Víno v reštaurácii - 3. Tvorba ceny vína

Určiť správnu cenu za víno v reštaurácii nie je ozaj jednoduché.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Na tenkom ľade

Tvorba ceny vína v reštaurácii je háklivá téma. Inak sa na cenu pozerá hosť a inak majiteľ reštaurácie. Aj keď hosť dokáže akceptovať vysokú maržu na jedlách, pretože si nedokáže presne spočítať pracnosť a náklady spojené s jeho prípravou, pri cene vina už tak veľkorysý nie je. Vie totiž presne koľko jednotlivé víno stoji na pulte v predajni, alebo vínotéke a hneď si dokáže vypočítať koľko na ňom reštaurácia zarobí. Preto je potom pre neho prekvapujúce, že si reštaurácia dokáže naúčtovať za ten istý servis vina 200 € pri Dom Perignon a iba 8 € pri Huberte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kríza mení pravidlá

Tlak hosti, ekonomická kríza ako aj rastúca konkurencia núti majiteľov reštaurácii zamýšľať sa aj nad tvorbou ceny vina. Časy keď sa víno naceňovalo jednotnou maržou už pomaly končia a v niektorých reštauráciach sa stáva dobrým zvykom zavedenie jednotnej ceny za servis. Ten si potom reštaurácia účtuje ku nákupnej cene vina. Zvýhodňuje to samozrejme vina drahšie, čo je pre zážitok hosťa pozitívne, pretože si za tú istú cenu môže dovoliť piť vina drahšie (a často krát kvalitnejšie).

Nielen na Slovensku

Tento vývoj ale nie je typicky len pre Slovensko, ktoré bolo v rozkvete prvorepublikovej gastronómie preťaté komunistickou diktatúrou. Nie je to len ďalší míľnik a znak vývoja kultúry pitia vína u nás. Podobný vývoj, aj keď spôsobený ekonomickou krízou je vidieť aj v kultúrne vyspelej Británii. Zavedenie poplatku – korkovného a donesenie si vlastného vina do reštaurácie sa tam totiž stalo veľmi populárne. Až tak populárne, že vznikajú kluby s internetovými stránkami a zoznamom reštaurácii ktoré túto službu ponúkaju. Azda nebude prekvapením, že aj náročný hosť si môže vybrať hneď z niekoľkých michelinových reštaurácií.

SkryťVypnúť reklamu

Pestré akcie pre hostí

Akokoľvek sa na ale na tuto tému pozrieme, zákon o dopyte a ponuke fungovať bude. A tak s klesajúcou cenou vina v reštaurácii by mal prísť aj rast dopytu, teda plná reštaurácia čo je cieľom každého majiteľa. Pomôcť tomu môžu aj rôzne akcie. Od najznámejšieho, silne marketingovo podporovaného Beaujolais, ktoré oslavuje mladé francúzske víno po celom svete, cez nám oveľa bližšie oberačkové slávnosti a s tým spojené popíjanie burčiaku, či pitie svätomartinských vin ktoré by sme mali hrdo uprednostňovať pred spomínaným Beaujolais. Obľúbeným a módnym sa u nás v poslednom čase stáva ružové víno. Vynikajúci magnet pre naplnenie letných terás a organizovanie rôznych letných akcii. Všetky tieto akcie pritiahnu do reštaurácie veľa vínachtivých hostí a najlepšie prezentujú reštauráciu ako miesto spojené s príjemným vínnym zážitkom, miesto kam sa oplatí prísť nie len s návštevou zo zahraničia alebo na rodinnú oslavu.

SkryťVypnúť reklamu

Článok bol publikovaný 27. júla 2010 v špecializovanej prílohe SME - 100 najlepších vín

Peter Škripko

Peter Škripko

Bloger 
  • Počet článkov:  95
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Gastronómia je mojou láskou a chlebíčkom každodenným... Zoznam autorových rubrík:  Dobré jedláDobré reštaurácieDobré reštaurácie - hodnotenieDobrí hostiaDobré pitieKam cestovaťMeníčkaKlub priateľov vínaOsobnostiFotoCinefilSúkromnéSúkromné - fotomesačníček

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu