Neonacisti na štíte Kriváňa

Včera sa konal pochod proti extrémizmu neonacistov. Neonacistická Slovenská pospolitosť pred časom postavila na Kriváň tyč polepenú reklamami na svoju webstránku. Nielenže tým protiústavne propagovali fašizmus, ale znevážili zvlášť pamätné miesto Slovákov. Pokračujú tak v tradícii, nie však v národnej. V roku 1840 vystúpil na Kriváň Saský panovník Fridrich August II. a Maďarom úslužný správca lesného eráru Münster inicioval stavbu pomníka na Kriváni na počesť saského panovníka. Münster pochopil, že Kriváň mal pre Slovákov význam a chcel, aby mal význam i naďalej, lenže iný než dovtedy. Kriváň sa mal stať nástrojom pokorenia Slovákov. Cieľom nebolo pokračovanie tradície, ale jej zneužitie pre politiku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (47)

Panovník Fridrich August II. 4. augusta 1840 na štíte pripil "na šťastie slobodymilovného uhorského ľudu". Na znak pokorenia štítu vytesali o rok neskôr do pamätnej tabule v nemčine nápis: "Vrch Kriváň, zo všetkých panovníkov prvý stál na tvojom končiari Fridrich August, kráľ a otec Saska. Zvlášť smelý hrdina vystúpil na tvoj štít a odtiaľto hľadel na svojich verných (doslova: starých) Sasov. Sláva a večný chýr ti zato, a pre nebojácnych nech je cieľom tento pomník." Pokorenie štítu a pokorenie dovtedajšieho vrúcneho vzťahu Slovákov ku Kriváňu maďarskej vôli o jednotné Uhorsko - to bol cieľ nápisu na maďarskej pamätnej tabuli na pomníku: "Tuná stál slobodomyseľný panovník vzdialeného ľudu a duša mu zaplesala nad krásou tejto zeme. Ó, kiež by nielen zem zostala predmetom údivu v našej vlasti. Nech je silný jej národ a preslávi sa činmi." Bolo to vyhlásenie - vlastne len želanie, že Uhorsko má (mať) jeden národ. Münster chcel, aby k tomu prispela aj krivánska tradícia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nájdeme dnes na Kriváni Münsterov pomník pre Fridricha Augusta II.? Bol zničený už štúrovcami, tak rýchlo, ako to len bolo možné. Aj Štúrovci si boli vedomí významu Kriváňa pre Slovákov. A ich nápad nebol monumentálny ako pomník. Predsa však boli s Kriváňom úspešní. Prečo? Štúrovci nezaložili tradíciu. Oni v nej pokračovali. Milan Rúfus o tom roku 1988 napísal:

"Kto priviedol Kriváň do slovenského duchovného erbu? Štúrovci?
 Isteže, v ich dobe bolo kolo toho vrchu naliehavejšie, citovejšie, rušnejšie. Lenže Štúrovci nesnívali, oni už konali.
 A ten, kto koná nemá času čakať, kým, zdĺhavo ako stalagmit, narastie legenda.
 Kto koná, potrebuje na pomoc legendu už hotovú.
 Ten, ktorý začal mlieť múku na každodenný chlieb, musí mať prúd a nestačia mu kvapôčky budúceho dažďa v oblakoch.
 Prometheus potrebuje svoj kaukaz...
 Štúrovci nemuseli dlho hľadať, aby ho našli.
 Dá sa to vysvetliť len tak, že legenda musela byť už pred nimi."

SkryťVypnúť reklamu

Rúfusovu domnieku zdieľa aj známy tatranský historik Ivan Bohuš. Ten tvrdí, že "nie je vylúčené, že krivánsky výstup bol nástupom do slávnej štúrovskej epochy s uzákonením spisovnej stredoslovenčiny a so založením literárno-kultúrneho spolku Tatrín i Hurbanovho almanachu Nitra." Nemusíme však zostať len pri domnienkach.

zdroj: www.belafoto.sk
zdroj: www.belafoto.sk 

Existuje totiž potvrdenie, že to bolo naozaj tak. Vyznáva sa sám Ľudovít Štúr: "Neostalo z ohľadu slovenčiny na ničom istom medzi nami, ale uzriekli sme sa, že ešte tú vec za rok rozvážíme, myšlienky svoje pod ten čas si zveríme a potom sa uznesieme po roku. Mysleli sme si, dopisovali sme si, prešiel rok, keď sme sa tam pod trónom matky Tatry, tam pod oltárom Tatier našich, Kriváňom, zastali a jako sme sa zvítali, zvítali sme sa uznesením za slovenčinu, i podali sme si na to ruky. Nebolo treba viac o tom hovoru; vec bola rozvážená, pretrasená a teraz už prichádzame s ňou k rodákom svojim..." Prvé dva národné výstupy na Kriváň sa konali v rokoch 1841 a 1842, Štúrova spisovná slovenčina vznikla roku 1843...

SkryťVypnúť reklamu

A Štúrovci kupodivu mali úspech. Museli si ho síce vybojovať, ale zvíťazili. Nie monumentálny pomník, ale jednoduchá reč, hovorená i písaná, vymykala sa vôli o jednotné Uhorsko. Po roku 1918 sa reč definitívne vymkla vôli o jednotné Uhorsko. Zvíťazila len jedna z oboch krivánskych "politík". Zvíťazila nepolitická politika, lebo pochopila a rozvinula tradíciu a nestavala sa proti nej.

Neonacisti (medzi inými) tiež vidia, že "Kriváň je stále považovaný za národný vrch" (tak píše populárna kniha, bohatá na chyby a nepochopenie histórie od M. Lučanského a F. Keleho Tatry s Markízou). Neonacisti majú myšlienky, za ktoré bojujú, ale jedno je isté - bojujú proti všetkému, čo kedy krivánska tradícia znamenala. A keďže spontánna sila krivánskej tradície nakoniec porazila každého, kto sa na nej kedy chcel politicky priživiť, môžeme očakávať, že boj neonacistov skončí na štíte - paradoxne na štíte, na ktorý sa spoliehajú - na štíte Kriváňa.

Tomáš Krištofóry

Tomáš Krištofóry

Bloger 
  • Počet článkov:  68
  •  | 
  • Páči sa:  0x

It's more complex than you can imagine. Not only economy, but morals as well. This ignorance is inevitable. What can we then do? We still have institutions to cope with this ignorance. This is what this blog is about.Je to zložitejšie než si dokážeme predstaviť. Nielen ekonomika, ale aj morálka. Táto nevedomosť je nevyhnutná. Čo nám teda ostáva? Máme inštitúcie na vyrovnanie sa s touto nevedomosťou. O tom je môj blog. Zoznam autorových rubrík:  Spoločenské vedy - inéEkonómiaFilozofiaEkonómia vs. politikaCirkev a vieraVzťahy cirkvi a liberalizmuČriepky histórieVzťahyMENDELUŽivot taký, aký jehory môjho srdcaNF VŠESúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
INESS

INESS

106 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu