Zamyslenia

9. september

Andrej Tusičišny

9. september

Zakazuje sa uzavrieť manželstvo medzi Židom (Židovkou) a Nežidovkou (Nežidom) a medzi Židom (Židovkou) a židovskou miešankou (miešancom). Kto vedome uzavrie manželstvo proti zákazu v ods. 1, potresce sa pre prečin väzením do 3 rokov a stratou úradu a práva volebného. Vedomý mimomanželský pohlavný styk medzi Židom (Židovkou) a Nežidovkou (Nežidom) sa tresce ako prečin väzením do 5 rokov.

  • 9. sep 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 959x
  • 58
Koniec konských fariem na Slovensku

Andrej Tusičišny

Koniec konských fariem na Slovensku

Keď som pred dvomi rokmi písal o fantastickom pocite, ktorý človek prežíva na koni v lese, vôbec som netušil, že Národná rada Slovenskej republiky urobí jazdeniu v prírode rázny koniec.

  • 22. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 172x
  • 26
Abdul Rahman alebo o tom, čo uráža Boha

Andrej Tusičišny

Abdul Rahman alebo o tom, čo uráža Boha

Abdul Rahman je občan Afganistanu, ktorý v roku 1990 konvertoval  z Islamu na kresťanstvo. Vo februári 2006 bol zatknutý na základe udania jeho bývalej manželky a oficiálne obvinený z „odstúpenia od viery“. Až nátlak západných politikov donútil afgánsky súd neočakávane zastaviť proces. Podľa ústnej tradície Hadith, ktorá je jedným z prameňov islamského práva platného okrem Afganistanu aj v mnohých ďalších krajinách, hrozil Abdulovi Rahmanovi za zmenu náboženstva trest smrti. Dôvod vyjadril moslimský duchovný Abdul Raoulf veľmi jasne: „Odmietnutie Islamu uráža Boha. Nedovolíme aby bol Boh ponížený. Ten muž musí zomrieť!“

  • 27. mar 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 770x
  • 92
My a Oni

Andrej Tusičišny

My a Oni

Heba, moja tohtoročná spolubývajúca, používala až doteraz slovko „my“ v dvoch rozličných významoch: buď tým myslela našu anglicky hovoriacu enklávu v Ženeve, alebo príslušníkov jej rodného egyptského národa. Len jediný raz, počas diskusie o Izraeli, použila slovko „my“ na označenie Arabov. Vzápätí sa zháčila a vysvetlila, že v skutočnosti sú Palestínčania a Egypťania dva rozličné národy. Že hnev Palestínčanov po rokoch útlaku chápe, ale osobne ich veľmi rada nemá. „They are tough people.“Odkedy sa svetom valí hystéria spôsobená dánskymi karikatúrami proroka Mohameda, Heba začala používať „my“ v novom, nezvyčajnom význame: „my, moslimovia“.

  • 6. feb 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 555x
  • 61
Kto mal čo urobiť a neurobil; čo môžeme s tým robiť my

Andrej Tusičišny

Kto mal čo urobiť a neurobil; čo môžeme s tým robiť my

Ľutujem, že som nemal dnes so sebou fotoaparát. Počas vynútenej celodennej pešej túry tým, čo sa v lepšom počasí hrdo nazýva mestom, som totiž videl obrazy, nad ktorými by zaplesalo oko každého reportéra. Všetky zastávky MHD odpílené. Mamičku tlačiacu kočík v snehu po kolená. Päťdesiat prevažne invalidných, starých, alebo chorých ľudí márne čakajúcich pred nemocnicou na v poradí už štvrtý autobus, ktorý neprišiel. Možno keby jednotlivci zodpovední za kolaps verejnej dopravy v Banskej Bystrici tieto fotky videli, možno by si vstúpili do svedomia. Ale ja som fotoaparát nemal a na svedomie pánov, o ktorých píšem v článku, neverím. Preto ponúkam iný nápad.

  • 3. jan 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 395x
  • 32
Doma ma privítali fakľonosiči

Andrej Tusičišny

Doma ma privítali fakľonosiči

Musím sa priznať, mám rád moju rodnú krajinu. Naposledy som si to uvedomil 29. augusta, pri návrate zo Svetovej konferencie medzinárodných štúdií v Istanbule. Cesta z viedenského letiska akoby ani neviedla fyzickým priestorom, ale skôr útrobami mojich vlastných spomienok. Už od hraníc vidno Bratislavský hrad - tamojšiu Klenotnicu vždy hrdo ukazujem všetkým zahraničným priateľom. Po pár hodinách míňame Šášov, v ktorého zrúcaninách som prežíval prvú lásku. A potom už z cesty vidím Kremničku. Tam je pochovaný môj starý otec... Mám rád moju rodnú krajinu. Len ma občas trápi, že niektorí mladíci sa začali predháňať v tom, kto Slovensko miluje viac. Naposledy práve 29. augusta.

  • 30. aug 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 362x
  • 23
Diabol a pluralizmus: pohľad spoza kostola

Andrej Tusičišny

Diabol a pluralizmus: pohľad spoza kostola

Jozef Červeň vo svojom článku ponúka vysvetlenie fenoménu zla z pohľadu súčasnej katolíckej dogmatiky. Dokonca aj povrchný pohľad do histórie však ukáže, že diabol nás nesprevádza od „začiatku dejín“. Mýtus o diablovi podľa komparatívnej mytológie vytvorili smrteľní ľudia, a diabol teda nie je ani tak nepriateľom Božím, ako nálepkou zneužívanou proti inovercom a vlastným disidentom.

  • 29. jún 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 616x
  • 177
Skryť Zatvoriť reklamu