Plusy a mínusy POHODLNOSTI
Naša doba smeruje k pohodlnosti. A to v kladnom i zápornom zmysle.
Je skvelé môcť sa napríklad pohodlne porozprávať s ľuďmi na inom konci planéty (sprostredkovane), ale pohodlné je tiež celé dni vysedávať pred obrazovkami a displejmi bez toho, aby mal človek dostatok vyváženého pohybu a primeranej telesnej námahy. Takže pohodlné možnosti najrôznejšieho druhu nám život na jednej strane uľahčujú a rozširujú mieru našej pôsobnosti, na druhej strane pôsobia deštruktívne na telo i psychiku, ak ich využívame nerozumne, krátkozrako.
A takto je to aj s prijímaním informačného obsahu – textového, zvukového, obrazového...
Je veľmi pohodlné stlačením jedného alebo zopár tlačidiel spustiť reprodukciu audiovizuálneho či zvukového obsahu z ľubovoľných médií, menej pohodlné je začítať sa sústredene do dlhšieho a obsahovo náročnejšieho textu, či už v papierovej, alebo elektronickej forme.
A keď už niečo čítame, je pohodlnejšie vystačiť s takou úrovňou jazykovej kvality, ktorá je iba postačujúca na pochopenie významu, než hľadať a vyžadovať texty natoľko formálne kultivované, aby sme sa ich čítaním stávali nielen informovanejšími, ale tiež duševne zušľachtenejšími, duchovne povznášanými a jazykovo vycibrenejšími, nadobúdajúc čoraz širšiu slovnú zásobu a napredujúce vyjadrovacie schopnosti presných významov.
Tú druhú opísanú métu možno nazvať čitateľskou náročnosťou.
(Pri prenesení menovaných atribútov do sféry pisateľských či rečníckych ambícií sa možno zlepšovať v aktívnom umení jazykovej tvorby a prezentácie, čo však presahuje tematický rámec tohto článočku.)
Podmienky čitateľského rastu
Čítam, teda rastiem.
– To platí iba v prípade, ak človek sústavne posúva vpred svoje čitateľské ambície zo stránky šírky tematického spektra, hĺbky skúmaných myšlienok, ale tiež jazykovej (gramatickej, štylistickej, lexikálnej atď.) úrovne preferovaných literárnych zdrojov.
Niekomu postačuje čítanie reklamných plôch, iní a iné siahajú po kvalitnej odbornej, vedeckej alebo umeleckej literatúre a skúmajú stále náročnejšie jazykové štýly a formy. Koľko ľudí, toľko osobitých prístupov. Koľko životného času, toľko možností voľby, aké literárne ciele si vytyčovať.
Ponuka je obrovská, škála voliteľnej náročnosti širokánska.
A samotný jazyk je cenný DAR.

Kto všetko tvorí texty
Talenty pri práci s textami sú všakovaké. Sú osobnosti, ktorým je dané majstrovsky zaodievať do slov významné myšlienky; sú ľudia, ktorí majú schopnosť pritesávať tie prvotné textové výtvory do vytýčených jazykových foriem (gramatických a štylistických); sú iní a iné, ktorým je dané invenčné nadanie dotvárať ich graficky do pôsobivejších výsledných celkov; sú aj takí vyvolení a vyvolené, čo jazykové atribúty vedecky skúmajú a odhaľujú abstraktnejšie súvislosti aj zákonitosti či vízie.
A sú tiež povolané a povolaní, ktorí toto všetko vyučujú a tým nesú ďalej štafetu jazykovej gramotnosti, pomáhajú ju povznášať na vyššie stupne...
Všetky naznačené typy povolaní (a zrejme i ďalšie) vedno prispievajú k tomu, aby náš jazyk nebol iba prostriedkom základnej informovanosti, ale aby napĺňal aj ďalšie funkcie, ktoré sú dlhodobým prínosom pre čitateľskú verejnosť.
Aký by však bol význam ich činnosti, keby nebolo tej čitateľskej verejnosti?!
VĎAKA čítajúcim!
Áno, vy všetci a všetky, čo v sebe nachádzate túžbu, potrebu, ambície a vyhradený čas na ČÍTANIE aj štúdium, tvoríte veľmi dôležitú, nenahraditeľnú základňu, ktorá je nevyhnutnou podmienkou zmysluplnej existencie literárnej tvorby a práce s jazykom všeobecne.
Bez vás by stratili význam písané slová a symboly, zanikla by literatúra tlačená aj elektronická, nebolo by ani tejto blogovej a blogerskej platformy a ani tohto skromného – vďaku vzdávajúceho článočku.
Do zabudnutia by sa vytratili všetky povolania a zamestnania, ktoré sa podieľajú na tom, že vy máte čo čítať, ale tiež že môžete spolurozhodovať o preferovanej obsahovej, jazykovej i grafickej kvalite textov. A vlastne nie iba VY, no MY všetci.
Srdečná vďaka vám, vďaka nám.
Vďaka spätne i vopred – aj v roku nadchádzajúcom, tak ako v tých predošlých.