Dobudovanie klimatizácie do električiek Vario LF2 Plus je technicky možné, koľko to bude stáť?

Dopravný podnik mesta Košice dostal cenovú ponuku na domontovanie klimatizácie do električiek Vario LF2 Plus od výrobcu.

Dobudovanie klimatizácie do električiek Vario LF2 Plus je technicky možné, koľko to bude stáť?
Električka Vario LF2 Plus prichádzajúca na obratisko Havlíčkova Link: https://www.instagram.com/mhd._.ke/ (Zdroj: Patrik Legerski)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Generálny riaditeľ DPMK nás o tom informoval počas osobného stretnutia, ktoré som absolvoval v DPMK spolu s kolegom Pavlom Popovcom. Od poslednej známej informácie, že výrobca ústne deklaroval realizovateľné technické riešenie, ide o značný posun.

Ešte v júli 2021 som písal o tom, že ak tieto električky nevybavíme klimatizáciou, tak košická MHD nemusí byť plne klimatizovaná ešte ďalších 25 rokov. 46 električiek Vario LF2+ klimatizovaný iba priestor pre vodiča. Posledné dodané vozidlá prišli v roku 2018 a je predpoklad, že by mohli jazdiť zhruba do roku 2045, ak sa im budú vyhýbať technické poruchy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na stole je technické riešenie aj cenová ponuka

Cena pre jedno vozidlo vychádza na 131 tisíc eur bez DPH (157,2 tisíc s DPH). Montáž má prebiehať priamo v podniku vlastnými kapacitami. Prevoz električiek by bol mimoriadne nákladný a neefektívny.

Dopravný podnik si nedávno vyžiadal presné normohodiny potrebné pre montáž klimatizácie do električky, aby bolo možné jednotlivé montáže chýbajúcich klimatizácií presne naplánovať počas pravidelných servisných prehliadok električiek.

Klimatizácia by bola montovaná do električiek postupne. Všetko by sa malo uskutočniť v depe DPMK, ktoré je v súčasnosti v rekonštrukcii. Dokončenie rekonštrukcie depa sa predpokladá ku koncu roku 2023. Montáž klimatizácie do prvých električiek by však mohla prebiehať aj počas samotnej rekonštrukcie.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko to bude stáť?

Je jednoduché vyrátať, koľko nás bude stáť domontovanie klimatizácie do celého vozového parku električiek Vario LF2 Plus, ktorých sme zakúpili celkovo 46 v rokoch 2014 až 2018. Ak by sa mali zrekonštruovať všetky, tak DPMK by za to zaplatil celkovo vyše 6 miliónov eur bez DPH (7,2 milióna eur s DPH). Samozrejme, pri takom veľkom objeme by sme sa mali pokúšať cenu znížiť najviac, ako to pôjde.

Oveľa lacnejšie by vychádzala kúpa električiek s už zabudovanou klimatizáciou. O tom nemusíme ani špekulovať. Klimatizáciu sme mohli mať napr. namiesto honosných výklopných dverí, ktoré síce vyzerajú veľkolepo, ale tam ich prínos končí.

SkryťVypnúť reklamu

Čas však nevrátime. Treba vychádzať zo súčasného stavu. Aj iné mestá montujú klimatizáciu do starších vozidiel (napr. Bratislava minulý rok). Robia tak aj v prípade vozidiel, ktoré budú jazdiť už len pár rokov. Naše električky pojazdia ešte ďalších 20 rokov, a ak budú v dobrom stave, tak aj dlhšie.

Samozrejme, bude to závisieť aj od finančných možností, ale ak chceme ponúkať kvalitnú MHD, tak fungujúca klimatizácia je nevyhnutné minimum. Osobne verím, že už tento rok, resp. najneskôr začiatkom toho budúceho by sa mohlo začať s postupným montovaním klimatizačných jednotiek do týchto električiek.

Ak sa Vám môj článok páčil, kliknite na "tento článok sa mi páči", alebo ho zdieľajte a zvýšite tým jeho čítanosť. Ďakujem pekne!

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Aktívne vyhľadávam kvalitné, inovatívne a rozumné riešenia, ktoré dokážu aj pri malých nákladoch výrazne zvýšiť kvalitu života. Často som sa v živote napočúval odpovedí, že sa niečo nedá, ale pravda je taká, že vždy sa všetko dá, pokiaľ sa chce. Riešenia sa vždy nájdu, keď sa hľadá. Vždy som bol zástancom konštruktívnej diskusie, rád si vypočujem ostatné názory.Na druhej strane som veľký fanúšik rozličných absurdít, kuriozít, nedorobkov, chýb v systéme, nelogickostí, opakovanej práce, večných rekonštrukcií, asfaltových mozaik, saunových rituálov v MHD, rozličných sociálnych balíčkov, cestovania v preplnených a najnovšie aj horiacich vlakoch, červenej vlny na semaforoch, ranných zápch a rôznych iných zaujímavostí, ktoré sa v hojnom počte vyskytujú na Slovensku. Verím, že je čas na to, aby sa konečne ich počet začal znižovať. Budem sa o to snažiť, až kým úplne nevymiznú, napriek tomu, že tým prídem o vlastný koníček. Som členom občianskeho združenia LiKE - Máme radi Košice.Viac tém, ktorým sa venujem môžete nájsť v skupine Košická Lampáreň alebo na mojej facebookovej stránke Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

274 článkov
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

42 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
SkryťZatvoriť reklamu