Softvér na písanie scenárov sa dá kúpiť za 20 až 50 dolárov. Neskúšal som ho, ale podľa množstva Hollywoodskych filmov, ktoré som videl, funguje asi nasledovne. Vyplníte políčka s menami hlavných hrdinov, hodíte do toho zápletku a vymyslíte nejaký nový spôsob smrti pre hlavného zločinca. Softvér chvíľu zapracuje, a potom vyhodí výsledok: Na začiatku sa treba pozrieť do minulosti, kde nastane nejaký konflikt s hlavným hrdinom, ktorý z toho má traumu dodnes. Potom počas deja sa trauma niekoľkokrát ukáže, vždy v najhoršom čase, a hlavný hrdina spanikári. Nakoniec svoju traumu premôže, zachráni svet a svoju lásku a zloduch zomrie. Do toho ešte treba pološialeného poskoka na vtipy, a scenár je kompletný. Mám obavy, že takto nejak vytvoril scenár Erhen Kruger, smutne známy svojimi scenármi k filmom ako Scream 3, Reindeer Games, Ring a Ring 2, a mizernému The Skeleton Key.
Na začiatku filmu sa stretneme s bratmi a sestrou Grimmovými. Sestra je na smrť chorá, a Jakub, namiesto toho aby za poslednú kravu dostal peniaze na lieky, sa vráti s čarovnými fazuľami. Sestra pravdepodobne zomrie. O pätnásť rokov neskôr sa bratia Grimmovci živia vyháňaním duchov. Títo duchovia sú však iba ich prezlečení pomocníci. Francúzsky okupačný generál (dej sa odohráva v Nemecku počas Napoleonských vojen) im však na to dôjde a dá im na výber: smrť alebo nájsť zmiznuté dievčatá z jednej dediny. Bratia si samozrejme vyberú tú druhú možnosť, ale rýchlo zistia, že proti nim nestoja žiadni podvodníci ako oni, ale skutočná mágia.
Gilliam sa snaží film zachrániť, a viac-menej sa mu to darí. Film je plný surreálnych obrazov, podobných k tým vo filmoch Brazil a Fear and Loathing in Las Vegas. Jedna z typických scén má v obraze francúzskeho generála, najväčšieho zloducha filmu, ako sa snaží vypočuť mučených bratov Grimmovcov, zatiaľ čo v pozadí vidieť bičovaného väzňa. Kompozícia tejto scény je tak absurdná, že človek nemôže inak ako sa nahlas smiať. Film má množstvo absurdných scén, ale Gilliam nás vždy prekvapí niečím novým, ako napríklad šokujúcou brutalitou alebo prehnane Hollywoodskou romantickou scénou.
Hlavné postavy sú stvárnené Matt Damonom a Heath Ledgerom. Obaja podávajú solídny výkon, ale nič výnimočného, hlavne preto, lebo scenár im pridelil veľmi jednorozmerné postavy. Lena Headey, ktorá ma dve filmové premiéry tento týždeň (jej ďalší film je The Cave), nie je na tom o nič lepšie. Svojej úlohy neohrozenej bojovníčky sa zhostila lepšie ako Keira Knightley vo filme King Arthur, ale akonáhle má ukázať nerozhodnosť alebo akékoľvek emócie, tak ukáže iba prekvapenie, pravdepodobne nad tým ako mohol Gilliam súhlasiť s takým zlým scenárom. Nakoniec film ukradol Peter Stormare, ktorý si zahral mierne vyšinutého strážcu a mučiteľa bratov Grimmovcov. Tento herec je snáď najznámejší z jeho roly ruského kozmonauta vo filme Armageddon, a tu nie je o nič normálnejší; skôr naopak. Je však vidno, že si na ňom Gilliam pochutil, a spravil z neho nezabudnuteľnú postavu, ktorá prechádza z extrému do extrému, ale vždy je na ňom niečo zábavné a ľudské. Gilliam sa však vyžil aj vo väčšine druhotných postáv, ktoré dodávajú filmu zvláštny, ale príťažlivý charakter.
Napriek slabému scenáru sa Gilliamovi podarilo film zachrániť. Hoci nie je tak dobrý ako jeho iné filmy, Bratia Grimmovci si zaslúžia odo mňa štyroch sloníkov z piatich ako jeden z najlepších veľko produkčných filmov tohto leta.




