Teória viazaného verša pre laikov - Strofy

Načínam novú sériu textov o ustálených formách strof v rámci viazaného verša. Na úvod si dovolím historické okienko, tak buďte zhovievaví, ďakujem. Strofy, ktoré tu iba spomeniem, následne opíšem v samostatných textíkoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pred naším letopočtom vznikali písané texty takmer vždy rýmované. Už v prvých starovekých civilizáciách sa veselo básnilo. Eposy, bájky, ódy, hymny, dityramby, elégie, epitafy, epigramy, skrátka, tento zvyk sa preniesol aj do stredoveku a feudálnych čias. A tam niekde začali vznikať strofy, ktoré sú dodnes živé. Vezmem to podľa proveniencie. Ale najprv spomeniem jednu starovekú formu básne, ktorá sa udržala dodnes. Akrostich (a jeho verzie mezostich, telestich a akroteleuton) obsahuje v sebe skryté slovo vyskladané z prvých písmen veršov (vo variantách aj z iných polôh).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

FRANCÚZSKO
Krajina labužníkov nám ukuchtila nielen žaby a slimáky, ale aj viacero poetických strôf, bez ktorých si poéziu osobne ani neviem predstaviť.

Okcitánski trubadúri nám dali albu a provensálski pre zmenu sestínu, čo je jedna z najťažších klasických foriem vôbec.

V štrnástom a pätnástom storočí mali Francúzi ustálené tri veršové formy:

virelai
balada
rondo/rondel
 

Všetky sa spievali, nuž logicky využívali opakovanie niektorých veršov (až na virelai), v podstate šlo o refrény. Na konci 15. storočia sa odčlenili od spevákov a stali sa výhradne literárnymi formami. A ďalej sa vyvíjali. Príkladom je bergerette, virelai o jedinej strofe.

TALIANSKO

Mekka klasických foriem. Hovorí vám niečo meno Giacomo da Lentini? Nie? Nič si z toho nerobte, tiež som si ho musel vygúgliť. V 13. storočí sa mu pripísal azda najuznávanejší poetický útvar - sonet. V 14. storočí sa ustálil do veľmi presnej štrnásťveršovej podoby, rozšíril sa po Európe a nevyhol sa ani kolóniám. Našťastie! Aspoň mohol v 19. storočí Slovinec France Prešeren vytvoriť takzvaný sonetový veniec, čo je azda najťažšia tradičná forma básnického vyjadrenia, akú poznám.

SkryťVypnúť reklamu

V 13. storočí sa v Taliansku ustálila aj osemveršová stanca. Medzi ďalšie talianske formy verša patrí madrigal, balata, rispet, nóna, tercína a ritornel.

VEĽKÁ BRITÁNIA

Angličania zväčša upravovali klasické formy iných, a preto máme napr. anglický sonet, Spencerovu stancu a pod. Jednu pôvodnú formu však predsa len svetu dali. V 18. storočí vniesli do vážnej poézie vtipný a miestami až vulgárny limerick (pôvod má v Írsku).

NEMECKO

Tiež najmä preberalo formy. Nie, že by nemali minnesengrov, do ustálenej podoby však ich piesne neprenikli.

MIMOEURÓPSKE FORMY

Necítim sa povolaný vyjadrovať sa k týmto typom strôf. Spomeniem len dve, ktoré sa tešili alebo tešia tuzemskej priazni.

SkryťVypnúť reklamu

Z orientu sa do Európy dostal aj gazel. Ľúbostná báseň s ťažko rýmovanou formou využívajúca absolútny rým.

Japonské haiku sa postupne vyvinulo z renku, reálne sa prejavilo až v 17. storočí ako hokku a svoje súčasné pomenovanie má až od 19. storočia.

Nuž, je o čom písať.

Erik Kriššák

Erik Kriššák

Bloger 
  • Počet článkov:  698
  •  | 
  • Páči sa:  188x

Fanúšik komiksov, literatúry a hudby. Zoznam autorových rubrík:  PoéziaTextyBásnické grify v praxiPrózaPre detiSúkromnéO hudbeInéKomiksJazerní básnici a iné preklady

Prémioví blogeri

INESS

INESS

108 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,085 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu