Bude klimatizácia v prvej košickej električke už o pár mesiacov?

Klimatizácia v košických električkách dlhodobo chýba. Dnes sme však k jej domontovaniu bližšie ako kedykoľvek predtým.

Bude klimatizácia v prvej košickej električke už o pár mesiacov?
"Sekvencia" Instagram: https://www.instagram.sk/mhd._.ke/ (Zdroj: Patrik Legerski)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Funkčná klimatizácia je jedným zo základných predpokladov, aby bola MHD pre ľudí atraktívna. Kým vo väčšine autobusov klimatizáciu zabudovanú máme (stačilo by zlepšiť jej údržbu a využívanie), v žiadnej košickej električke cestujúci klimatizáciu nenájdu.

Práve tu však postupne aj vďaka tlaku verejnosti vzniká nádej, že prvá klimatizácia by mohla byť dobudovaná do električiek už o niekoľko mesiacov. Dopravný podnik už dostal cenovú ponuku na dobudovanie klimatizácie vo výške 140 tisíc eur bez DPH za jedno vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako bude domontovanie klimatizácie prebiehať?

Dobudovanie klimatizácie do Vario električiek je relatívne zložitý a časovo náročný proces. Je preto nevyhnutné, aby sa to uskutočnilo v čase, keď pôjde električka na pravidelnú technickú prehliadku.

Pri dobudovaní klimatizácie do prvej električky (a podľa potreby aj do niekoľkých nasledujúcich) budú prítomní aj odborní zamestnanci dodávateľa, aby dohliadali na proces. Dlhodobý plán počíta s tým, že DPMK bude montovať do zvyšných električiek klimatizáciu vo vlastnej réžii. Vďaka tomu to bude finančne menej nákladné.

Podstatná vec, ktorá ma vplyv na rýchlosť doplnenia klimatizácie (okrem finančných nákladov), je dokončenie modernizácie električkového depa. Na prvej etape sa už pracuje, druhá etapa bola schválená Mestským zastupiteľstvom na poslednom zasadnutí, pričom obe etapy by mali byť hotové do konca roku 2023.

SkryťVypnúť reklamu

Po dokončení druhej etapy bude môcť DPMK využívať úplne novú halu s 10 koľajami, v ktorej budú môcť realizovať tieto rekonštrukcie oveľa efektívnejšie ako v súčasnom provizórnom stave.

Záver

Nezakúpenie klimatizácie do električiek Vario LF a LF2+ bolo jednoznačne chybou vedení mesta a dopravného podniku, ktoré tieto električky obstarávali. Vzhľadom na to, že Vario električky tu budú pravdepodobne ďalších 25 rokov, je dobudovanie klimatizácie v súčasnom stave nevyhnutné pre dosiahnutie dôstojných prepravných podmienok pre cestujúcich.

Samozrejme, že by to bolo lacnejšie, ak by sme ich kúpili už pri obstarávaní, napr. namiesto efektných výklopných dverí, ale minulosť už nezmeníme. Môžeme však využiť príležitosť a klimatizáciu do električiek domontovať, čím výrazne zvýšime kvalitu cestovania na dlhé roky dopredu.

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  51x

Z pohľadu občana pozorujem, že mesto Košice má vo viacerých oblastiach svojho fungovania rezervy. Za najväčšiu výzvu, s ktorou sa naše mesto bude musieť vysporiadať, považujem zmiernenie dopadu klimatických zmien na urbanizované zóny. Jedným z hlavných opatrení je zatraktívnenie MHD a dobudovanie infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Rozvoj individuálnej automobilovej dopravy nepovažujem za trvalo udržateľný, z toho dôvodu som sa rozhodol ho ďalej aktívne nepodporovať a namiesto auta som si zakúpil elektrickú kolobežku, a súčasne vo veľkom využívam MHD. Práve tieto formy dopravy potrebujeme rozvíjať, urobiť ich dostupnejšími, spoľahlivejšími a bezpečnejšími. V októbrových spojených regionálnych a komunálnych voľbách kandidujem ako nezávislý kandidát na poslanca mestskej časti Sídlisko Ťahanovce, mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  Mestská turistikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu