Samého ma zaujímalo koľkí ľudia vedia, čo vlastne znamená tých párhlások, ktoré sa vyslovujú ako "Padedé". Väčšina ľudí si myslí, že jeto nejaký konkrétny pohyb. Názov pre nejakú otočku, alebo skok. Tiež knim patríte? Nečudujem sa. Často sú tieto slová používané v úplnenevhodnom kontexte... áno presne tak slová a nie slovo. Z francúzštinyPas de deux (číta sa pa de dé) by sa do slovenčiny dalo preložiť ako"kroky dvoch". Teda voľný a správny preklad by bol baletný duet.
Je faktom, že všetky tie romantické a klasické balety sú o láske a takv nich spoločný tanec mužov a žien má logicky jasné miesto. A práve táčasť baletu, kde väčšinou zmiznú všetci ostatní tanečníci a na scénezostane len zamilovaný pár je práve to Pas de deux.
Táto časť baletu je vlastne vždy o zamilovaní, láske či o milovaní. Takako celý balet aj Pas de deux má svoju zaužívanú formu. Striedajú sa vnej časti, v ktorých pár tancuje spolu s časťami, v ktorých sa sólistiprezentujú každý sám.
Práve Pas de deux je v balete priestor, v ktorom môže vyniknúťdokonalosť techniky a precíznosť prevedenia jednotlivých pohybov. Tumôžu tanečnice a tanečníci prezentovať svoje najlepšie schopnosti asvoju technickú virtuozitu. Žiaľ, práve to často spôsobuje, že balet sanamiesto prezentácie zážitku stáva akousi súťažou o dokonalé technickézvládnutie, čo má za následok, že namiesto umenia začíname obdivovaťšportový výkon.
V spoločne tancovaných častiach predvádzajú tanečníci najmä rôznepridržiavané a nesené figúry. Partner tu funguje ako vešiak a nosič.Pridržiava partnerku v polohách, v ktorých by vyhrala zemskápríťažlivosť a dvíha ju a nosí v najroztodivnejších pózach.
V sólových častiach každý z partnerov predvádza v podstate tie prvky,ktoré sme si popísali v predchádzajúcich kapitolkách. Teda dámypredvádzajú najmä špičkovú (na špičkách) techniku a malé rýchle (petit)piruety a páni najmä veľké (grand) skoky piruety a luftúry.
Takže sa pozrime ako to vlastne vyzerá, keď sa v klasickom balete dvaja zamilujú (milujú)
Veľmi typické Pas de deux z baletu Korzár
Ak už balet o láske, tak potom veční milenci. A takto balí Rómeo Júliuv nesmrteľnej balkónovej scéne. Tento krát však nevydá ani hlások, lebosa dostal do Prokofievovho baletu Rómeo a Júlia.
A na záver Labutie jazero a takzvané čierne Pas de deux. Čarodejníkchce zmiasť princa a dosiahnuť, aby porušil prísahu večnej lásky, ktorúdal svojej bielej labuti. Preto na oslavu na zámku privedie čiernulabuť rovnakú, ako bola princova biela a nechá ju aby princa zviedla.