Pravidlá sú na to, aby sa porušovali

Prišiel nám mail, že máme zaplatiť pokutu za to, že sme počas dovolenky v Česku prekročili rýchlosť o 6 km/h.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Rozčúlilo nás to. Nemali by pokuty dostávať takí, čo mestom prefrčia naozaj rýchlo a nie takí, čo namiesto päťdesiatkou idú päťdesiatšestkou? Nie je nepísaným pravidlom, že na päťdesiatke sa jazdí o čosi viac než päťdesiat?

Chvíľu sa hneváme, potom pokutu zaplatíme. A ja začnem premýšľať o pravidlách, o tom ako sa v spoločnosti tvoria, rešpektujú, ohýbajú. Ako s nimi narábať? Je dobré ich striktne dodržiavať alebo sem-tam možno privrieť oči?

Myslím, že každá skupina ľudí, ktorá spolu chce nažívať, pravidlá potrebuje. Veď napokon, je tvorená rôznorodými,  svojskými a vôbec nie dokonalými ľuďmi . Pravidlá písané - uzákonené, ale aj nepísané- určované morálkou, zdravým rozumom či spoločenskou dohodou.  Sú manuálom na prežitie nášho spoločenstva.  Zabraňujú chaosu, zabezpečujú, aby veci aspoň ako tak fungovali.  Mali by sa dodržovať? Mali. Za každú cenu? Jednoznačne nie.  Kedy nie? To obvykle vyplynie zo situácie, ktorá je taká neštandardná, že priam volá o udelenie výnimky, prosí o empatiu a trochu zhovievavosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No z privierania očí by sa nemal stať štandard. Lebo každým nenápadným porušením nejakého pravidla postupne meníme nielen seba samého, ale aj celú spoločnosť. Zistíme, že keď pravidlo poohýbame „ len trošku“, vlastne sa nič nestane. Len taký maličký úplatok, malé predbehnutie v čakacej listine na operáciu po známosti, bezvýznamná skratka mimo turistického chodníka v národnom parku, o čosi rýchlejšia jazda autom, keď sú policajti ďaleko. A keď si takto pravidlá hry pozmení  dostatočne veľká časť spoločnosti, písané pravidlo má odrazu novú nepísanú verziu. Úplatky sa síce nedávajú, ale keď potrebuješ niečo rýchlo vybaviť, pomôžu. Rodinkárstvo je odporné, ale prečo sa nepoistiť, keď máte známych na správnych miestach. V práci sa nepije alkohol, ale trocha pivka k obedu predsa ešte nikomu neuškodilo. Pravidlá sa ohýbajú, hranice posúvajú, spoločnosť prekračuje stále nové a nové Rubikony. Stráca citlivosť. Akceptuje situácie a správanie, ktoré by mala odsudzovať. Normou sa stáva to, čo by malo byť porušením spoločenských pravidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden známy mi raz  rozprával, ako na dovolenke v Švajčiarsku neodhodil ani jeden ohorok z cigarety na zem.  „Tam by som si to nedovolil, tam to nie je ako na Slovensku.“

Sila spoločnosti je veľká.  V Švajčiarsku sa nehádžu ohorky z cigariet na zem a v Nórsku dokážu existovať  samoobslužné obchody bez personálu, v ktorých  si vezmeš tovar a peniaze nechávaš v pokladničke na stolíku. Fungujú práve vďaka spoločnosti, ktorá má pevne nastavené svoje písané  a nepísané pravidlá a aj vďaka tomu sa vedia jej členovia na seba spoľahnúť.

Tak začnime od seba. Žime tak, ako by asi žil človek v spoločnosti, ktorá funguje tak, ako by sme si priali. Keď nás bude dosť, tá spoločnosť sa možno raz stane realitou.

Martina Paulenová

Martina Paulenová

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  329
  •  | 
  • Páči sa:  2 223x

Matka, manželka, lekárka, bežkyňa. Píšem o tom, čo som sa naučila pri výchove svojich dcér, čo som zažila počas behov po lesoch a kopcoch, o fungovaní ľudského tela. A niekedy len o celkom obyčajných drobnostiach. Zoznam autorových rubrík:  Veselo aj vážne o materstveZo životaNa zamyslenieZ medicínyNaše krásne SlovenskoBežeckéZ cestovania po sveteNajväčšia umelkyňa, prírodaZ rozprávania starých rodičovPutovanie po Nórsku - 2008Island 2010Alpy 2011Alpy 2012Alpy 2013Alpy 2015Wachau - Dolné RakúskoViedenské zápiskyZápadné pobrežie KanadyNezaradenéSúkromnéTuristika s deťmi

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu