Poslali sme pripomienky ku Stratégii rozvoja dopravy a dopravných stavieb v meste Košice a Plánu udržateľnej mobility

Na pripomienkovanie bolo iba 15 dní, napriek tomu sa nám podarilo dať dokopy aktívnych ľudí a poslať mestu 45 návrhov.

Poslali sme pripomienky ku Stratégii rozvoja dopravy a dopravných stavieb v meste Košice a Plánu udržateľnej mobility
Aktualizácie Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb v meste Košice a Plánu udržateľnej mobility (Zdroj: Lukaš Shedo)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Mesto Košice zverejnilo 18. júla na Enviroportáli aktualizáciu strategického dokumentu Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice, ktorého súčasťou je aj novelizácia Plánu udržateľnej mobility. Ide o strategický dokument, vďaka ktorému bude mesto môcť na navrhované investičné zámery čerpať externé zdroje, najmä eurofondy.

Hoci bol tento strategický dokument menený len relatívne nedávno - konkrétne v roku 2015, vzhľadom na niektoré zlé rozhodnutia ho bolo potrebné opätovne zmeniť. Dobrým príkladom je plánovaný návrat trolejbusov a postupná ekologizácia autobusovej dopravy, aby sme vedeli spĺňať požiadavky Európskej únie. Aktualizovaný dokument s tým už počíta a prináša aj mnoho iných pozitívnych zmien, o ktorých sa stručne dočítate napr. tu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Verejnosť mala možnosť pripomienkovať dokument 15 kalendárnych dní

Pripomienkovať dokumenty, ktoré majú 333, resp. 162 strán a obsahujú ďalších 20 príloh je naozaj náročné. Ak na to máte 15 kalendárnych dní a navyše je čas dovoleniek, tak je to takmer nadľudská úloha. Mesto Košice sa rozhodlo proces pripomienkovania občanom sťažiť ešte viac tým, že len márne by ste hľadali informácie o aktualizácii týchto strategických dokumentov.

Mesto zverejnilo 20. júla stručnú informáciu v sekcii životné prostredie na svojej webovej stránke. Tento článok sa nenachádzal na hlavnej stránke a chýbali v ňom prílohy či aspoň odkaz na ne. Dnes mesto zverejnilo na svojej facebookovej stránke tlačovú správu o aktualizácii týchto dokumentov. Zhodou okolností verejnosť má už iba jeden deň na vyjadrenie. V príspevku však mesto nespomína túto možnosť a ani nevyzýva verejnosť na pripomienkovanie. Ostatné komunikačné kanály mesto nepoužilo.

SkryťVypnúť reklamu

Dlhodobo kritizujem náš mestský občasník, ale v takýchto prípadoch by vedel byť užitočný. Žiaľ, ani teraz sa nevyužil jeho potenciál na obojstrannú komunikáciu s občanmi a tieto informácie v aktuálnom letnom dvojčísle nenájdete. Ak sa tam ocitnú v nasledujúcom čísle, na pripomienky už bude neskoro.

Mimochodom, ak by ste chceli navonok pôsobiť transparentne, a zároveň nedostať príliš veľa pripomienok, čo by ste urobili inak? Naozaj, takto si transparentnosť nepredstavujem. Verejnosť mala dostať možnosť zapojiť sa do pripomienkovacieho procesu, mesto malo využiť dostupné kanály a svoje zámery včas komunikovať. V neposlednom rade, zákon stanovuje, že lehota musí byť minimálne 15 dní, jej maximálnu dĺžku nestanovuje. Mesto malo dať občanom viac času na pripomienkovanie predložených materiálov s prihliadnutím na dovolenkové obdobie.

SkryťVypnúť reklamu

Pripravili sme 45 pripomienok

Za občianske združenie LiKE - Máme radi Košice sme aktualizáciu strategických dokumentov zaregistrovali a spoločne s ďalšími aktívnymi občanmi sme pripravili 45 pripomienok, ktoré som dnes odovzdal na Okresný úrad. Tie sme rozdelili do nasledovných kategórií: pešia doprava, cyklistická infraštruktúra, bezpečnosť chodcov, MHD, navrhované buspruhy a cestné komunikácie. Naše pripomienky si môžete prečítať v nasledujúcich riadkoch:

Pripomienky k pešej infraštruktúre:

1. Doplniť nový chodník od Kostolianskej po železničnú zastávku Ťahanovce, aby vzniklo plynulé prepojenie plánovaného chodníka na Kostolianskej ceste, pešej zóny smerom na Aničku a mestskej časti Ťahanovce s rovnomennou železničnou zastávkou Doplniť chýbajúcu časť chodníka na Magnezitárskej ulici v lokalitách pri Ecopointe (aby vzniklo súvislé prepojenie Sídliska Ťahanovce smerom na Mier) a tiež medzi Želiarskou a priemyselnou zónou, kde sídlia spoločnosti ako HOWE, TEBAU a pod.

2. Doplniť peší chodník na Americkej triede od Želiarskej ulice po zastávku MHD Aténska a súčasne doplniť chýbajúcu časť chodníka na Želiarskej ulici od križovatky s Americkou triedou po existujúci chodník.

3. Doplniť pešie prepojenie medzi Želiarskou ulicou a Repnou ulicou v lokalite, kde sa nachádza Bistro Repná.

4. Doplniť prepojenie medzi Národnou triedou a rekreačnou lokalitou Anička pozdĺž Čermeľského potoka.

5. Doplniť chýbajúci chodník medzi zastávkou MHD Hala Cassosport a Košickou futbalovou arénou.

6. Vybudovať chýbajúce úseky chodníka na Moldavskej ceste v úsekoch medzi OC Optima a OBI, resp. od kruhového objazdu po Hornbach.

7. Vybudovať chýbajúci chodník z Triedy L. Svobodu na Zelenú stráň, aby sa zabezpečilo pešie prepojenie medzi sídliskom Dargovských Hrdinov a obytnou zónou Zelená stráň a nákupného centra ShopBox. V rámci tohto zámeru bude potrebné doplniť priechody pre chodcov na svetelnej križovatke Sečovská x Trieda L. Svobodu x Zelená stráň.

8. Vybudovať chýbajúce pešie prepojenie medzi obytnou zónou Panoráma a Zelenou stráňou s napojením na sídlisko Dargovských Hrdinov. Medzi Zelenou stráňou a Panorámou sa plánuje združený chodník, v rámci tejto investície by sa malo vybudovať aj chýbajúce pešie prepojenie s bezpečným priechodom pre chodcov cez cestu III/3410 smerujúcu do Zdoby.

9. Vybudovať chýbajúci chodník na Kisdyho ulici vo vnútrobloku v MČ Sever.

10. Rozširovať pešiu zónu na Kováčskej a Mäsiarskej ulici či na ďalších uliciach v centre mesta.

11. Vytvoriť spojenie Husárskej ulice s parkom nad Žriedlovou ulicou (Memoriálny park - bývalý evanjelický cintorín) za účelom vytvorenia súvislého a atraktívneho pešieho prepojenia Terasy a Starého mesta.

12. Vybudovať bezpečné priechody pre chodcov cez Triedu SNP v smeroch Zuzkin park <-> nákupné centrum Luník II a OC Muškátová <-> OC Erika. Ide o prirodzené pešie ťahy, ktoré boli zrušené počas modernizácie električkovej trate na Triede SNP. Súčasné vyhotovenie chodníkov navyše priamo nabáda k používaniu týchto miest.

Pripomienky k cyklistickej infraštruktúre:

13. Postupné prebudovanie križovatiek, ku ktorým vedú existujúce cyklopriechody, aby boli bezpečné a plynule prejazdné aj pre cyklistov (napr. Trieda SNP, Moldavská, Južná trieda a pod.)

14. Umožniť cyklistom a kolobežkárom legálny prejazd jednosmernými ulicami v protismere (ako je to napr. na Floriánskej ulici), toto opatrenie je vhodné realizovať hlavne v centre mesta, aby sa zlepšila mobilita cyklistov, ale zmysel má aj v širšom okolí.

15. Aplikovanie tzv. popup cyklopruhov na vhodných cestných komunikáciách, ktoré majú dostatočnú šírku (napr. Rampová, Slovenskej Jednoty, Magnezitárska, Šafárikova a pod.) resp. sú štvorprúdové, ale nemajú príliš veľké intenzity (napr. Československej armády, časť Južnej triedy od Námestia Osloboditeľov po Rybu)

16. Využívať nafukovacie vankúše namiesto spomaľovačov, aby sa zabezpečil plynulý prejazd pre cyklistov.

17. Vybudovať cyklovežu resp. veľkokapacitné kryté cykloparkovisko pri železničnej a autobusovej stanici, kde si budú môcť cyklisti a kolobežkári bezpečne uskladniť svoje dopravné prostriedky. 18. Realizovať oddelené cyklotrasy na hlavných cyklotrasách, ktoré sú v strategickom dokumente v prílohe #17 označené ako EuroVelo 11 a mestské cyklotrasy resp. všetky, ktoré sú v prílohe #18 očíslované.

Pripomienky k bezpečnosti chodcov:

19. Zmeniť cyklus na svetelných križovatkách, na ktorých chodci sú nútení stáť na tzv. ostrovčekoch uprostred križovatky, pretože ňou nemôžu prejsť na jedenkrát (napr. križovatky Kuzmányho x Československej armády, Hlinkova x Národná trieda, Štúrova x Kuzmányho, Kuzmányho x Poštová, Palackého x Jantárova, Štúrova x Južná trieda a pod.).

20. Umožniť chodcom diagonálny prejazd vybranými svetelnými križovatkami, kde majú vo všetkých smeroch zelenú súčasne (napr. križovatky na Moyzesovej).

21. Rozšíriť existujúce ostrovčeky na križovatkách, aby boli bezpečné aj pre cyklistov, kolobežkárov ale aj pre mamičky s deťmi a pod. Mnohé ostrovčeky sú príliš malé a úzke, čím sa stávajú potenciálne nebezpečnými.

22. V obytných zónach a v centre mesta realizovať vyvýšené priechody pre chodcov vo výške chodníka, teda v jednej rovine, ktoré budú slúžiť ako prirodzené prvky na upokojenie dopravy.

23. Zaradiť sídlisko Železníky do návrhu oblastí s upokojenou dopravou (zjednotiť textovú a grafickú časť s aktivitou OP1OaU).

24. Do aktivity OP1OaU 3 navrhujeme doplniť Hronskú ulicu po vzore už uvedených, obdobných ulíc (Ružínska, Šafárikova trieda). Hronská ulica tvorí cestnú prekážku medzi prirodzenými pešími ťahmi (nákupné centrum, trhovisko <-> škôlky, park, kostoly, medicínske centrum), je preto potrebné na tejto komunikácii upokojiť automobilovú dopravu. Strategické spojenie medzi Triedou SNP a Popradskou ulicou v centrálnej časti Terasy tak naďalej bude tvoriť Toryská ulica, ktorá má na to dostatočné šírkové parametre.

Pripomienky k MHD:

25. Modernizovať Plán dopravnej obslužnosti z roku 2008 čo najskôr, vďaka čomu bude možné urobiť komplexnú reformu linkového vedenia s dôrazom na krátke priame linky a využívaniu prestupných bodov v meste. Výhľad linkového vedenia na roky 2030 a 2050 kategoricky odmietame, do súčasného linkového vedenia je možné urobiť niektoré navrhované zmeny, kým nebude aktualizovaný Plán dopravnej obslužnosti.

26. Realizovať električkovú trať na Sídlisko Ťahanovce čo najskôr - do roku 2030 (nie do roku 2045). Trať realizovať vetvou z Námestia maratónu mieru a Masarykovej. Tak, ako to bolo schválené MZ uznesením č. 631/2008. Električkovú trať je vhodné viesť priamo (nie zachádzkou cez areál Leteckej fakulty), aby bolo jej využívanie atraktívne pre cestujúcich.

27. Zaradiť predĺženie električkovej trate z USS do Šace do zoznamu plánovaných investícii do električkovej infraštruktúry. Trať by bolo vhodné predĺžiť minimálne ku terminálu Šaca so záchytným parkoviskom P+R.

28. Zaradiť predĺženie električkovej trate zo sídliska Nad Jazerom do Krásnej a výhľadovo na “Východné mesto” do zoznamu plánovaných investícii do električkovej infraštruktúry. Trať by bolo vhodné predĺžiť ku terminálu Krásna so záchytným parkoviskom P+R, resp. ku plánovanej železničnej zastávke “Východné mesto” alebo k aktuálnej železničnej zastávke “Košice - Krásna”.

29. Doplniť chýbajúce kríženia navrhovaných trolejových vedení s električkovými traťami, aby sa parciálne trolejbusy nemuseli znovu napájať pri každom prejazde. Ide nasledovné kríženia na križovatkách: Zimná x Letná, Festivalové námestie, Trieda SNP x Ipeľská, Alejová x Gemerská, Hviezdoslavova x Moyzesova, Hviezdoslavova x Komenského.

30. V rámci ekologizácie autobusovej dopravy žiadame vybudovať trolejové vedenie aj v úseku Moyzesova - Poštová - Vojenská - Ondavská tak, ako to bolo pôvodne navrhované. Prevádzka parciálnych trolejbusov na trakčnú batériu v prudkom stúpaní po Vojenskej je nevhodná a nezmyselná.

31. Doplniť do etáp ekologizácie autobusovej dopravy aj doplnenie trolejového vedenia na Sečovskej ceste s napojením na existujúcu infraštruktúru pri Lingove.

32. Doplniť výkonné nabíjacie stanice na konečných zastávkach autobusových liniek MHD.

33. Využívať preferenciu pre električkovú dopravu na zrekonštruovaných tratiach naplno a nie iba cez víkend či v sedle. Na ostatných tratiach ju doplniť v rámci najbližších rekonštrukcií.

34. Doplniť preferenciu na križovatkách aj pre autobusovú dopravu výhľadovo na všetkých svetelných križovatkách. Okrem úseku Vodárenská - Národné námestie, pre ktorý sa žiadajú eurofondy, ju treba zriadiť aj na ostatných hlavných ťahoch (napr. Palackého - Krajský súd - SOŠ Automobilová; Ružová - Diamantová; Námestie Maratónu mieru - Hlavná pošta - Nová nemocnica; Železníky, križovatka - Stará nemocnica - Dom umenia, resp. ďalšie križovatky podľa dĺžky čakania vozidiel MHD).

35. Pripraviť nový dizajn manuál pre zastávky MHD, ktorý by sa aplikoval pri stavbe nových a rekonštrukciách existujúcich zastávok MHD. Nový manuál by mal vyriešiť súčasné problémy s nedostatočnou kapacitou zastávok MHD vo frekventovaných lokalitách, slabou odolnosťou voči vetru, dažďu či vysokým teplotám, malým počtom miest na sedenie a nevhodným materiálom, z ktorého sú lavičky vyhotovené či bezpečnosti pre vtáctvo a hmyz. Súčasne zastávky MHD by mali reflektovať zmenu klímy, mali by mať zelené strechy a tiež by sa ich konštrukcia mohla doplniť o nabíjaciu stanicu pre elektrobicykle či elektrokolobežky, ak to okolitý priestor umožňuje.

36. Zjednotiť vlastníctvo zastávok MHD na území mesta, aby sa ich vzhľad a starostlivosť o ne mohli riešiť jednotne.

37. Doplniť označovače lístkov do všetkých vozidiel MHD, ktoré umožnia cestujúcim okrem aktivácie cestovného lístka tiež zakúpenie vybraných cestovných lístkov.

Pripomienky k navrhovaným buspruhom:

38. V kontexte navrhovaných buspruhov zriadiť buspruh v celom úseku Moldavskej v smere do centra pozdĺž električkovej trate, a súčasne využívať zastávky SOŠ Automobilová, Idanská Jánošiková a Krajský súd ako združené zastávky pre autobusy a električky.

39. Zriadiť buspruh na električkovej trati na Komenského ulici v smere do centra mesta od zastávky Havlíčkova po križovatku s Hlinkovou ulicou, a súčasne využívať zastávku Havlíčkova ako združenú zastávku pre autobusy a električky.

40. Zriadiť obojsmerný buspruh na Zimnej ulici a Ulici Boženy Nemcovej na existujúcej električkovej trati v úseku od križovatky s Ulicou Československej armády po OC Merkúr, a súčasne využívať zastávky Zimná a Technická univerzita ako združené zastávky pre autobusy a električky.

41. Doplniť buspruh na Námestí Maratónu mieru na Hviezdoslavovej ulici pre autobusy v telese existujúcej električkovej trate, kde sa nachádza zastávka Námestie Maratónu mieru, ktorá by slúžila ako združená zastávka pre električky a autobusy (ktoré pokračujú smerom na Terasu)

42. Predĺžiť navrhovaný buspruh na Americkej triede až po križovatku s Ázijskou triedou.

43. Predĺžiť existujúci buspruh na Magnezitárskej ulici až na Hlinkovu ulicu, kde by sa priamo napojil až na zastávku Tesco, Džungľa, ideálne vybudovaním priameho buspruhu od križovatky Magnezitárskej ulice a Dopravnej ulice cez existujúcu asfaltovú plochu (pozostatok cesty do Prešova resp. obce Ťahanovce). Tento buspruh by výrazne skrátil cestu autobusom zo Sídliska Ťahanovce najmä v rannej špičke, ak by sa realizovalo plánované prepojenie Americkej triedy a Magnezitárskej ulice.

Pripomienky k cestným komunikáciám:

44. Vybudovať prepojenie medzi Zelenou stráňou a Panorámou (Jelšová ulica), cez ktoré by mohla jazdiť aj MHD

45. Prestavať križovatku na letisko, aby autá a vozidlá MHD nemuseli duplicitne prechádzať cez Pereš, ale mali zabezpečené priamo odbočenie na letisko.

Ak sa Vám môj článok páčil, kliknite na "tento článok sa mi páči", alebo ho zdieľajte a zvýšite tým jeho čítanosť. Ďakujem pekne!

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  51x

Z pohľadu občana pozorujem, že mesto Košice má vo viacerých oblastiach svojho fungovania rezervy. Za najväčšiu výzvu, s ktorou sa naše mesto bude musieť vysporiadať, považujem zmiernenie dopadu klimatických zmien na urbanizované zóny. Jedným z hlavných opatrení je zatraktívnenie MHD a dobudovanie infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Rozvoj individuálnej automobilovej dopravy nepovažujem za trvalo udržateľný, z toho dôvodu som sa rozhodol ho ďalej aktívne nepodporovať a namiesto auta som si zakúpil elektrickú kolobežku, a súčasne vo veľkom využívam MHD. Práve tieto formy dopravy potrebujeme rozvíjať, urobiť ich dostupnejšími, spoľahlivejšími a bezpečnejšími. V októbrových spojených regionálnych a komunálnych voľbách kandidujem ako nezávislý kandidát na poslanca mestskej časti Sídlisko Ťahanovce, mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  Mestská turistikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu