulici v Bratislave, možnoprovokatívne iba niekoľko metrov od známehokníhkupectva Artforum, aby sme sa porozprávali opredaji kníh na internete, blogoch na SME, online marketingu avíziách Martinusu. V krajine medzi Tatrami, a...ehm..., Dunajom.

MK: Slovak Goldje ocenením pre firmy a produkty, ktoré poskytujúoproti konkurencii niečo naviac. Čo stojí za úspechomonline kníkhupectva, ktorého si spolumajiteľom?
Našou mantrou v Martinuseje byť obchodom, za ktorým cítiť ľudí.Napriek tomu, že v internetovom obchode je veľa automatizovanýchvecí, knihy u nás prechádzajú ľudskourukou a máme ich radi. Podobnú filozofiu s nami naSlovensku zdieľa niekoľko spriatelených internetovýchobchodov a veríme, že práve vďaka nej dôvera vinternetový predaj na Slovensku rastie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

MK: Je dôvera vinternet stále na Slovensku problémom?
Ľudia našej značkeMartinus.sk veria a dokázali sme si vybudovať stabilnúpozíciu. Všeobecne však v oblasti e-shopov stálecítiť, že najväčším problémom je dôveraľudí v nakupovanie na internete. Slovak Gold pre internetovýobchod ale potvrdil, že sa ľudia nemusia báť, či im tovarvôbec príde a či im príde naozaj to, čo siobjednali. Systémy kontroly a sledovania zásielok súuž dnes aj na Slovensku vysoko prepracované.

JS: Čo pri obchodovanína internete kladieš na prvé miesto?
Na prvom mieste je určitekomunikácia - ľudia oceňujú, že komunikujemeskutočne každú dôležitú zmenu v ichobjednávke. Ku každej jednej objednávke prídeniekoľko mailov - ak je niektorý titul nedostupný,ihneď to zákazníkovi oznámime. Mámožnosť rozhodnúť sa, či je prípadne ochotnýsi na knihu niekoľko dní počkať, alebo objednávkuzruší.

SkryťVypnúť reklamu

Náš systémje rovnako nadizajnovaný tak, že zákazník vreálnom čase sleduje stav svojej objednávky, na úrovnijednotlivých titulov kníh. Teda vie, že povedzme trizo štyroch kníh, ktoré si objednal, sú už unás na sklade, a jednu ešte čakáme od dodávateľa.Má možnosť si povedať - pošlite mi tieto tri, ktorémáte na sklade, štvrtá mi stačí neskôr.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu


JS: Môj blog je„o neuveriteľne veľkých maličkostiach". Sú ajpri podnikaní na internete dôležité maličkosti?
Určite, predovšetkýmvo vzťahu k zákazníkovi. Je dobré ponúknuťľuďom užitočné drobnosti - poteší napríkladSMS notifikácia s podacím číslom zásielky,takže aj keď stratím lístoček na výberzásielky, stačí, ak ukážem na pošte svojepodacie číslo a zásielku dostanem.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto služby súmožno vo všeobecnom ponímaní nadštandardom, nie súnevyhnutné pre vybavenie objednávky, ale pre nássú prirodzeným spôsobom, ako maximalizovaťzákazníkov komfort.

MK: V čom vidíš- z pohľadu zákazníka - rozdiel medzi klasickýmpredajom kníh a predajom na internete?
Základným avšeobecne známym rozdielom je, že v klasickom kníhkupectvesi knihu môžeš chytiť do ruky. Priamy fyzický dotykinternet ešte dlho nevyrieši. No internet už dobehol kamennéobchody v možnosti listovať v knihe - aj Martinus práve natejto možnosti pracuje a čoskoro ju uvedieme do praxe.

MK: A výhody?
Všeobecne známyje rozdiel v množstve ponúkaných produktov. Vsúčasnosti máme vyše 25 000 kníh, čo je priväčšine kamenných kníhkupcov nepredstaviteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Suma ponúkanýchproduktov je však z môjho pohľadu pre internetovýobchod akousi povinnou jazdou, základným štandardom.Internetový obchod pre mňa a rovnako aj pre zákazníkaznamená viac z iného dôvodu - je fascinujúcisvojim potenciálom v oblasti "social networkingu".

Ak dnes prídemdo kamenného kníhkupectva, sú mi k dispozíciipovedzme traja predavači, ktorých sa pri výbere knihymôžem spýtať na názor. Je dosť možné,že predavač knihu nepozná, že ju prvý krátdrží v ruke. Na internete napríklad len my mámeuž vyše 10 000 recenzií od našich zákazníkov,ktoré ďalšiemu záujemcovi o titul pomôžuzorientovať sa.

Čitatelia poradia, či je kniha dobrá alebozlá. Schvália nákup alebo odporučia inú,lepšiu a za podobnú cenu. Internet sa v blízkejbudúcnosti stane miestom, ktoré dokáže poradiťlepšie ako predavač v kníhkupectve.

JS: Chystáte voblasti takýchto „networkingových" služieb ajniečo ďalšie?
Momentálne prebiehadvojfázový projekt Moja knižnica. Prvá časťje už reálne v prevádzke - všetky knihy, ktoréregistrovaný návštevník Martinusu ohodnotí,sa mu objavia v jeho súkromnej virtuálnej knižnici.Pomaly nám údaje pribúdajú a druháfáza projektu bude spočívať v spájanízákazníkov - teda ak sa mi nejaká kniha páči,automaticky mi Martinus ponúkne tituly, ktoré sa páčiliľudom s podobným vkusom.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

MK: Ďalšou výbornoupomôckou pri nákupe na internete je wishlist. NaMartinuse už funguje dva roky, chystáte zmeny?
Wishlist bude aj verejneprístupný - teda ak ti chcú kamarátikúpiť na Vianoce darček, stačí, že nazrú dotvojho wishlistu a vedia, čo ťa najviac poteší.

Okrem iného smepridali opäť niekoľko detailov - ak sa napríklad znížicena titulu na tvojom wishliste, príde ti e-mail, ktorýťa na to upozorní.

JS: VIP blogeri na SME majú už niekoľko týždňov možnosť získať províziu z nákupov na Martinuse. Bude tento systém rozšírený aj na ďalších blogerov?
Áno, v blízkej budúcnosti bude rovnaká možnosť poskytnutá všetkým blogerom na SME. VIP blogeri majú dnes možnosť zaraďovať do svojich blogov platenéodkazy na knihy z knihkupectva Martinus.sk. Ak si čitateľ na odkazklikne a kúpi si knihu, získa bloger z jeho nákupu províziu 5 % alebo 10%, podľa toho, či ju bude chcieť v hotovosti alebo ako zľavu na knihy.

Obrázok blogu


MK: Ako vnímaškonkurenciu v oblasti online kníhkupectiev?
Momentálne jeMartinus.sk podľa iAuditu najnavštevovanejším slovenskýminternetovým obchodom - máme 112 tisícunikátnych návštevníkov mesačne. Konkurenciasamozrejme existuje, napokon knihy boli nielen vo svete, ale aj naSlovensku jedným z prvých tovarov predávanýchcez internet. Kníhkupectiev je tu niekoľko desiatok,prakticky všetky sú však v číslach výrazneza nami.

Nás teší, že už pred dvomi rokmi smedokázali predbehnúť priekopníka e-commerce naSlovensku, kedysi najväčší internetový obchodDunaj.sk a v súčasnosti sme jednotkou na trhu my,pričom náš náskok stále rastie. V mnohýchsmeroch dnes určujeme štandardy a viaceré novéobchody sa, nazvime to, inšpirujú našou stránkou.

JS: Odkiaľ naMartinus.sk prichádza najviac návštevníkov?
Naši zákazníciprichádzajú jednak cez Google - v rámcivýsledkov vyhľadávania, množstvo ich prichádzapriamym zadaním adresy do prehliadača, a rovnako inzerujeme vsystémoch pay-per-click (PPC).

Okrem toho taktiež využívamepartnerské systémy - odkazujú na násrôzne internetové médiá, prednedávnomsme uzavreli partnerskú dohodu napríklad s blogmi SME -ako som už spomínal, zatiaľ skúšobne pre VIP blogerov. Spolupracujeme partnerskyaj s internetovým obchodom Mall.sk.


MK: Túto otázkusi nemôžem odpustiť :-) Ako si spokojný s PPC(kontextovou) reklamou?
PPC reklama je pre násv súčasnosti jedinou formou platenej reklamy, ktorúvyužívame, inzerujeme cez Google aj cez ETARGET. V ETARGETesme od roku 2002, služba ma zaujala hneď ako vznikla, rozhodli smesa, že to vyskúšame. Fungovala výborne, no na istýčas sme prestali inzerovať v roku 2005, keď bola minimálnacena za klik 5 SK a Google sa v tom čase oplatil viac.

Cez ETARGET všakinzerujeme znova, od marca tohto roku, kedy sa minimálna cenaza kliknutie znížila na 1 korunu. Odvtedy ETARGET využívamev plnej možnej miere. Dokonca viac ako Google, keďže v súčasnostije pre nás návratnosť prostriedkov vloženýchdo ETARGETu výrazne lepšia. Cena slov je podobná, aleefektivita vyššia - ETARGET nám dodá viac zákazníkovako Google.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

MK: Ako vnímašrozdiel medzi Googlom a ETARGETom z pohľadu užívateľa?
Oba systémymajú svoje špecifické výhody. Google bol vpočiatkoch nášho inzerovania vhodnejší pre skúsenýchPPC inzerentov, ponúkal viac možností. ETARGET všakdynamicky menil svoju tvár a rozdiely medzi Googlom aETARGETom sa v mnohých prípadoch vyrovnali, každýsystém samozrejme má svoje špecifiká, ale akosom vravel, ETARGET dnes privádza na Martinus.sk viaczákazníkov.


MK: Ako meriašnávratnosť a efektivitu PPC kampaní?
Máme ajvlastný systém na sledovanie, ale rovnako využívamenástroje, ktoré ponúka Google aj ETARGET. Obamajú odlišné štatistické nástroje,Google ich má o čosi viac, ale sú komplikovanejšie,často je sa v nich problém vyznať. ETARGET je ľahšína prvotné spustenie. Štatistické nástrojeGoogle sú určite efektívne napríklad vzahraničí, kde firma skutočne môže zamestnaťčloveka, ktorý sa bude starať iba o PPC.

U nás jesituácia iná - kamarát, ktorý robístrechy, využíva ETARGET, odkiaľ sa mu na stránkudostávajú noví zákazníci. Jediné,čo on potrebuje sú základné štatistiky o tom,koľko ľudí mu kliklo na odkaz a koľko ho to stálo.

JS: Tvoja víziabudúcnosti Martinusu?
Mnohé vecisom tu už načrtol - základom je naša víziainternetového kníhkupectva, ktoré bude spájaťto najlepšie z virtuálneho aj kamenného sveta.Teda obrovská ponuka, recenzie od čitateľov, a socialnetworking na jednej strane a príjemná atmosféra,ukážky z kníh či ich doručenie až domov nastrane druhej. Môj kolega Miro Santus, spoluzakladateľMartinusu, by tu teraz určite opisoval 3D kníhkupectvo naobrazovke, v ktorom sa budete prechádzať, vyberaťknihy z políc a listovať v nich... ktovie, razsa možno dočkáme aj ozajstného virtuálnehonákupného košíka

MARTIN KOVÁČ, JANSIFRA RSS

Martin Kováč

Martin Kováč

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vo firme Etarget sa starám o to, aby cielené reklamné odkazy na internete priniesli inzerentovi, portálom aj "surferovi" čo najväčší úžitok. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená::::TIPY A TRIKY::::Tipy a triky - ETARGETTipy a triky - PPCTipy a triky - WebdizajnTipy a triky - SEOTipy a triky - UsabilityTipy a triky - Obsah webuTipy a triky - PodnikanieTipy a triky - Zákazníci::::Začíname s PPC::::Základné pojmyZačíname inzerovať::::Stalo sa::::ETARGETSEMVyhľadávačeWeb 2.0INTERNET::::rôzne::::Linky na tento týždeňZábavaO čom je tento blog?

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

316 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu