reklama

Reklama - oklamú ma?

Nenájde sa azda nikto, kto by sa aspoň sčasu-načas nestretol s reklamou. Možno sa jej síce úspešne vyhýbať, ale moderná reklama si vždy nájde cestičku a dostane sa ku každému z nás. Internet, televízia, rozhlas, tlačoviny, bilbordy... ale to nie je všetko. Reklama sa k nám totiž dostáva aj oveľa iniciatívnejšie, nebojme sa povedať, agresívnejšie - napríklad v podobe nevyžiadaných letákov či spamu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ako sa však vysporiadať so svetom presýteným reklamou? Na prvý pohľad sa zdá, že existujú len dve možnosti - buď sa nechať v mori reklamy unášať alebo sa v ňom utopiť. Situácia však zďaleka nie je taká beznádejná. Aj minimálne ekonomické vzdelanie stačí na to, aby sa v mori reklamy človek naučil aspoň základné „plavecké techniky".

Na úvod je potrebné zdôrazniť staré známe klišé - nie je reklama ako reklama. Skúsený motorista sa možno dokonale vyzná v ponuke automobilov a dokáže si exaktne vyhodnotiť každú reklamu tohto typu, avšak v prípade domácich potrieb alebo čistiacich prostriedkov môže reklame podľahnúť oveľa ľahšie. Mimoriadne dôležité je preto práve to, ako sa dokážeme orientovať v ponuke, ku ktorej sa reklama viaže.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem uvedeného musíme pri vyhodnocovaní reklamy brať do úvahy aj to, čo reklama síce nezdôrazňuje, ale produktu, ktorý prezentuje, sa to bezprostredne týka. Vezmime si ako príklad kúpu automobilu. Naše vedomosti o základných technických parametroch motorových vozidiel síce môžu rozhodovanie o kúpe výrazne uľahčiť, ale neznamená to, že môžeme vychádzať iba z údajov prezentovaných v reklame. Dôležité je vedieť predvídať, že to najvýhodnejšie a najružovejšie o danom produkte nám už reklama podala, ale získať komplexný prehľad o ponúkanom produkte - to je, či sa nám to páči alebo nie, úloha pre spotrebiteľa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu sa dostávame k jednej z mála výhod, ktorú nám množstvo reklamy podsúva - k možnosti porovnávať. Zostaňme pri príklade automobilu. Môže o jeho kúpe rozhodnúť vari jedno prečítanie reklamy? Môžeme azda vychádzať z jedinej reklamy v televízii? Veľký význam má práve porovnávanie - porovnávanie reklám, porovnávanie ponúk, porovnávanie produktov. Len týmto spôsobom dokážeme odhaliť skutočné rozdiely medzi produktmi na trhu a rozhodnúť sa správne. Do úvahy pritom neberieme len cenu, ale všetky parametre viažuce sa ku kvalite daného produktu.

Zodpovedný spotrebiteľ však musí zahŕňať do úvahy i ďalšie faktory, ktoré súvisia s aplikovanou reklamou. Dostala sa ku mne reklama z dôveryhodného zdroja alebo z neserióznej internetovej stránky? Prezentuje reklama produkt štandardných kvalít alebo chce moju pozornosť upútať senzáciou a bezkonkurenčne výhodnou ponukou. Napríklad v prípade finančného produktu - investície s 50% výnosnosťou by racionálne uvažujúcemu spotrebiteľovi malo byť prinajmenšom podozrivé takéto zhodnotenie vkladu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Či sa v mori reklamy naučíme plávať, necháme unášať alebo sa v ňom utopíme, jedno je isté - reklama tu (bohužiaľ) nie je na to, aby spotrebiteľa informovala objektívne, ale aby prehlušila všetko ostaté tým najružovejším. Na záver preto treba dodať - ak vyčerpáme všetky dostupné prostriedky, začnime používať hlavu. S tým totiž reklama mnohokrát vôbec nepočíta.

Radovan Potočár

Radovan Potočár

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Boli Sme. Zoznam autorových rubrík:  Vážne veciVlažne vážneTrochu scestyPrózaŠkolyEsej?Nezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu