
fPriblížme si situáciu: Na modrom podklade je pokladničný blok s výrobkami "TESCO value", na v zelenom poli je pokladničný blok s označením "Výrobok značky TESCO" a v červenom obdĺžniku je pokladničný blok s označením "Značkové výrobky". Na každom bloku je výrazný červený kruh so zvýraznenou výslednou sumou v eurách spolu s prepočtom na slovenské koruny. Na všetkých pokladničných blokoch je nsapísané, že sa nachádzame v hypermarkete v Kežmarku.
Pod položkami pokladničného bloku z modrého obdĺžnika sa na nás usmieva výsledná suma 22,60 EUR, ktorá by však správne mala byť 22,63 EUR. Napriek tomu, že v ďalšom riadku pokladničného bloku je oznam o konverznom kurze 1 EUR = 30.1260 Skk, celková suma nákupu v EUR je namiesto správnych 680,85 Sk nesprávne prepočítaná na hodnotu 680,90 Sk.
Druhý blok je ešte zaujímavejší. Celková suma zobrazeného pokladničného bloku má byť správne 32,62 EUR, pričom v reťazci Tesco nákup spočítali na sumu 32,36 EUR. Ak vydelíme Tescom deklarovanú korunovú hodnotu nákupu 983,90 Sk výslednou eurovou hodnotou 32,36 EUR, dostaneme konverzný kurz 30,377, čo je v rozpore s deklarovaným konverzným kurzom 1 EUR = 30,1260 Skk.
Snáď len pre úplnosť: Tesco sa na vyobrazenom pokladničnom bloku z letáku netrafilo do výslednej sumy ani pri treťom nákupe a ani v tomto prípade nie je správne prepočítaná výsledná cena v eurách na slovenské koruny.
Môžeme sa nad tým pousmiať. Tesco nás možno odbije, že nejde o skutočné pokladničné bloky, ale o fotomontáž. V každom prípade však ide o hazard s dôverou spotrebiteľa. Nehovoriac o tom, že v tomto prípade nejde o žiadne logaritmy, sínusy, dokonca ani o percentá, celá použitá matematika obsahuje súčet a násobenie desatinných čísel, čo sa vyučuje na základných školách. Učitelia matematiky by mali s blížiacim sa koncom zimných prázdnin rozhodne zájsť po výborný didaktický materiál v podobe spomínaného TESCO letáka. Vyobrazené pokladničné bloky sa dajú použiť na celý rad úloh: "spočítajte celkovú cenu jednotlivých nákupov", "z údajov v letáku zistite použitý konverzný kurz" a pod. Pred samotným použitím na vyučovacej hodine sa však musia učitelia veľmi dobre pripraviť, aby boli schopní spolu s deťmi prediskutovať zistené rozdiely.
Občan, na ktorého sa už viac ako pol roka valí záplava informácií z prebiehajúcej eurokampane, pozná konverzný kurz naspamäť. Ukazuje sa však, že kampaň nezabrala na všetkých. Ostáva nám veriť, že skutočné pokladničné bloky sú počítané správne. Hoci v tomto prípade asi nejde o zásadné zavádzanie spotrebiteľa, Tesco nám zas len trochu poodhalilo, že matematika nie je jeho silná stránka a navyše to rozhlásilo celému Slovensku v podobe nevydareného rozdávaného letáku. Proti gustu žiaden dišputát...