Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Martin Marušic

Martin Marušic

Bloger 
  • Počet článkov:  172
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Profesionálny tunelár"Slovo tunelář vymysleli bývalí kvazikomunisté jako součást své předvolební populistické kampaně."Viktor Kožený Zoznam autorových rubrík:  Prihodilo sa miTunelovanieVodné dielaPlanéta ZemHistoria est lux veritatisSlovenská sosajety (vážne)Odpočutékrížom-krážom64 políSlopeme s monitoromMostySúkromnéNezaradené

Tunelovanie

Flám 250 metrov pod zemou

Martin Marušic

Flám 250 metrov pod zemou

Náš stavbyvedúci dostal skvelý nápad. Obvolal našich dodávateľov a vysvetlil im, že by si mali vážiť, že od nich kupujeme materiál. Od jednej firmy sme už nakúpili 400 000 kubíkov betónu, od ďalšej firmy asi 10 000 ton betonárskej výstuže, od inej asi 700 kilometrov hadíc, ďalšia dodala 20 kilometrov vysokonapäťových káblov a pod. No a navrhol im, že teda by mohli pre našich ľudí zaplatiť menšiu oslavu, že jedna tunelová rúra je hotová. A oni zareflektovali a dopadlo to nasledovne.

  • 26. apr 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 177x
  • 9
Párty v Lainzer tuneli

Martin Marušic

Párty v Lainzer tuneli

Lainzer Tunnel je dvojkoľajný železničný tunel na území Viedne, ktorý sa stavia pre vysokorýchlostnú železnicu. Jeho celková dĺžka je viac než 12 kilometrov a rozdelený je do viacerých úsekov. Ja som bol pozvaný na oslavu sviatku sv. Barbary, patrónky ľudí pracujúcich pod zemou, do časti LT 33 Hofjagdstrasse.

  • 5. dec 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 670x
  • 15
Ako sa stavia metro

Martin Marušic

Ako sa stavia metro

Samozrejme týchto pár riadkov nebude o bratislavskom metre, to by sa vám ukázalo, že neexistujúci článok. Ale pôjdeme krátko nakúknúť do Amsterdamu.

  • 20. nov 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 788x
  • 8
Prechádzka rozostavaným tunelom

Martin Marušic

Prechádzka rozostavaným tunelom

Wienerwaldtunnel je kľúčovou časťou novej železnice Viedeň - St. Pölten, ktorá je práve vo výstavbe. So svojou dĺžkou presahujúcou 13 kilometrov bude po dokončení najdlhším železničným tunelom v Rakúsku. Jedná sa o dve jednokoľajné tunelové rúry, ktoré boli razené z jednej časti raziacimi strojmi a z druhej trhavinovo. Čo sa deje v takom tuneli po prerazení a dočasnom zabezpečení výrubu, tomu sa bude venovať tento článok.

  • 3. nov 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 958x
  • 50
Mission Breakthrough alebo ako vystrielať tunel

Martin Marušic

Mission Breakthrough alebo ako vystrielať tunel

Na razenie tunelov existuje množstvo metód. Razenie pomocou trhavín je jeden z najstarších spôsobov budovania podzemných stavieb a v dejinách bolo vyvinutých veľa postupov, ako pomocou nich tunel realizovať. V dnešnej dobe sa v našich zemepisných šírkach pri trhavinách používa takmer výlučne tzv. nová rakúska tunelovacia metóda, ktorú Taliani s Nemcami nazývajú technológia striekaného betónu a prisvojujú si ju tiež. Okrem toho sú známe napr. nórska tunelovacia metóda, vhodná ale do nerozpukaných nórskych hornín, japonská tunelovacia metóda, alebo z novších metódy Perforex, Adeco a ich modifikácie.

  • 24. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 15 106x
  • 21
V podzemí Banskej Bystrice

Martin Marušic

V podzemí Banskej Bystrice

Dnešný článok nás zavedie do podzemia Banskej Bystrice. Nebude to o obrovských dopravných tuneloch, ale o výstavbe kanalizačného zberača. Napriek tomu verím, že to nebude nezaujímavé.

  • 12. mar 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 239x
  • 22
Stometrová obluda v podzemí alebo neverte hollywoodskym výmyslom

Martin Marušic

Stometrová obluda v podzemí alebo neverte hollywoodskym výmyslom

Keď ste videli film Dannyho parťáci 3, spomeniete si, ako tam vyrobili zemetrasenie pustením podzemného raziaceho stroja, ktorý pred akciou tajne inštalovali do nevadského podzemia. Keď sa však teraz so mnou do takého stroja pozriete, zistíte, že nás v kine kŕmia riadnymi somarinami. Už iba úvodný údaj, že plne mechanizovaný štítovací stroj meria 97 metrov dáva tušiť, že sa zrejme pri týchto strojoch jedná o niečo celkom iné, ako nám ukazovali. Iba pripomeniem, že vo filme sa spomínal stroj použitý pod lamansškým prielivom, čo bol tiež štítovací stroj, hoci s trochu menšími rozmermi ako tu popisovaná mašina, ale pracujúci na rovnakom princípe.

  • 26. feb 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 17 007x
  • 80
Ako tunelovať v hlinách a inom blatoidnom sajrajte

Martin Marušic

Ako tunelovať v hlinách a inom blatoidnom sajrajte

Tunelovať v zeminách je v princípe úplne iné ako sa pohybovať v pevnej skale. Základným problémom je že sa vyťažený priestor samonosne neudží. Jednoducho, či už štrky alebo piesky sa snažia okamžite sa zosypať do tunela. Veľmi starou a prakticky jedinou metódou je v takomto prostredí tzv. štítovanie.

  • 18. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 7 646x
  • 16
Bratislavské železničné tunely

Martin Marušic

Bratislavské železničné tunely

V Bratislave sa nachádzajú dohromady štyri dopravné tunely. Jeden diaľničný dvojrúrový tunel Sitiny, jeden cestný pod hradom, ktorý ale slúži električkám a dva železničné. Sitinám som sa už venoval, tunelu pod hradom sa ešte len budem, teraz sa pozriem bližšie na zúbky železničným tunelom.

  • 11. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 913x
  • 23
TBM - tunelovací raziaci stroj

Martin Marušic

TBM - tunelovací raziaci stroj

Karma článku: dlhý TBM je skratka z nemeckého výrazu Tunnelbohrmaschine alebo anglického výrazu Tunnel boring machine. Do slovenčiny by sme to preložili ako tunelovací raziaci stroj. Ide o obrovskú mašinu, ktorá doslova vŕta do skaly dieru pre tunel. Táto metóda je stará približne 30 rokov a v poslednom období sa začína hojne používať aj v takej bašte trhavinového tunelovania, akou je Rakúsko.

  • 4. júl 2007
  • Páči sa: 1x
  • Prečítané: 16 833x
  • 54
Čo je to tam za dieru pred Svitom

Martin Marušic

Čo je to tam za dieru pred Svitom

Tí, čo chodia pravidelne popod Tatry do Popradu, si určite všímajú novú pracovnú aktivitu po ľavej strane. Jedná sa o budúci diaľničný tunel Bôrik.

  • 20. apr 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 7 358x
  • 27
Toto nás čaká v tuneli Sitina

Martin Marušic

Toto nás čaká v tuneli Sitina

Aby pre bežného vodiča nebol prvý prejazd novým bratislavským tunelom veľkým kultúrnym šokom, pripravil som zopár čerstvých fotografií (13.4.2007). Dúfam, že pripravení vodiči tam potom nebudú hľadieť ako teľa na nové vráta na tunel, ale budú pozorovať dianie na vozovke :-).

  • 13. apr 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 557x
  • 38
SkryťZatvoriť reklamu