Kto má rád pravdu ide za ňou vhod či nevhod. Nemámrád politické klišé, a tentoraz reagoval na panslávistov, ktorí satvária, že oni jediní nasledujú Štúra. Je totiž vžité aj mimo politiky,že Štúr bol romantický panslavista, ktorého zvykli interpretovať akolatentného socialistu, a ktorý je inak pokladaný za konzervatívca.
Stouto vedomosťou som sa z istých dôvodov aj ja začal venovať ĽudovítoviŠtúrovi. Tiež som mal predstavu latentného socialistu, prípadneromantického konzervatívca. A zase som raz pochopil, aké dôležité jevzdelanie a jeho kvalita. Prečo? Lebo, ako to vidím ja, štúdiám Štúrasa takmer výhradne venovali ľudia poznačení socializmom, prípadne inoufilozofiou, ktoré sú zrejme všetky vzdialené Štúrovým študijnýmzákladom.
Keď som spoznal teóriu spontánnehoporiadku (na málo študovanom odbore jednej českej vysokej školy) a keďsom sa s touto vedomosťou začal venovať Ľudovítovi Štúrovi, zrazu sommal pocit, akoby som už niečo podobné čítal. Príznačne sa duch Štúrovhotextu podobal menej textom interpretátorov Štúra než textom AdamaSmitha, či dokonca textom Jána Pavla II., Benedikta XVI. a F. A.Hayeka. Každý z nich v istom rozsahu súhlasil s teóriou spontánnehoporiadku.
Nájsť prvky a aplikácie teóriespontánneho poriadku v Štúrovom diele nie je problém. Štúrove texty súnimi totiž predchnuté. Stačí rozumieť teórii spontánneho poriadku aprečítať si napríklad Štúrove snemovné reči na stránke www.stur.sk. Dôvod, pre ktorý si Štúr vážil teóriu spontánneho poriadku, bola jeho- Štúrom povedané - ľudskosť. Filozoficky povedané, kvôliprincipiálnemu zastávaniu ontologického individualizmu. Povedané(niekomu) zrozumiteľnejšími slovami - Ľudovít Štúr bol slovan, Slovák,kresťan, a - čo je pre túto argumentáciu dôležité - tiež klasickýliberál.
Je zaujímavé písať tento článok 28.októbra. Štúr sa narodil práve pred 191 rokmi. Pred 88 rokmi bolazaložená prvá Československá republika. Bez Štúrovej činnosti by zrejmevznikla nanajvýš Česká republika. Bez Štúrovho ontologickéhoindividualizmu táto republika časom a na dlhú dobu stratila slobodypolitické, ekonomické a morálne. Dnes, v dobe po Nežnej revolúcii, oŠtúrovi "vieme", že to bol romantický konzervatívec alebo dokoncalatentný socialista alebo nacista. Získali sme zopár slobôd a nenaučilisme sa ich tvorivo používať. Sú tu tendencie, ktoré môžu ohroziť našeťažko vydobyté slobody a zodpovednosť. Práve dnes máme príležitosťpripomenúť si pravý odkaz Ľudovíta Štúra a pravé základy civilizácie,ktoré musí reálne dosahovať každá životaschopná demokracia.
Nemusítemi veriť, nemám záujem teraz to rozvádzať, rozvediem to v pravýčas. Ak chcete reagovať, pozrite diskusiu k tomuto článku naPravom Spektre, či som už náhodou neodpovedal na vašu otázku. Podrobnúargumentáciu sa dozviete v pravý čas, teda ak o to budete stáť.