Predohra
Poďme pekne po poriadku. V Banskej Bystrici bol problém s MHD už od 90-tych rokov minulého storočia. Prevádzkovateľ, SAD BBDS, a.s., postupne zdvíhal cestovné až na minuloročnú úroveň 15 korún za jednu jazdu, bez možnosti prestupu. Od roku 1994 sa nastupuje len prednými dverami. Viete si predstaviť to spomalenie, ale aj komfort cestovania, keď sa do preplneného autobusu musia všetci tlačiť cez jedny úzke dvierka. A naopak, ak stojíte pri predných dverách, nemôžete nimi vystúpiť, ale celý zvyšok autobusu vám musí nejako uvoľniť cestu k dverám zadným. Iba tými sa v Banskej Bystrici legálne vystupuje.
V r. 2000 BBDS zrušila časové predplatné lístky (predtým platné mesiac alebo štvrťrok). Prirodzene, výsledkom bolo prudké zníženie počtu cestujúcich. Odrazu je príliš drahé odviesť sa len dve-tri zastávky, keď sa musí platiť každá jazda. A platí sa skutočne za každú jazdu, nie za prejazdený čas. T.j. neexistujú hodinové alebo polhodinové lístky., bežne fungujúce napr. v Bratislave. Kvôli tomu sa už neoplatí prestupovať a v autobusoch cestuje ešte menej ľudí. O to viac ich upcháva cesty v súkromných vozidlách.
Ďalším pokrokom bolo prinútenie obyvateľov kúpiť si tzv. čipovú kartu, ktorú treba priložiť pri predných dverách k tlačiarničke a tá následne vydá po odčítaní z kreditu na karte lístok. Používanie čipových kariet a ustavične sa kaziacich tlačiarničiek spôsobilo, že nastupovanie cestujúceho trvá štyrikrát dlhšie než napr. v Prešove. V januári 2005 došlo k ďalšej katastrofe - zrušeniu niektorých liniek (vrátane tých najvyťaženejších, napr. č. 24) a nahradeniu mnohých kĺbových autobusov krátkymi karosami. Dôsledkom toho zostali viaceré časti mesta prakticky odrezané od zvyšku mesta a nedalo sa viac dostať z jedného sídliska na druhé bez prestupu. Cesta z Kremničky do Sásovej vyšla na 52 korún za osobu.
A to nespomínam nezmyselné grafikony, nezapamätateľné intervaly medzi spojmi, ktoré okolo obeda prekračujú aj dve hodiny, či nedostatočné značenie vozidla z bokov a zozadu. Čo už tam po osýpkach, keď pacient umiera na rakovinu? A banskobystrická MHD v rukách BBDS zreteľne chradla. Dostala sa do špirály, na ktorej konci čakala záhuba. Ako to vyjadril nezávislý analytik:
„Čiže, keďže MHD je drahá, riedka a pomalá, stráca čím ďalej, tým viac cestujúcich. Bystričania sa už naučili chodiť aj na relatívne veľké vzdialenosti peši... Čím menej platiacich cestujúcich existuje, tým viac musí každý z nich zaplatiť, aby MHD vôbec mohla existovať. Lenže každé ďalšie zdraženie opäť vyženie z MHD ďalších cestujúcich a situácia sa opakuje - buď sa zriedia intervaly, alebo sa zdraží cestovne.“
Hlavné dejstvo
Mesto Banská Bystrica sa rozhodlo situáciu riešiť udelením licencie novému poskytovateľovi od 1. 1. 2006. Lenže pôvodná súťaž bola zrušená a o osude MHD rozhodlo až rokovanie Mestského zastupiteľstva 13. 12. 2005 – dva týždne pred plánovanou zmenou. Na základe údajne lepšej ponuky (vrátane nižšieho cestovného a nástupu všetkými dverami; avšak za cenu neobľúbeného nahradenia trolejbusov autobusmi) mestskí poslanci odporučili SAD Zvolen, a.s. Primátor však naďalej údajne rokoval s obidvoma záujemcami (teda aj s BBDS) a zmluvu so Zvolenčanmi podpísal až 29. 12. večer – necelé tri dni pred najväčšou zmenou v dejinách banskobystrickej MHD.
Nový rok 2006 privítali Banskobystričania dopravným kolapsom. Prestali premávať trolejbusy, ktoré sú podľa Zvolenčanov nerentabilné. Prestala však premávať aj polovica autobusov. 35 autobusov totiž patrí mestu, no ich predchádzajúci nájomca, BBDS, odmieta autobusy vrátiť ich majiteľovi. A tak stoja na parkovisku BBDS zapadnuté snehom, aby invalidi mohli stáť na zastávkach čakajúc neexistujúce spoje. BBDS tvrdí, že podpísala zmluvu s mestom (pravdepodobne s prednostom MsÚ Miroslav Muroňom a len deň potom, ako primátor podpísal zmluvu so Zvolenčanmi) o prenájme autobusov až do konca roka 2006. Ak by sa potvrdila existencia dvoch paralelných zmlúv, zimná kalamita môže v Banskej Bystrici pretrvať celý rok 2006.
Počas sviatočnej noci tiež zmizli všetky označníky zastávok aj s cestovnými poriadkami. Spoje by mali až do odvolania (t.j. odovzdania autobusov zadržiavaných na parkovisku BBDS ich majiteľovi) jazdiť podľa víkendového cestovného poriadku. Prirodzene, zamestnávateľom a školám víkend už skončil. V skutočnosti sa autobusy objavujú v sporadických a dosť náhodných intervaloch, nijako nesúvisiacich s grafikonom. Jediným pozitívom je, že sa dnes začali znovuobjavovať na niektorých zastávkach cestovné poriadky. Len sa bojím, že v súčasnom neférovom konkurenčnom boji nemajú pred sebou dlhú budúcnosť.
Protagonisti
Z môjho pohľadu je hlavným vinníkom BBDS. Najprv dlhodobo ničila MHD svojimi opatreniami vedúcimi paradoxne k zníženiu počtu cestujúcich a teda aj zisku samotnej spoločnosti. Keď videli, že zápas o MHD už prehrali, pristúpili k zlomyseľnému zadržiavaniu mestských autobusov a k odstraňovaniu označníkov zastávok. Kým čítate tieto riadky, BBDS má v rukách skoro 90 000 rukojemníkov. Kam sa hrabú Iračania... Ako jeden z rukojemníkov viem, že BBDS už nikdy neuvidí odo mňa ani halier. Preto si pred každou cestou diaľkovým autobusom skontrolujem, či náhodou nepatrí BBDS. Ak áno, zvolím si radšej iný čas a teda aj inú spoločnosť. Budem vyzývať všetkých známych, aby nepoužívali ani ich zájazdovú dopravu, autoškolu, alebo reklamu v autobuse. Živiť ľudí, ktorí ma úmyselne nechávajú brodiť sa snehom z jedného konca mesta na druhý, sa mi zdá nielen nerozumné, ale aj amorálne.
Preto tiež vyzývam všetkých čitateľov tohto článku, aby sa pridali k mojej iniciatíve a vyzvali predstaviteľov BBDS k vráteniu mestských autobusov ich majiteľovi – mestu Banská Bystrica. Môžete tak urobiť osobne, návštevou členov predstavenstva v mieste ich trvalého bydliska:
Ing. Igor Korniet - predseda
Strážovská 2
Banská Bystrica
Ing. Eva Pittnerová - podpredseda
Iliašská cesta 62
Banská Bystrica – Iliaš
Ing. Tomáš Vrátný - člen
Keltičkova 1905/44
Ostrava
Riaditeľa BBDS môžete informovať o dôsledkoch jeho správania aj na telefónnych číslach 048/4141886 a 048/4351110.
Ďalším vinníkom je primátor Banskej Bystrice, Ing. Ján Králik, CSc – politik, ktorému nikdy v živote nedám môj hlas. Krízovú situáciu vyslovene nezvláda a s médiami (údajne aj poslancami) komunikuje namiesto neho prednosta mestského úradu. Čo teda robí Ján Králik za svoj plat 90 000 Sk mesačne? Spýtajte sa ho! Telefónne čísla na jeho kanceláriu sú 048/4330102 a 048/4330103. Nezabudnite sa ho spýtať, prečo zmluvu s novým prevádzkovateľom MHD podpísal necelé tri dni pred spustením nového systému. A prečo mesto nezabezpečilo odhrnutie snehu z chodníkov. Ba práve naopak, na chodníkoch sa vŕšia kopy špinavého snehu (niekedy vo výške pása) odhŕňaného ťažkými mechanizmami z ciest. Nuž, nie každý Bystričan má auto, ako pán primátor, a ak máme chodiť peši, bolo by dobré vedieť kade.
Mestské zastupiteľstvo, ktoré až doteraz tolerovalo podivné praktiky v MHD tiež nie je bez viny. Nechápem, prečo im nevadilo, že o novom prevádzkovateľovi MHD rozhodujú dva týždne pred ukončením zmluvy so starým. Na tejto stránke nájdete mená, ktoré určite nezakrúžkujem v budúcich komunálnych voľbách. Neschopnosť nemá byť prečo odmeňovaná.
Zvolenská SAD sa mala lepšie pripraviť na prevzatie zodpovednosti za dopravu v tak veľkom meste ako je Banská Bystrica. Chaotické pokusy o zmiernenie situácie (pomalé rozmiestňovanie nových cestovných poriadkov, používanie diaľkových a prímestských autobusov ako náhradných spojov, prudké dočasné zníženie cestovného) však aspoň dávajú nádej. To je jediné, čo Bystričanom okrem hnevu zostalo.
A možno nie. Za to, že mrzneme na bývalých zastávkach márne čakajúc na autobus, sú totiž zodpovední konkrétni ľudia. Nemlčme a spýtajme sa ich na dôvody ich počínania! A nezabudnime ich za zlomyseľnosť či neschopnosť potrestať. Máme na to nielen právo, ale ako voliči a zákazníci aj prostriedky.