Každý má svoj vlastný pohľad na Vianoce. Kresťania si pripomínajú narodenie malého Ježiša Krista, toho istého Krista, ktorý bol neskôr ukrižovaný na kríži. Pre iných sú Vianoce rodinnou idylou a vnímajú ich ako "sviatky pokoja a mieru". Židovská komunita v tomto čase oslavuje Chanuku - sviatky svetla.Nezávisle od nášho pohľadu na ich hlavné poslanie môžeme s istotou za jeden zo znakov Vianočnej atmosféry považovať vianočný stromček. Už len pri pomyslení na Vianoce sa nám možno vynorí jeho charakteristická vôňa a ním podfarbené krásne chvíle, kedy sú si ľudia navzájom bližší. Výrobcovia a obchodníci však prišli na to, že je pod ním úžasne veľa nevyužitého priestoru, napríklad na vianočné darčeky.Vianočné darčeky musí niekto zmanažovať - odhliadnuc od faktu, že ich chystáme pod rúškou rizika možného odhalenia zvčajne sami, spravidla ich zastrešuje osoba, lepšie povedané postava, ktorú môžeme považovať za "darčekového manažéra".Deti v našich končinách zvyknú s obľubou drankať rôzne hračky, stavebnice, bábiky-lyžiarky, ktoré sa im podsúvajú v televíznych reklamách, od Ježiška. Píšu mu listy, tajné priania sú schopní Ježiškovi odovzdať dokonca aj rodičia.Tak, ako sa pred nedávnom ako huby po daždi vynorili z davu ľudí dovtedy neznáme Katky Koščové, Tomášovia Bezdedovia, Nory a Braňovia Mojsejovci, miliónové dievčatá a rôzni ľudia so supertelami, vplyvom americkej kultúry sa aj u nás v strednej Európe objavil bradatý "Santa Claus" (je celkom možné, že využil akciovú ponuku leteniek len za 1 Sk bez letiskových poplatkov a palivového príplatku). Aj on má na starosti darčeky, avšak pole jeho pôsobnosti je omnoho širšie. Rútiac sa kamiónom nás presviedča, že nič iné na vianočnom stole nemá tak typické miesto ako Coca Cola, z inej strany cesty na nás vytrubuje s ponukou fantastického balíku s internetom od telekomunikačného operátora. V obchodnom dome TESCO prihlúplo sa tváriaci tancujúci Santa Claus môže byť Váš "iba za 12999 Sk". Dokonca aj tradičné sladkosti, ak chcú zaujať lukratívne miesto doma pri Coca Cole, musia prezliecť kabát a obliecť si vianočné obaly.Vianoce zvyknú mať svoje čaro. Tak, ako človeku môže byť zle, keď sa preje dvadsiatimi inak chutnými krémešmi, mu však rovnako môže prísť zle aj z vianočného prejedenia sa. Nejeden vianočný stôl sa pod ťarchou extra líght Coly a iných dobrôt prehýba a tak k prejedeniu sa je naozaj len krok.Prejesť Vianocami sa dá aj vďaka obchodným praktikám reťazcov v každoročnej nepísanej súťaži o to, ktorý z nich začne vianočné marketingové aktivity skôr. Pieseň Tichá noc možno vyvolá nákupné rozhodnutie zákazníka, ale je to naozaj v poriadku, keď pri jej počúvaní do samotných Vianoc chýbajú ešte viac ako dva mesiace? Na mieste je otázka: Existuje pomyslená dátumová hranica, ktorá by sa dala považovať za primeranú? Ukazuje sa, že tempo spustenia obchodných Vianoc posledných rokov môže časom úplne vytlačiť akciu "letný výpredaj" a je celkom možné, že Santa Clausovia nás budú lákať na nákup už začiatkom júla. Dôvod sa isto nájde - v Austrálii je v tom čase zima a práve to môže byť ten správny čas na rozbeh Vianočného kamiónu.A tak vo vlastnom záujme si chráňme zdravý rozum a keď náhodou už čoskoro zbadáte Vianočný kamión plne naložený Coca Colou, nezabudnite pred ním uskočiť. Inak Vás môže prevalcovať a to by bolo pred blížiacimi sa obchodníckymi "Dušičkami" naozaj škoda.Utekajme, už ide!
Utekajme, už ide!
Len sa mi to zdá, alebo ho počujete už aj Vy? Chystá si kamión s Coca Colou, isto fantastické balíčky s internetom od Slovak Telecomu a v hypermarketoch TESCO si už rozkladá všetko, čo je spojené Vianocami - výzdobu, stromčeky a v neposlednom rade darčeky. Je to celkom prirodzené, že na takú veľkolepú výpravu sa musí "Mikuláš", "Santa Claus" i "Ježiško" starostlivo pripraviť. Nezdá sa Vám, tak ako mne, že 14. októbra je predsa len trochu priskoro?