Dobudovanie klimatizácie do električiek Vario LF2 Plus je technicky možné, koľko to bude stáť?

Dopravný podnik mesta Košice dostal cenovú ponuku na domontovanie klimatizácie do električiek Vario LF2 Plus od výrobcu.

Dobudovanie klimatizácie do električiek Vario LF2 Plus je technicky možné, koľko to bude stáť?
Električka Vario LF2 Plus prichádzajúca na obratisko Havlíčkova Link: https://www.instagram.com/mhd._.ke/ (Zdroj: Patrik Legerski)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Generálny riaditeľ DPMK nás o tom informoval počas osobného stretnutia, ktoré som absolvoval v DPMK spolu s kolegom Pavlom Popovcom. Od poslednej známej informácie, že výrobca ústne deklaroval realizovateľné technické riešenie, ide o značný posun.

Ešte v júli 2021 som písal o tom, že ak tieto električky nevybavíme klimatizáciou, tak košická MHD nemusí byť plne klimatizovaná ešte ďalších 25 rokov. 46 električiek Vario LF2+ klimatizovaný iba priestor pre vodiča. Posledné dodané vozidlá prišli v roku 2018 a je predpoklad, že by mohli jazdiť zhruba do roku 2045, ak sa im budú vyhýbať technické poruchy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na stole je technické riešenie aj cenová ponuka

Cena pre jedno vozidlo vychádza na 131 tisíc eur bez DPH (157,2 tisíc s DPH). Montáž má prebiehať priamo v podniku vlastnými kapacitami. Prevoz električiek by bol mimoriadne nákladný a neefektívny.

Dopravný podnik si nedávno vyžiadal presné normohodiny potrebné pre montáž klimatizácie do električky, aby bolo možné jednotlivé montáže chýbajúcich klimatizácií presne naplánovať počas pravidelných servisných prehliadok električiek.

Klimatizácia by bola montovaná do električiek postupne. Všetko by sa malo uskutočniť v depe DPMK, ktoré je v súčasnosti v rekonštrukcii. Dokončenie rekonštrukcie depa sa predpokladá ku koncu roku 2023. Montáž klimatizácie do prvých električiek by však mohla prebiehať aj počas samotnej rekonštrukcie.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko to bude stáť?

Je jednoduché vyrátať, koľko nás bude stáť domontovanie klimatizácie do celého vozového parku električiek Vario LF2 Plus, ktorých sme zakúpili celkovo 46 v rokoch 2014 až 2018. Ak by sa mali zrekonštruovať všetky, tak DPMK by za to zaplatil celkovo vyše 6 miliónov eur bez DPH (7,2 milióna eur s DPH). Samozrejme, pri takom veľkom objeme by sme sa mali pokúšať cenu znížiť najviac, ako to pôjde.

Oveľa lacnejšie by vychádzala kúpa električiek s už zabudovanou klimatizáciou. O tom nemusíme ani špekulovať. Klimatizáciu sme mohli mať napr. namiesto honosných výklopných dverí, ktoré síce vyzerajú veľkolepo, ale tam ich prínos končí.

SkryťVypnúť reklamu

Čas však nevrátime. Treba vychádzať zo súčasného stavu. Aj iné mestá montujú klimatizáciu do starších vozidiel (napr. Bratislava minulý rok). Robia tak aj v prípade vozidiel, ktoré budú jazdiť už len pár rokov. Naše električky pojazdia ešte ďalších 20 rokov, a ak budú v dobrom stave, tak aj dlhšie.

Samozrejme, bude to závisieť aj od finančných možností, ale ak chceme ponúkať kvalitnú MHD, tak fungujúca klimatizácia je nevyhnutné minimum. Osobne verím, že už tento rok, resp. najneskôr začiatkom toho budúceho by sa mohlo začať s postupným montovaním klimatizačných jednotiek do týchto električiek.

Ak sa Vám môj článok páčil, kliknite na "tento článok sa mi páči", alebo ho zdieľajte a zvýšite tým jeho čítanosť. Ďakujem pekne!

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  51x

Z pohľadu občana pozorujem, že mesto Košice má vo viacerých oblastiach svojho fungovania rezervy. Za najväčšiu výzvu, s ktorou sa naše mesto bude musieť vysporiadať, považujem zmiernenie dopadu klimatických zmien na urbanizované zóny. Jedným z hlavných opatrení je zatraktívnenie MHD a dobudovanie infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Rozvoj individuálnej automobilovej dopravy nepovažujem za trvalo udržateľný, z toho dôvodu som sa rozhodol ho ďalej aktívne nepodporovať a namiesto auta som si zakúpil elektrickú kolobežku, a súčasne vo veľkom využívam MHD. Práve tieto formy dopravy potrebujeme rozvíjať, urobiť ich dostupnejšími, spoľahlivejšími a bezpečnejšími. V októbrových spojených regionálnych a komunálnych voľbách kandidujem ako nezávislý kandidát na poslanca mestskej časti Sídlisko Ťahanovce, mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  Mestská turistikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu