Zažiť hneď po sebe slovenské maturity a prijímačky vysokých škôl bol kultúrny šok. Odlišnosť týchto dvoch skúšok bola totižto podobná ako rozdiel medzi Harvardom a Vysokou školou v Sládkovičove.
ORGANIZÁCIA
Viaceré vysoké školy v ČR i u nás vlastné prijímačky neorganizujú. Jedinou cestou, ako sa dostať napríklad na niektoré fakulty Masarykovej alebo Karlovej univerzity, sú preto "Národní srovnávací zkoušky" (NSZ). Zahŕňajú viacero predmetov, vrátane Všeobecných študijných predpokladov, matematiky či jazykov. Absolvovať potrebujete práve tie, ktoré vyžaduje škola, na ktorú sa hlásite.
V praxi to všetko znamená, že najprv si potrebujete na internete vytvoriť osobné konto. Tu nájdete detailné informácie o všetkých skúškach, ukážky testov a rôzne diskusné fóra. Okrem toho si tu viete kúpiť materiály na prípravu, učebnice, online prípravné kurzy, doučovania a "objednať" si tu viete aj konkrétnu skúšku. Absolvovať ju môžete viackrát v rôznych termínoch a do hodnotenia sa zaráta váš najlepší výsledok. Každá skúška vás však vyjde na 15 - 20 eur a ak by ste chceli využiť všetky "pokusy", 80 eur by nemuselo stačiť.
Čím menej stresu pre študenta, tým viac peňazí pre firmu, čo skúšky organizuje.
Externé maturity, tie boli z iného súdka. Písomné testy mal na starosti "Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania", no okrem honosného názvu sa ťažko nájde niečo, čím by NÚCEM mohol vzbudzovať obdiv.
Maturity boli zahalené tajomstvom do poslednej chvíle a ani samotní učitelia nepôsobili príliš zorientovaným dojmom. Čerešničkou na torte bolo, že prví "reformovaní" maturanti, majú vlastne reformovať po starom a nič sa nemení. Otázka: "Načo potom vôbec nejaká reforma vznikla?" bola však v celom tom zmätku ten najmenší otáznik.
Pýtať za maturitu peniaze ešte, našťastie, nikomu nenapadlo, no učebnice a maturantské zbierky úloh nie sú zadarmo. Istý si totižto môže byť dnes žiak len tými učebnicami, za ktoré jeho rodičia zaplatia.
PRIEBEH
NSZ prebiehajú obvykle v sobotu vo väčších mestách na školách, ktoré poskytujú priestory. Na skúške som mal presne pridelené číslo, lavičku a stoličku. V každej triede na nás dozerali dvaja koordinátori, ktorí sa po celý čas prechádzali po triede. Pred seba som dostal odpoveďový hárok a fixku na jeho vyplnenie.
Koordinátori potom overili našu totožnosť a administrátor skúšky nás odfotil. Potom pred našimi očami otvorili zapečatené obálky s testami, rozdali nám ich a podrobne nás oboznámili s pokynmi. Začali sme na povel a fixky sme položili v presne stanovený čas.
Úlohy samotných testov boli zrozumiteľné a s rôznymi typmi úloh sa dalo oboznámiť už počas prípravy.
Použitie elektroniky alebo akýkoľvek zvuk z mobilu znamenal okamžité vylúčenie. Kto opustil svoje miesto, bol takisto automaticky diskvalifikovaný. Po ukončení testov odpoveďové hárky pred našimi očami zapečatili. Vyplnili sme hárky o našej spokojnosti a ak sme mali pochybnosti o priebehu skúšky, do formulára sme ju mohli poznačiť.
Maturity: jedna trieda, jeden učiteľ. Či dokáže jediný človek fyzicky kontrolovať celú miestnosť, je otázne, no študentom to rozhodne hrá do kariet. A ak učiteľa nebodaj zavolajú na pár sekúnd na chodbu, pre maturantov je to dar z nebies.
Totožnosť, samozrejme, neoveroval nikto. Odbehnúť na záchod, samozrejme, nebol nijaký problém.
Kameňom úrazu však boli samotné testy. Chvíľami mi to pripomínalo situáciu, keď vám učiteľ povie, že zajtra píšete previerku z mäkkýšov a na druhý týždeň dostanete test z československých dejín.
Napríklad slovenčina. Z učebných osnov si nikto v NÚCEMe očividne ťažkú hlavu nerobil. Namiesto testu zo slovenského jazyka a čítania s porozumením sme podstúpili skúšku z telepatie a hádania s porozumením. Budúci rok môže testy pre maturantov preto pokojne pripravovať TIPOS.
VYHODNOTENIE
Zadanie testov a správne odpovede NSZ boli zverejnené ešte v deň konania skúšok. Vo svojom profile si mohol úlohy každý znovu prejsť a ak mal o nejakej úlohe pochybnosť, mohol ju prediskutovať v riešiteľskom fóre. Ak nepomohlo ani to, mohol problematickú, nejednoznačnú otázku oficiálne pripomienkovať. A hoci boli testy pripravené kvalitne, v niektorých testoch sa našla úloha, ktorú na podnet riešiteľa vyradili z hodnotenia.
O niekoľko dní bol v profile študenta zverejnení naskenovaný hárok. Krátko nato bol zverejnený predbežný výsledok, bodový, percentuálny i percentilový. V osobnom profile študent našiel aj analýzu svojho testu, odporúčania do budúcna a približnú pravdepodobnosť prijatia na VŠ.
Asi po 14 dni bolo pripomienkovanie úloh ukončené a zverejnili nám definitívne výsledky.
Na maturite sa to nejasnými a nejednoznačnými otázkami len tak hemžilo, sťažnosti sa objavovali jedna za druhou. A čo je najkomickejšie, nikdy sme nedostali možnosť pustiť sa do diskusie s tvorcami testu a opýtať sa niektorú z úloh.
Jediná informácia, ktorú mi neodopreli, bolo číslo - môj výsledok. A hoci by som sa z dobrého čísla mal tešiť, výsledok mi začínal byť ľahostajný už od dopísania testu.
Veď posúďte sami:
"Po ktorej slabike sa nachádza v nasledujúcom verši polveršová prestávka?
nad ním svieti pevný hrad na vysokom bralí."
Odpovedali by ste "hrad"? Ha-ha, omyl! NÚCEM vás dostal! Správna odpoveď: "Po siedmej."
Ak máte ešte chuť na podobné úlohy, kliknite si na http://www.nucem.sk/sk/maturita. Alebo Ústav poprosíme, nech svoje perličky vydajú ako humoristický zborník?
ÚSTNA MATURITA
Okrem externej časti mali naše maturity aj internú časť - zelený obrus, stolička a maturitná komisia. Atmosféra je síce fajn a všetci sa pekne oblečú, no tým význam celej skúšky asi končí. Maturitné otázky si totiž tvorí každá škola sama. Maturitné zadania na najlepšom gymnáziu v Bratislave a na súkromnej školičke malého mestečka preto veľa spoločného mať nemusia.
K tomu si pridajte fakt, že niekde otázky študenti dostanú, inde nie, niekde si načierno kúpia, inde dostanú od mamičky, učiteľky. Obraz o našich maturitách teraz máte už asi kompletný.