po nedávnej mimoriadne tragickej udalosti, ktorá sa stala na gymnáziu v Spišskej Starej Vsi považujem za nutné na ňu špeciálne upozorniť a zdôrazniť, že tzv. malé príčiny plodia veľké následky, a žiaľ veľmi často veľké tragédie. Upozorňujem na to, aby sme sa z toho poučili a nerobili len kozmetické zmeny po každej tragickej udalosti, ale konečne riešili skutočné príčiny a pokiaľ sa dá, tieto aj eliminovali do maximálne možnej miery. Akýkoľvek alibizmus tu musí ísť nabok. Netvrdím, že to, o čom budem písať v tomto článku, má potenciál toho, čo sa stalo v Spišskej Starej Vsi. Nemôžme ale podceňovať spoločné znaky ako: nemiestna ústupčivosť neakceptovateľnému správaniu, slepá viera, že nič vážne sa nestane..., že bu bu bu postačí, alibizmus kompetentných orgáno (alibizmus školskej inšpekcie a polície), absencia prijímania adekvátnych opatrení, aj keď indície poukazujú na potenciálne veľké riziko, a tipujem že aj výchova k materializmu.
Prv než prejdem k jadru článku,
uvediem pár viet, alebo odsekov, ktoré možno na prvý s vecou nesúvisia, ale len naoko. V skutočnosti však ukazujú veci v súvislostiach, dopĺňajú mozaiku, resp. dotvárajú obraz fungovania, dovolím si tvrdiť, že mnohých slovenských škôl v oblasti hodnotenia správania žiakov a prístupu k nim.
Pôvodný článok, ktorý tu dnes oprašujem kvôli tomu, čo sa stalo v Spišskej Starej Vsi, som napísal deň po tom, čo som si na pošte prebral (1.8.2023) výpoveď zo zamestnania zo ZŠ Dudova 2 v Petržalke, kde som pracoval ako učiteľ 4 roky (2019 – 2023). Bol tretím v poradí zo série článkov „Čo všetko si dovolia žiaci prestížnej ZŠ v Petržalke za jednotky zo správania & Príklady hodné nasledovania...“ Prvé dva diely som napísal necelý mesiac pred tým a napísal som ich, na rozdiel od tohto, anonymne - bez uvedenia názvu školy a autora článkov. Postupne táto séria článkov narástla na č. 6; a to išlo len o prípady s ktorými som osobne prišiel do styku, alebo o ktorých som sa dozvedel viacmenej náhodne a to len za posledný školský rok mojej práce na uvedenej škole. Sama pani riaditeľka školy po mojej „intervencii“ na mimoriadnom zasadnutí pedagogickej rady na konci šk. roka 2022/2023 prehlásila:
„Ak by sme mali dodržať popis jednotlivých stupňov klasifikácie správania v Metodickom pokyne (č. 22/2011 Ministerstva školstva, tak by viac ako polovica žiakov mala dvojku, možno trojku zo správania.“
A to bol kameň úrazu. Ja som si totiž na konci školského roku 2022/2023 pri uzatváraní známok zo správania dovolil, keď už to inak nešlo, otvorene pani riaditeľku skritizovať za túto chorú ústupčivosť ignorantom, chronickým porušovateľom školského poriadku, drzákom a neraz arogantným a zlomyseľným žiakom a ich odmeňovanie jednotkami zo správania, aj keď nejeden žiak by si zaslúžil nie jednu, ale rovno 3 trojky zo správania z rôznych „disciplín“. Tri dni po mojej otvorenej kritike pani riaditeľky som po 4 rokoch mojej práce na danej škole dostal vôbec prvé upozornenie o porušení pracovnej disciplíny. Zároveň som bol upozornený, že ak v priebehu 6 mesiacov spácham ešte jedno, stačí nezávažné porušenie, môžem dostať, alebo dostanem výpoveď zo zamestnania. Po napísaní môjho prvého článku zo 6 dielnej série: „Čo všetko si dovolia žiaci prestížnej ZŠ v Petržalke za jednotky zo správania & Príklady hodné nasledovania...“ som bol usvedčený zo závažného porušenia pracovnej disciplíny, lebo v jednom z cca 20 záznamov o porušení školského poriadku hlavného „hrdinu“ článku som zabudol vymazať meno „spolupáchateľa“ – kamaráta anonymného hlavného „hrdinu“ článku, ktorý bol za hromadu porušení školského poriadku odmenený jednotkou zo správania. Medzi tým sa prišlo aj na moje iné porušenia... a tak nebol problém nepohodlného učiteľa sa zbaviť. Žiaci, ktorí aj hrubým spôsobom porušujú poriadok sú odmeňovaní výbornými, alebo prijateľnými známkami zo správania, a učiteľ, ktorí na to upozorňuje, a na následky tohoto prístupu, je tiež odmenený...
K JADRU:
1. polrok - zo záznamov o správaní žiaka:
- Vážení rodičia, dovoľte, aby sme vás informovali, že váš syn dnes do školy priniesol kuchynský nôž., ktorý je dosť ostrý. Týmto porušil školský poriadok a sme radi, že sa nič nestalo. Nôž je v kancelárii zástupkýň školy, kde si ho môžete vyzdvihnúť. Prosím dohovorte mu, že takéto veci do školy nosiť je úplne nevhodné a nebezpečné.
- Vážení rodičia, Váš syn sa počas prestávky vulgárne vyjadroval. Po upozornení pedagóga na nevhodné správanie a možný zápis do žiackej knižky (elektronickej) reagoval nevhodnými slovami a gestom na vyučujúcu. Napriek upozorneniu vo vulgárnom vyjadrovaní pokračoval a po opätovnom napomenutí a vysvetlení možných spôsobov riešenia situácie opäť vyučujúcej drzo odpovedal.
- Žiak sa počas prestávky nevhodne správal a poškodil školský majetok (stoličku).
Výsledok? Jednotka zo správania.
Za správanie v 1. polroku dostal iba pokarhanie od riaditeľa, teda dostal jednotkou zo správania za: „opakované nerešpektovanie pokynov vyučujúcich a za opakované porušovanie šk. poriadku - používanie mobilného telefónu a poškodenie šk. majetku. Žiak vážne porušil šk. poriadok prinesením noža na vyučovanie, čím mohol ohroziť bezpečnosť ostatných žiakov." Koniec citácie.
2. polrok - zo záznamov o správaní žiaka:
- Spolužiakovi sa váš syn na telocviku vyhrážal slovami: Rozjebem ťa! (alebo: vyjebem ti zuby!). Neobstojí výhovorka, že spolužiak mu spravil to, alebo hento. Cez hodinu mi nikto nič nehlásil. Navyše sa na neho sťažoval nielen spolužiak, ktorému bolo vyhrážané, ale mnohí. Už na jednej z minulých hodín sa iného spolužiaka zahnal päsťou a kebyže ho nezastavím, tak by ho aj udrel. Bol vylúčený z hry, a dohováral som mu, že takéto správanie je absolútne neprípustné, aby takýmto spôsobom si vybavoval účty. Zjavne si moje slová k srdcu nevzal. A na predošlej hodine po jeho nečistom futbalovom zákroku iný chlapec ostal na zemi s plačom a on na to povedal, že sa ho takmer ani nedotkol... Chcel by som požiadať o dohovorenie Vášmu synovi, čo sa môže, a čo nie. Jeho správanie je naozaj cez čiaru.
- Žiak si odviazal z ruky elastický obväz a počas veľkej prestávky ho spolužiakovi hádzal okolo krku a ťahal ho. Hrozilo nebezpečenstvo udusenia. Žiak bol poučený vyučujúcimi o nebezpečenstve svojho konania. Obväz si môže v škole prevziať zákonný zástupca.
- Žiak sa počas prestávky pobil so spolužiakom, udrel ho päsťou do tváre.
Výsledok?
Za správanie v 1. polroku znovu iba pokarhanie od riaditeľa (teda s jednotkou zo správania) – „za fyzické napadnutie spolužiakov a ohrozenie ich bezpečnosti". Koniec citácie.
KOMENTÁR:
Ak nechceme ignorovať platnú školskú právnu normu stanovujúci kritériá správania, resp. ako sa musí žiak správať na to, aby mohol mať jednotku zo správania, tak tento žiak mal mať zníženú známku zo správania nieže len o jeden, ale rovno o dva stupne. Teda na stupeň 3 – menej uspokojivé správanie. Pričom ešte ani to by nemala byť pre neho, alebo jeho rodičov za jeho správanie žiadna pohroma, lebo v skutočnosti jeho správanie nemožno nazvať ani menej uspokojivým, ale skôr neuspokojivým, alebo rovno zlým.
Pri tomto je zaujímavé, že kým pri tri štvrťročnom hodnotení bolo správanie žiaka zo strany pani riaditeľky hodnotené ako závažné porušenie školského poriadku a to za: nevhodné správanie sa voči spolužiakom, ohrozenie ich bezpečnosti a za vulgárne vyjadrovanie počas vyučovania, tak pri koncoročnom hodnotení, teda za 2. polrok, sa toto jeho správanie zredukovalo na pokarhanie od riaditeľa a to za: fyzické napadnutie spolužiakov a ohrozenie ich bezpečnosti. Vytratili sa slová „závažné porušenie“ a vytratilo sa vulgárne vyjadrovanie žiaka počas vyučovania. Nehovoriac o tom, že druhá a tretia poznámka za 2. polrok boli udelené vo štvrtom štvrťroku šk. roku. Otázne je, prečo v tomto hodnotení vypadli slová „závažné porušenie“. Odpoveď nám môže dať vyššie uvedená právna norma v časti, ktorá hovorí, že znížená známka zo správania na stupeň 3 sa udeľuje pri závažných porušeniach pravidiel správania.
Pôvodný článok:
Súvisiace články:
Čo všetko je školská inšpekcia schopná zamiesť pod koberec. Minimálne na ZŠ Dudova 2 v Petržalke
Ako vedenie ZŠ Dudova 2 v Petržalke ospravedlnilo závažné porušovania záväznej právnej normy
Učiteľ Marcel Burkert – Naše školstvo je postavené na zlom základe.
https://blog.sme.sk/stopalibizmu/t/skolstvo
Marcel Burkert