Zdieľané parkovacie miesta v areáloch biznis centier dokážu pomôcť s parkovaním v noci.

V okolí biznis centier sú parkovacie miesta počas bežných pracovných hodín takmer úplne obsadené. Na druhej strane parkovacie miesta v areáloch biznis centier a obchodných domov sú cez noc prevažne prázdne. Ako by sa dali využiť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Je úplne prirodzené, že ľudia, ktorí pracujú v biznis centrách, využívajú počas pracovnej doby parkovacie miesta pri okolitých domoch či bytovkách. Je to spôsobené tým, že väčšina biznis centier nemá dostatok parkovacích miest pre všetkých zamestnancov. 

Obyvatelia v daných lokalitách sa často sťažujú, že je tam problém zaparkovať vozidlo aj počas bežných pracovných hodín. Určite majú v tomto pravdu a každé ďalšie biznis centrum či obchodný dom v blízkosti túto situáciu z ich pohľadu ešte zhorší. Na viacerých miestach sa kvôli tomu zvažujú aj rezidentské zóny. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Férové zdieľanie parkovacích miest

Treba sa však na to pozrieť aj z iného pohľadu efektivity využitia parkovacích miest. Každé ráno sa mnoho parkovacích miest uvoľní, pretože ľudia, ktorí v okolí biznis centier bývajú, cestujú autami do práce v inej lokalite. Tieto miesta sú priebežne zaberané zamestnancami, ktorí pracujú v biznis centrách a nemajú vlastné vyhradené miesta. Parkovacie miesta sú ku koncu bežnej pracovnej doby uvoľnené a postupne ich zaberajú opäť obyvatelia priľahlých nehnuteľností, ktorí sa vracajú z práce. Jedná sa tak o efektívne využitie parkovacích miest počas celého dňa.

Opačne to už však v súčasnosti nefunguje. Parkovacie miesta v biznis centrách zívajú prázdnotou v noci a o pár metrov vedľa na verejných parkoviskách by ste darmo hľadali jedno voľné parkovacie miesto. Zdieľaním parkovacích miest v areáloch biznis centier či obchodných domov by sa na mnohých miestach situácia s parkovaním výrazne zlepšila. 

SkryťVypnúť reklamu
Rozdiel vo využití parkoviska v areáli BCT 2 na Werferovej ulici v časoch o 7:00 a 12:00.
Rozdiel vo využití parkoviska v areáli BCT 2 na Werferovej ulici v časoch o 7:00 a 12:00. (zdroj: Tomáš Jurkovič)

Možnosti využitia parkovacích miest v nákupných resp. biznis centrách pre obyvateľov priľahlých bytoviek mimo pracovnej doby:

  1. Občasné parkovanie osobných motorových vozidiel v nočných hodinách (medzi 18:00 - 7:00), resp. cez víkendy bezplatne resp. za symbolický poplatok - za rampami na vonkajších parkoviskách biznis centier či obchodných stredísk bez vyhradeného parkovacieho miesta, zaparkovať by bolo možné na označených miestach, vstup na parkovisko by bol umožnený do naplnenia kapacity parkoviska. Príklad: v tomto roku sa podarilo dohodnúť bezplatné parkovanie na viacerých parkoviskách na Sídlisku Ťahanovce, ktoré patria obchodným reťazcom. Podobné príklady sa dajú nájsť na mnohých miestach po celých Košiciach a v iných mestách.

  2. Pravidelné parkovanie osobných motorových vozidiel v nočných hodinách (medzi 18:00 - 7:00) resp. cez víkendy s vyhradeným parkovacím miestom za poplatok - je tu možnosť využitia aj parkovacích domov resp. podzemných garáží. Parkovanie by bolo na vyhradených parkovacích miestach v presne vymedzenom čase. Vzhľadom na to, že väčšina biznis centier má nonstop bezpečnostnú službu, nebol by problém ani s využívaním parkovacích domov či podzemných garáží. Tento spôsob by sa dal využiť aj na vonkajších parkoviskách, kde sú závory. Vozidlu by bol v danom čase umožnený vstup, identifikovalo by sa pomocou ŠPZ a zaparkovalo by na vyhradenom parkovacom mieste. V tomto prípade by však bol veľmi dôležitý pomer ceny a kvality danej služby, ktorý by mal najväčší vplyv na záujem o túto službu. Príklad: na podobnom princípe funguje využívanie parkovacieho domu pri Steel aréne, kde je možné si zakúpiť mesačné parkovanie za približne 50€.

  3. Pravidelné parkovanie vozidiel typu N1 (dodávok) v nočných hodinách a cez víkendy hlavne na veľkých parkoviskách pri nákupných centrách. V tomto prípade ide o to, že sa vo viacerých lokalitách plánuje zákaz parkovania tohto typu vozidiel. Príklad: aktuálne sa vybavuje možnosť parkovania vozidiel kategórie N1 na parkovisku pri Metre na Sídlisku Ťahanovce, nakoľko sa plánuje zákaz parkovania dodávok na väčšine parkovísk na území MČ.

  4. Prenájom vyhradeného parkovacieho miesta v garážach počas pracovnej doby - zdieľané parkovanie funguje aj ako možnosť pasívneho príjmu pre fyzické osoby, ktoré vlastnia vyhradené parkovacie miesta a cez deň pravidelne odchádzajú autom za prácou. Počas dňa je ich miesto neobsadené a mohli by ho prenajať niekomu, kto v blízkosti ich bydliska pracuje. Existuje aj možnosť prenájmu vyhradených parkovacích miest podobným spôsobom aj krátkodobo napr. počas služobných ciest či dovoleniek. Fungovanie zdieľaného parkovania prevažne z pohľadu fyzických osôb je podrobne vysvetlené v priloženom videu.

Tabuľka: Lokality s nevyužívanými parkovacími miestami v nočných hodinách v Košiciach

LokalitaVyužiteľné súkromné parkovacie plochyPoznámka
Moldavská / Werferova ulicaParkovacie plochy a garáže biznis centier BCT 1 & 2, BCM 1 & 2, Aston Building či pred budovou, kde sídli SPP a iné.Väčšia časť parkovacích miest je nekrytá, ale nachádza sa tu viacero parkovacích garáži. Parkovacie miesta sú v noci nevyužité, dali by sa využiť na občasné aj pravidelné parkovanie.
Námestie OsloboditeľovPodzemné parkovisko pod OC Aupark, podzemná garáž Duett Business Residence, parkovací dom pri hoteli Hilton a iné.Viaceré parkovacie miesta by sa dali využiť na pravidelné aj občasné parkovanie, dostatok krytých parkovacích miest by umožnil aj privátne parkovanie.
Toryská ulicaParkovací dom OC Galéria, vonkajšie parkoviská pred Miestnym úradom Západ a Trade Center Košice, Podnikateľským centrom Pražská či Magistrátom mesta Košice.Prevažne nekryté parkovacie plochy, na ktorých sa nachádza v noci mnoho nevyužitých parkovacích miest, ktoré sú vhodné na občasné aj pravidelné parkovanie.
Štúrova ulica / Steel ArénaPodzemné parkovisko v budove T-Systems na Žriedlovej ulici a v BCK 1, 2 & 3 a parkovací dom pri Steel aréne.Väčšina parkovacích miest sa nachádza v podzemných garážach, ktoré sú momentálne v noci takmer nevyužité.
Ďalšie lokalityFestivalové námestie (Business Centrum Letná 45), Námestie Maratónu mieru (rozostavané Bastion Center), Jantárová ulica (Biznis centrum Jantár a Podnikateľské centrum Krivá 1 & 2) a iné.Po celých Košiciach sa nachádza mnoho obchodov, ktoré disponujú parkovacími miestami, pokiaľ je na nich v noci neplatené parkovanie, bývajú značne využívané.

Pri stavbe ďalších business centier by sa malo myslieť aj na zdieľanie parkovacích miest. Je možné legislatívne podmieniť ich výstavbu, aby v noci slúžili parkovacie miesta aj pre verejnosť, čím by sa výrazne zlepšila dostupnosť parkovacích miest v danej lokalite. Samozrejme, vhodnejšie by bolo, ak by táto aktivita prichádzala priamo od majiteľov business centier, čím by sa vytvorili vhodné predpoklady pre fungovanie zdieľaného parkovania v Košiciach ako aj v ďalších mestách. 

SkryťVypnúť reklamu

Už teraz existuje mnoho mobilných aplikácií (napr. ParkWhiz, Spot Hero či Parking Panda a iné), ktoré sú určené na pomoc s parkovaním, čo len potvrdzuje fakt, že parkovanie je celosvetový problém, s ktorým sa však dá relatívne efektívne vysporiadať. Ďalšími vhodnými spôsobmi, ako pomôcť v problematike parkovania, je výraznejšia podpora verejnej či zdieľanej dopravy a zlepšenie infraštruktúry, ktorá zvýši bezpečnosť a rýchlosť takýchto foriem dopravy.

Využili by ste možnosť zdieľaného parkovania? Mali by ste skôr záujem o občasné alebo pravidelné parkovanie na súkromných parkovacích miestach? Akú sumu by ste boli ochotní akceptovať parkovanie napr. za noc, mesiac či celý rok? Budem rád, ak vyjadríte svoj názor v diskusii.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa Vám môj článok páčil, kliknite na "zvýšte karmu" alebo ho zdieľajte a zvýšite tým jeho čítanosť. Ďakujem pekne!

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  51x

Z pohľadu občana pozorujem, že mesto Košice má vo viacerých oblastiach svojho fungovania rezervy. Za najväčšiu výzvu, s ktorou sa naše mesto bude musieť vysporiadať, považujem zmiernenie dopadu klimatických zmien na urbanizované zóny. Jedným z hlavných opatrení je zatraktívnenie MHD a dobudovanie infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Rozvoj individuálnej automobilovej dopravy nepovažujem za trvalo udržateľný, z toho dôvodu som sa rozhodol ho ďalej aktívne nepodporovať a namiesto auta som si zakúpil elektrickú kolobežku, a súčasne vo veľkom využívam MHD. Práve tieto formy dopravy potrebujeme rozvíjať, urobiť ich dostupnejšími, spoľahlivejšími a bezpečnejšími. V októbrových spojených regionálnych a komunálnych voľbách kandidujem ako nezávislý kandidát na poslanca mestskej časti Sídlisko Ťahanovce, mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  Mestská turistikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu