Učiteľ ako spovedník
Niečo sa stalo? Dieťa úpenlivo hľadá nejaký pevný záchytný bod, ktorý by ho nestiahol pod hladinu. Nejakú záchrannú bóju istoty. Niekoho, komu by sa mohlo vyrozprávať, ako bolo doma blbo, alebo fantasticky. Čo zažilo, prežilo a ako sa hralo. Ako bol doma kľud a ako bolo dobre iba tak sedieť s mamkou pred rozprávkou, alebo ako ho bolelo, keď videl otca ako bije jeho súrodencov. Zmestí sa veľa do spovedníckej duše učiteľa. A každé zážitky, pochvaly, zdary, či nezdary sa ešte musia vynásobiť počtom žiakov v triede.
Učiteľ ako radca
Radca, poradca všetkého nepochopeného. Od základných zásad školského poriadku, cez zásady správania sa k spolužiakom a vyučujúcim....až k zásadám žiť tak, ako by samé chcelo, aby sa iní správali k nemu. Orientačné otázky, kde je trieda, záchod, zborovňa, či jedáleň, kedy sa ide na obed a či sa pôjde na výlet...a keď nie, tak prečo?!.....tieto a ďalšie otázky spadajú tiež do náplne práce učiteľa - radcu.
Učiteľ ako rodič
Objatia, ktoré pohladia. Dotyky, ktoré zohrejú. Povzbudzujúce vety a stisky rúk, či tvrdé napomenutia, so zdvihnutou žltou kartou. Hnev a odpúšťanie, zlosť striedajúca sa s radosťou. A stále má učiteľ - rodič dostatok lásky na odpustenie, dostatok trpezlivosti na nové začiatky.
Učiteľ ako administratívny pracovník
Zápisy, výpisy, potvrdenia, triedne knihy, výkazy žiakov, spisy na experimentálne vzdelávanie, potvrdenia do krúžkov, či školských klubov, potvrdenia o cestovaní...a ešte aspoň tri A4 iných vybavovačiek, naklepávačiek, zahŕňajúcich aj autorsky vypracované učebné materiály, keď knihy sú iba v plánoch ďalšej a ďalšej vlády.
Učiteľ ako kamarát
Človek, ktorý sa smeje, robí bláznovstvá a máva bláznivo zábavné nápady. Na sv. Mikuláša si dá na hlavu masku čerta, či anjela a pobehuje po škole ako zo samotného pekla, či neba. A to všetko iba pre detský úsmev, či úprimný smiech. Učiteľ-kamarát sa niekedy rozdelí dokonca aj s desiatou, ako napríklad s jablkom, s desiatou, ktorá sa mu potom niekoľkonásobne vráti, v podobe cukríka, keksíka, hoci tvrdého ako kameň. Takýto učiteľ-kamarát veľmi rád počúva detské príbehy z domu, či detské predstavy do zajtrajškov....a to všetko s otvorenou náručou, plnou empatie a záujmu. Pri týchto rozprávaniach, väčšinou dieťa sedí učiteľovi na kolenách a drží mu jednu ruku, druhou ho objíma okolo krku. Tak sa dá rozpoznať učiteľ-kamarát, ďalšie, ale zďaleka nie posledné povolanie učiteľa.
Ak učiteľ spĺňa aspoň päť z týchto siedmych povolaní,...a všetky dokáže robiť naraz....podľa mňa by si zaslúžil byť ohodnotený, pretože do svojej práce vložil aj svoje srdce.