Vždy sa nad tým pousmejem a nedá mi neopýtať sa dotyčných, čo to vlastneznamená byť manažér. „No, chcem riadiť ľudí,“ je zvyčajná odpoveď. Hmm,popremýšľam a rýpem ďalej: „A aké máš k tomu predpoklady?“
„Študoval som manažment,“ znie sebavedomo.
„Aha,“ naprázdno preglgnem a pokračujem: „A aký manažér by si chcel byť?“
„Nad tým som nerozmýšľal, veď je to jedno,“ odpovie.
Vždy ma fascinovali náreky neúspešných uchádzačov. Zvyčajne tam boli INÉokolnosti neprijatia. Zriedkavo sa tam objaví zamyslenie sa nad samými sebou.Ak chcete byť naozaj úspešní, zamyslite sa nad tým, čo ponúkate.
1. Životopis
Prvý dokument, ktorým sa prezentujete, je životopis. Skúste sa vžiť doúlohy HR manažérov, recruiterov a iných personalistov. Dostávajú stovkyživotopisov. Nie je možné stretnúť všetkých uchádzačov. Vyberajú si na základekľúčových slov, ktoré sa zvyčajne objavia aj v inzeráte. Vžite sa do ich role achvíľku uvažujte, na základe čoho by ste vyberali vy. Čo musí rezonovať vživotopise, keď sa hlásite na pozíciu účtovník a čo by tam malo byť v prípademarketingového asistenta. Ak nie sú aspoň minimálne skúsenosti popri škole,rozhoduje váš motivačný list, kde sa snažíte predať svoj potenciál. Áno, predávatesvoje schopnosti, zručnosti a potenciál. Inak budem formulovaťmotivačný list na pozíciu právnik a inak na pozíciu asistent. Funguje to presnetým istým spôsobom, ako keď si kupujete topánky alebo šaty. Vyberá sa nazáklade určitých parametrov. To, že topánky a šaty budú bez kazu a životopisbez chýb je samozrejmosť.
2. Osobné stretnutie ‒ oblečenie
Kedysi dávno sa realizoval veľký nábor do Call Centra. Klient zamietalniektorých kandidátov napriek tomu, že spĺňali kvalifikačné predpoklady.Rozmýšľali sme nad tým, čo sa stalo. Odpoveď bude znieť hrozne a veľmipovrchne, ale aj takto to funguje. Klient si vytvoril šablónu uchádzača vrátaneoblečenia. Keďže išlo o masový výber, prvý dojem bol mimoriadne dôležitý. Ktonemal v tom čase hranaté lodičky neuspel. Toto je veľmi zjednodušene povedané,ale zaberá to. Zistite si, aký je „dress code“ v danej spoločnosti. Uvažujte,na aké miesto sa hlásite a prispôsobte svoj zovňajšok vašej budúcejvysnenej pozícii. Pozrite sa okolo seba, veď podľa oblečenia dokážetesami rozlíšiť, kto kde pracuje. Ak sa budem hlásiť do banky, veľmi ťažkouspejem s piercingom v obočí alebo piatimi farbami na hlave.
3. Vaša prezentácia
Ak sa nehlásite na konkrétnu pozíciu a idete len na rozhovor a na otázkučím chceš byť odpoviete manažér, osobne nepoznám hlúpejšiu odpoveď, nečakajte zázraky. Čo je toprosím za povolanie? Ešte jej konkuruje odpoveď typu „Chcem pracovať s ľuďmi.“Na tú reagujem ponukou práce predavača. Aj predavač pracuje s ľuďmi, rovnakoako tisíc iných povolaní. Tak ako v iných oblastiach aj v pracovnej platí zlatépravidlo, keď niečo chcem získať, najskôr musím vedieť čo. Rozmýšľajte akúprácu chcete, aké máte kvalifikačné predpoklady, čo relevantné môžete ponúknuťa či to súvisí s danou prácou. Ťažko budúcej účtovníčke uverím, že chce byťúčtovníčka, keď nemá rada čísla. Ak sa chcete stať finančným riaditeľom vbudúcnosti, nehláste sa na oddelenie marketingu teraz! Nedá mi nespomenúť, akuvediete znalosť jazyka aktívne, prosím nebuďte prekvapení, keď sa celýrozhovor zrealizuje v danom jazyku. Podobne je to aj s PC skúsenosťami.Jednoducho myslite!!!
Je normálne, že keď skončíte školu nemusíte mať vovšetkom jasno, ale určite viete, čo nechcete robiť. Choďte na to vylučovacoumetódou a postupne si eliminujte okruh oblastí. Používajte zdravýsedliacky rozum! Nebudem sa hlásiť na pozíciu marketingový manažér spiatimi rokmi skúsenosti, keď ich nemám. Začnem pozíciou asistent na oddelení marketingua postupne sa prepracujem tam, kde chcem. Takže na otázku, ktorá je každému nasmiech, „Kde chcete byť za päť rokov?“, budete poznať odpoveď. Keď som sihľadala ľudí do svojho tímu, vždy sa mi páčila odpoveď „Na Vašom mieste.“Pokiaľ vedeli správne argumentovať, boli prijatí. Nie je nič lepšie ako keďžiak prerastie učiteľa. Žiaľ neplatí to vo všetkých prípadoch. Aj vy musíte byťtak trochu psychológom a odhadnúť, čo chce druhá strana počuť. Manažéri si ľudído svojho tímu vyberajú podľa seba. Aj vy budete robiť to isté. A v tejtochvíli aj robíte pri výbere priateľov, frajerov či milencov. Určitá chémia,podobné zmýšľanie jednoducho musí byť. A je len na vás, akú firmu a budúcehonadriadeného si vyberiete. Ak neuspejete v jednej firme ako asistent, možnouspejete v druhej nie preto, že by ste nemali na prácu kvalifikačnépredpoklady, ale chémia jednoducho nefungovala. Súvisí to s niečím, čo sa voláfiremná kultúra, ktorá odlišuje správanie jednotlivca v jednotlivýchspoločnostiach.
Ako zvyknem hovoriť, základným pravidlom úspechu je poznanienepísaných pravidiel spoločnosti a skutočnosť, že naozaj viem, čo chcema poznám cestu, ako to dosiahnem. Naučte sa čítať toho druhého a myslite. Platíto vo všetkom, nielen pri prijímacom rozhovore. Prajem veľa šťastia!