Vlak má pravidelný príchod do Bratislavy, hlavnej stanice, o 22:41 hod. To ešte premávajú autobusy linky 93, ktorá má posledný odchod z hlavnej stanice o 23:15 hod., po ňom sa dostanem domov už iba nočnými spojmi, s prvým rozjazdom spred bratislavskej hlavnej stanice o 23:30 hod.
Vlak v Poprade meškal cca. 55 minút a bolo jasné, že návrat pred polnocou je ohrozený, cestou do Bratislavy sme však meškanie znížili. Dokonca tak, že vlak prišiel na bratislavskú hlavnú stanicu o 23:31 hod. Takmer súbežne s našim vlakom prichádzal na hlavnú stanicu aj zmeškaný vlak z Budapešti. Behom minúty-dvoch sa na stanici vyrojili stovky ľudí...
...to však príliš nezaujímalo Dopravný podnik Bratislava. Je pravdou, že nočné spoje majú zabezpečenú náväznosť, na hlavnú stanicu prichádzajú takmer naraz a zároveň majú po niekoľkých minútach spoločný rozjazd. Nech cestujúci ide z ktorejkoľvek časti mesta, dovezie sa nočným spojom na hlavnú stanicu a odtiaľ má o niekoľko minút možnosť ísť - po spoločnom rozjazde - opäť do ktorejkoľvek časti mesta. Viem, že nočné spoje istý čas čakajú aj na zmeškané príchody, tak, aby mohli cestujúci z týchto spojov prestúpiť na ďalšie autobusy a nečakať pol hodinu, či dokonca celú hodinu na ďalší spoločný rozjazd. Autobusy neodchádzajú podľa presného času, ale vyčkajú na pokyn dispečera, ktorý signalizuje pokyn na odchod spojov. Samozrejme, nedá sa čakať príliš dlho, keďže autobusy musia byť schopné zájsť na koniec mesta a odtiaľ sa opäť vrátiť na hlavnú stanicu na ďalší nočný rozjazd.
Tak sa teda v nedeľu stalo, že keď som sa po vystúpení z vlaku dostal pred hlavnú stanicu, práve odchádzali nočné autobusy. Mohlo byť cca. 23:33 hod., tí šťastnejší ešte stihli niektorý z dvoch-troch nočákov, ktoré ešte zo stanice neodišli. Podľa toho, čo som videl, však išlo len o hŕstku cestujúcich. Behom chvíle nastal pred stanicou chaos, nočné autobusy práve odišli takmer prázdne a pred stanicou sa ocitli stovky cestujúcich, ktorí začali riešiť, ako sa dopraviť domov. Postupne začali prichádzať taxíky, niektoré čakali na svojich pasažierov a blokovali cestu ďalším, práve prichádzajúcim taxíkom. Takto som mal možnosť vidieť prichádzať a odchádzať ďalšie a ďalšie taxíky, desiatky taxíkov... Po čase, keď už väčšina ľudí odišla, začali prichádzať nočné autobusy na ďalší rozjazd, ktorý nasledoval o polnoci.
Na stanici ostali outsideri, plebs, len zlomok ľudí, ktorí počkali na tento ďalší rozjazd. Ja sám som zvažoval, že sa odveziem domov taxíkom, čím by som ušetril možno pol hodinu, ale celá situácia ma zaujala a tak som sa rozhodol počkať, ako sa to ďalej vyvinie. Zároveň som rozmýšľal, či sa dispečeri dopravného podniku kontaktujú s kolegami zo Železničnej spoločnosti Slovensko. Zrejme nie, v opačnom prípade by rozjazd nočných spojov o 3-4 minúty pozdržali. Komu tento stav vyhovoval, boli celkom isto taxikári. Na svoje si asi prišli všetci, ktorí boli v tom čase nablízku a možno sa niektorí otočili aj na dvakrát. Nejde mi do hlavy, že v nedeľu večer, kedy do Bratislavy prichádza množstvo ľudí, prenechá Dopravný podnik kšeft taxikárom a nechá odísť - hoci možno načas - nočné autobusy takmer prázdne.
Budeme si ešte asi musieť počkať, verím však, že aj v tomto prípade raz v budúcnosti zdravý rozum zvíťazí. Úspechom nebude presný odchod poloprázdnych nočných autobusov a radosť taxikárov, ale profesionálne zvládnutie a skoordinovanie situácie tak, aby sa nočné spoje aj za cenu niekoľko minútového meškania efektívne využili.