reklama

Na čo je nám elearning?

V modernej dobe plnej informácií sa schopnosť získavať, spracovávať a využívať informácie stáva jednou z kľúčových kompetencií, bez ktorej študenti len ťažko zvládnu nápor školy a neskôr pracovného života. S podobnými myšlienkami sa stretávame veľmi často. Iste ste aj vy nad tým už rozmýšľali alebo ste to jednoducho prijali ako fakt. Od škôl vyžadujeme, aby nenútili študentov učiť sa naspamäť obrovské množstvá faktov a poučiek, ale aby ich miesto toho pripravili na reálny život, ktorý ich čaká po skončení štúdia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

A školy sa o to aj snažia. Niektoré viac a niektoré menej. Závisí to od mnohých faktorov. Jedným z nich (z môjho pohľadu možno najdôležitejším) je to, či na škole pôsobí dostatočne silná skupina ľudí, ktorí sú ochotní vzdať sa starého spôsobu vyučovania a vykročiť novým smerom. Z vlastnej skúsenosti, ale aj z rozprávania iných viem, že to nie je vždy zrovna jednoduché. Dokonca aj keď nájdete ľudí, ktorí chcú ísť novým smerom, vyvstane pred vami otázka „a ktorý je ten správny"?

Na toto sa dá len ťažko nájsť jednoznačná odpoveď. Hľadáme nové techniky, nové prístupy, nové obsahy, nové ciele, ...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V poslednej dobe sa čoraz častejšie hovorí o elearningu ako o modernom spôsobe vzdelávania. Dokonca sa môžeme stretnúť aj s názorom, že škola, ktorá poskytuje možnosť študovať aj prostredníctvom elearningu, je kvalitnejšia než tá, ktorá ponúka len klasickú výučbu. Ide tu však naozaj o kvalitu? Sú školy, kde sa využíva elearning, lepšie než tie „klasické"?

Môj názor je, že fakt, že sa v škole využívajú aj elearningové kurzy, nemusí nevyhnutne znamenať zvýšenie kvality poskytovaného vzdelania. Podobne ako pri akomkoľvek inom type výučby totiž ide o to, ako to ľudia (učitelia, ale aj študenti) využijú. Ak sa nejaká technológia alebo nástroj použije správne, môže naozaj viesť „správnou cestou". Ale pri nesprávnom používaní sa aj ten najlepší prostriedok stáva len neužitočným prvkom, v horšom prípade dokonca môže všetko ešte zhoršiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa zdá, že som odporcom elearningu, je to naozaj len zdanie. Fascinuje ma, aké možnosti prináša elearning do vzdelávacieho procesu. Baví ma hľadať spôsoby, ako využiť tú či onú výhodu pre zjednodušenie práce - učiteľa aj študenta. Myslím si, že pri serióznom prístupe má elearningové vzdelávanie obrovské možnosti, aby posunulo vzdelávanie ako také novým smerom. Ide len o to, či dobrým alebo zlým.

Ako jeden z veľkých plusov vnímam fakt, že elektronické kurzy dostupné cez Internet dávajú študentom dostatočný priestor pre samoštúdium, kedy si môže každý študent sám určovať tempo práce, čas, kedy bude pracovať, vyberať úlohy atď. a zároveň poskytuje aj možnosti diskusie, či už medzi študentmi alebo medzi študentmi a učiteľom. Z pohľadu učiteľa oceňujem napríklad možnosti tvorby cvičení a testov v tomto prostredí. Našla som tu totiž vhodnú alternatívu k testom, ktoré som rada využívala na hodinách na poskytnutie spätnej väzby študentom, aby vedeli, či to, čo sa snažili naučiť, aj skutočne vedia. Akurát že vyhodnocovanie v elearningovom kurze nezaberá toľko času, keďže väčšinu testových otázok bez problémov vyhodnotí počítač sám. Nechcem sa tu rozpisovať o tom, prečo rada pracujem na tvorbe kurzov a aké výhody má elearning (aj keď je to rozhodne zaujímavá téma - možno neskôr neodolám a predsa len niečo o tom napíšem), skôr som chcela poukázať na to, že elearning má veľa výhod. Zároveň však má aj svoje negatíva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Medzi najväčšie mínusy elektronických kurzov z môjho pohľadu patrí fakt, že mnohí učitelia ich chcú využívať (pretože je to moderné, pretože to od nich niekto žiada, ...), ale nevedia, čo s nimi. Kurzy často skončia ako nástenky študijných textov, v lepšom prípade doplnené aspoň o pár cvičení či testov. Študenti potom do kurzu nechodia preto, aby sa v ňom učili, ale len stiahnuť si materiály, ktoré si potom vytlačia a učia sa z nich tradičným spôsobom.

Práve dnes som sa stretla s kurzom, v ktorom vyučujúci v rámci diskusie kládol študentom otázky z oblasti, ktorej sa kurz venoval. Neboli to však otázky na poučky či iné „nemenné pravdy". Išlo o normálne otázky typu „ako by ste postupovali", „prečo si to myslíte" a podobne. Diskusie sa celkom rozvinuli a bolo vidieť, že študentom nerobí problém zapojiť sa do tohto typu rozhovoru. Napriek tomu, že sa bavili o „učive". Okrem toho všetky reakcie zostali zaznamenané v kurze, ktorýkoľvek účastník sa k nim môže kedykoľvek vrátiť, zamyslieť sa nad tým či oným argumentom, prípadne poskytnúť iný pohľad na danú situáciu. Veď aj o to pri učení ide, nie? Neučíme sa predsa len z kníh a encyklopédií, ale aj jeden od druhého. Navzájom si môžeme poradiť, poskytnúť pomoc, podržať sa. Zdôvodňovanie a hlavne obhájenie vlastného názoru je jednou z kompetencií, ktoré sú pre pracovný život často kľúčové.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A vtedy som si povedala, že aj keby 90% kurzov malo byť len o tom, že študentom sprístupňujú učebnú látku „na stiahnutie", stále sa oplatí dúfať, že bude čoraz viac kurzov, v ktorých študenti dostanú okrem faktov aj priestor na vlastnú iniciatívu, vyjadrenie svojho názoru, zapojenie sa do vyučovacieho procesu, ... jednoducho využívanie aj ostatných výhod elearningu. Viem, že také kurzy sú a nie je ich málo. A verím, že časom ich bude väčšina a snáď budú medzi ne patriť aj tie moje.

Miroslava Mesárošová

Miroslava Mesárošová

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  0x

... som človek, ktorý má svoj vlastný názor a často sa oň chce podeliť aj s inými ... Zoznam autorových rubrík:  Zo života jednej učiteľkyEliJa a môj chlapMoje kuchárske pokusyMoje postrehyMojimi očamiLáska, život... a všetko ostatPoviedkySúkromnéVyznanieNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu