Generálny riaditeľ DPMK nás o tom informoval počas osobného stretnutia, ktoré som absolvoval v DPMK spolu s kolegom Pavlom Popovcom. Od poslednej známej informácie, že výrobca ústne deklaroval realizovateľné technické riešenie, ide o značný posun.
Ešte v júli 2021 som písal o tom, že ak tieto električky nevybavíme klimatizáciou, tak košická MHD nemusí byť plne klimatizovaná ešte ďalších 25 rokov. 46 električiek Vario LF2+ má klimatizovaný iba priestor pre vodiča. Posledné dodané vozidlá prišli v roku 2018 a je predpoklad, že by mohli jazdiť zhruba do roku 2045, ak sa im budú vyhýbať technické poruchy.
Na stole je technické riešenie aj cenová ponuka
Cena pre jedno vozidlo vychádza na 131 tisíc eur bez DPH (157,2 tisíc s DPH). Montáž má prebiehať priamo v podniku vlastnými kapacitami. Prevoz električiek by bol mimoriadne nákladný a neefektívny.
Dopravný podnik si nedávno vyžiadal presné normohodiny potrebné pre montáž klimatizácie do električky, aby bolo možné jednotlivé montáže chýbajúcich klimatizácií presne naplánovať počas pravidelných servisných prehliadok električiek.
Klimatizácia by bola montovaná do električiek postupne. Všetko by sa malo uskutočniť v depe DPMK, ktoré je v súčasnosti v rekonštrukcii. Dokončenie rekonštrukcie depa sa predpokladá ku koncu roku 2023. Montáž klimatizácie do prvých električiek by však mohla prebiehať aj počas samotnej rekonštrukcie.
Koľko to bude stáť?
Je jednoduché vyrátať, koľko nás bude stáť domontovanie klimatizácie do celého vozového parku električiek Vario LF2 Plus, ktorých sme zakúpili celkovo 46 v rokoch 2014 až 2018. Ak by sa mali zrekonštruovať všetky, tak DPMK by za to zaplatil celkovo vyše 6 miliónov eur bez DPH (7,2 milióna eur s DPH). Samozrejme, pri takom veľkom objeme by sme sa mali pokúšať cenu znížiť najviac, ako to pôjde.
Oveľa lacnejšie by vychádzala kúpa električiek s už zabudovanou klimatizáciou. O tom nemusíme ani špekulovať. Klimatizáciu sme mohli mať napr. namiesto honosných výklopných dverí, ktoré síce vyzerajú veľkolepo, ale tam ich prínos končí.
Čas však nevrátime. Treba vychádzať zo súčasného stavu. Aj iné mestá montujú klimatizáciu do starších vozidiel (napr. Bratislava minulý rok). Robia tak aj v prípade vozidiel, ktoré budú jazdiť už len pár rokov. Naše električky pojazdia ešte ďalších 20 rokov, a ak budú v dobrom stave, tak aj dlhšie.
Samozrejme, bude to závisieť aj od finančných možností, ale ak chceme ponúkať kvalitnú MHD, tak fungujúca klimatizácia je nevyhnutné minimum. Osobne verím, že už tento rok, resp. najneskôr začiatkom toho budúceho by sa mohlo začať s postupným montovaním klimatizačných jednotiek do týchto električiek.
Ak sa Vám môj článok páčil, kliknite na "tento článok sa mi páči", alebo ho zdieľajte a zvýšite tým jeho čítanosť. Ďakujem pekne!