Na dlhé vzdialenosti budete cestovať nočnými vlakmi a niektoré z rád sa preto budú týkať práve ich. Tento článok je ideálny pre tých, čo sa chystajú prejsť celú Transsibírsku magistrálu.
1. Lístok ukrýva viacero zrád
Predpokladajme, že lístok už kúpený máte, či už priamo na železničnej stanici, v cestovnej agentúre, alebo z webstránky Ruskej železničnej spoločnosti, ktorá má našťastie veľmi dobrú funkcionalitu aj v angličtine. V tom poslednom prípade máte šťastie, prvý problém odpadá. Váš lístok je upravený veľmi prehľadne a všetky veci sú napísané ako po rusky, tak aj po anglicky. Len pozor, občas má aj takzvaný palubný lístok, kontrolnú časť, ktorá sa odtrhne, a niekedy nie. Skontrolujte si ho a ak po vytlačení kontrolný ústrižok nemá, potrebujete s ním ísť na ktorúkoľvek železničnú stanicu, kde vám ho buď vymenia za normálny lístok, alebo tak spravíte sami v automate. Nikdy si nezabudnite čísla pasov cestujúcich, pri kúpe aj výbere lístkov ich budete potrebovať!
Ak sa vám však do ruky dostal ružovo-oranžový lístok s okrúhlym hologramom, ktorý pozostáva z dvoch lístkov zlepených dohromady, chvíľku asi budete maturovať nad všetkými údajmi aj v prípade, že azbuku ovládate. Ten je totiž navrhnutý čo najneprehľadnejšie, asi na zmätenie nepriateľa. Po asi polhodine lúštenia ste teda vypátrali vagón a miesto. Tu pozor. V prvom rade na čas. Najdôležitejšou vecou, ktorú potrebujete vedieť je, že všetok čas na lístkoch je uvádzaný v moskovskom čase. Je jedno, či ste v Omsku, Jekaterinburgu alebo ešte ďalej, ku každému času potrebujete ešte prirátať časový rozdiel oproti Moskve. Aby to bolo komplikovanejšie, vďaka tomu, že Rusko od roku 2014 permanentne ostáva na zimnom čase, jeho rozdiel oproti Slovensku je buď +1 alebo +2 hodiny v závislosti od ročného obdobia. Preto je dobré sústrediť sa výlučne na časové pásma v rámci Ruska. Ak však cestujete na medzinárodnej trase, časy odchodu, resp. príchodu do a z destinácie v zahraničí sú uvádzané v jej miestnom čase.
Druhá zrada sú tie podivné skratky, ktoré môžu byť za názvom mesta, najmä v prípade Moskvy či Petrohradu, ale aj iných miest. Železničných staníc totiž majú niekoľko, väčšinou nesú názov veľkého mesta, ktorého smerom sú odpravované vlaky z tej-ktorej železničnej stanice. Napríklad Moskva má „vakzal" Bieloruský, Kazaňský, Kurský, Pavelecký, Jaroslavský, Leningradský, Savelovský, Rížsky a Kalančevský. No pozor: ak sa rozhodnete cestovať napríklad do Petrozavodska, či Sapsanom do Petrohradu, na lístku vám bude svietiť Moskva OKT. Čo to za zradu? To je Leningradská železničná stanica, ktorú vám značky aj metro zahlásia ako Leningradský vakzal, len RŽD ju volá Okťábrský vakzal. Vždy si skontrolujte, či mesto, z ktorého vyrážate, nemá viacero železničných staníc a ak áno, ktorá je tá vaša.

2. Vyberte si miesto
Delenie na triedy je dosť podobné ako u nás: denné vlaky majú prvú a druhú triedu a nočné vlaky majú lôžkové kupé prvej a druhej triedy a lehátkový vozeň. No zatiaľ čo u nás majú aj lehátkové vozne kupé po šesť miest (tri a tri miesta nad sebou), ruské lehátkové vozne sú celé otvorené. Volajú sa aj plackarty a jeden vozeň má 54 miest. Stoja síce polovicu ceny lístka druhej triedy, to však so sebou prináša viacero kompromisov, ktoré budete musieť za cenu šetrenia cestovného rozpočtu urobiť. V prvom rade si predstavte, že vozeň druhej triedy má 36 lôžok v deviatich kupé. Spočítajme si to, v plackarte je presne o 18 miest viac, čo logicky znamená, že sú na úkor priestoru a komfortu. Takže nebudete mať troch, ale päťdesiatich troch spolucestujúcich. Diskomfort sa prejaví okrem minimálneho súkromia (v kupé spolucestujúci zdvorilo vyjdú na chodbu, aby ste sa mohli pokojne prezliecť) aj v zvukovom a čuchovom zážitku. Ak chrápe jeden, počuť to na celý vozeň, klimatizácia funguje rôzne takže vône a pachy sa budú tiež šíriť po celom vozni. A potom už závisí od osadenstva vagóna, či bude hlučné a oslavovať ostošesť, alebo pokojné a nechá vás vyspať sa. Viem, že našinec vie byť kvalitne pobúrený už len tým, že si niekto rozbalí v kupé klobásu, rezeň a pod. Teraz si predstavte, že tu to spravia všetci. Keby len klobásy či rezne, Rusi si k pivu veľmi radi dávajú sušené ryby. Príjemnú zábavu! Ale hej, cestujete na dlhé vzdialenosti takmer zadarmo!
(Doplnenie: V septembri 2014 sme cestovali plackartom do Kazane a späť, v novom vozni a bolo to prekvapujúco kultúrne, ešte aj to chrápanie sa pri všeobecnom šume lepšie rozptýli.)
S manželom cestujeme druhou triedou, vo dvojke sa kupé pre štyroch využíva najlepšie. Človek na hornom lôžku má vždy nárok počas dňa sedieť na spodnom lôžku a tak si kupujeme dve lôžka nad sebou. Horné lôžko zvykne stáť menej ako to dolné, rozdiel na našich jednonočných linkách činil asi 1000 rubľov. No nie je to pravidlo, posledné lístky čo sme kupovali pred dvomi týždňami stáli rovnako. Ak však meriate viac ako 180 cm, pripravte sa na to, že na hornom lôžku sa nenatiahnete kvôli dvom závesným reťaziam. V poslednej dobe zvyknete v druhej triede dostať papierovú škatuľku so stravou - väčšinou sendvič alebo keksíky, paštéty, chlieb, sladkú tyčinku a pod.
Prvou triedou, alebo LUX ako to tu volajú, sme cestovali raz a to 24 hodín z Kemi do Moskvy. Vaše kupé má dve postele a v cene máte nápoj a obed alebo večeru, ktorú vám prinesú do kupé z jedálenského vozňa. Ešte existuje superlux trieda, takzvaný mjagkij, v ňom máte ešte samostatnú miestnosť - kúpelňu popri normálnom kupé. Cena tomu zodpovedá.
Ak cestujete do veľkého mesta, oplatí sa pri kúpe lístka na webstránke skontrolovať, či vo vašom cieli vlak jazdu končí, alebo pokračuje ďalej. Najmä do odľahlejších cieľov vypravujú staršie vlaky, nehovoriac o tom, že si budete musieť sami ustlať svoju posteľ. Pri priamych linkách sú už postele predostlané. Tiež je tu menšia pravdepodobnosť, že k vám bude do kupé uprostred noci niekto pristupovať.

3. Výstroj je základom úspechu
Tiež sme museli odsledovať osvedčené železničné postupy, o tých ďalej, s čím však súvisí aj výber tej správnej výstroje. Do ruského nočného vlaku budete potrebovať kraťasy alebo tepláky, šľapky, štuple do uší, čaj, kávu a šálku, do ktorej si ich spravíte - samovar s teplou vodou nájdete v každom vozni pri sprievodkyninom kupé. Najpohodlnejšie sa balí do veľkého športového ruksaku vzhľadom k tomu, že úložný priestor je dosť malý a tak pomôže, že obal na vaše veci nie je tvrdý a viete mu trochu pomôcť. Ďalej sa nám veľmi osvedčil vlhké antibakteriálne vreckovky a samozrejme, niečo na jedenie a čítanie.

4. Procesy a postupy
Dostavíte sa pred váš vagón a vašej sprievodkyni ukážete svoj cestovný lístok spolu s pasom. Osvedčilo sa nám miesto strany s osobnými údajmi otočiť na stranu s vízami - tam je vaše meno totiž napísané v azbuke, čo v mnohých prípadoch urýchli vaše vybavenie. Prídete do kupé či vozňa. V prípade, ak ste v platzkarte, nech sa páči, súkromie vám príliš nehrozí, môžete sa začať prezliekať. V kupé sa väčšinou ostatní pasažieri odoberú na chvíľu vonku, aby sa tí ďalší mohli prezliecť. Pohodlné oblečenie je základ, keďže v ňom aj spíte a šľapky sú nutnou súčasťou najmä v prípade, ak v noci potrebujete ísť na záchod - verte mi, po tme šmátrať kolenačky po teniskách nie je žiadna sranda. Ak nemáte oblečené lôžko, nasleduje táto časť - nájdete na ňom obliečky, plachtu a uteráčik v igelitovom obale. Po dvoch nociach vo vlaku už budete vedieť, ako sa všetko povlečie v úzkom priestore kupé čo najefektívnejšie.

Desať minút pred odchodom vlaku vyženú z kupé všetkých tých, ktorí sa prišli rozlúčiť s pasažiermi. Potom, z mne doposiaľ neznámeho dôvodu, zvykne v chodbe sprievodčíčka rozvinúť koberček. Asi aby sa nepoškodil ten pekný erárny. Po rozbehnutí vlaku príde sprievodčíčka, ešte raz skontroluje vaše lístky a preberie objednávky na čaj či kávu. A tu sa v podstate procesy a postupy skončia. Na dvere vám zaklope polhodinu pred tým, ako vlak dorazí na vašu stanicu, opäť s ponukou kávy či čaju.
5. Čo ma môže prekvapiť?
Toalety - nemusia byť v najlepšom stave, najmä v starších vlakoch. Ak ste v plackarte, Boh vás opatruj, postavte sa do rady tak 15 minút pred tým, než sa vaša potreba stane urgentou. Niekde má voda skvelý systém spúšťania - treba stlačiť kohútik, odkiaľ voda vyteká, smerom nahor. Nehovoriac o tom, že ruky sa takto umývajú dosť nepohodlne, trvalo nám asi dve vlakové jazdy, kým sme na tento systém prišli. Áno a niekde môže chýbať pedál na páke na splachovanie záchoda, čiže tú tenkú tyč pri zemi budete pri slabom svetle hľadať dlho...
Pitný režim - napriek tomu, že o ruských vlakoch koluje mnoho historiek, zatiaľ som nemala negatívnu skúsenosť s podnapitými spolucestujúcimi. Možno na iných linkách, kde ľudia cestujú aj týždeň je to iné, ale zatiaľ sme si aj my všade kupovali do vlaku akurát tak pivo, aby sme to ešte zvládli relatívne kultúrne, vzhľadom na spolucestujúcich.
Spolubývajúci v kupé - bohužiaľ je vysoká pravdepodobnosť, že jeden zo štyroch členov kupé bude chrápať. Nám sa to stáva pravidelne, na ceste do Kazane chrápali ako dva traktory v ruji obaja naši spolucestujúci. Na ceste z Petrozavodska zasa chrápal iba jeden pán, ale o to intenzívnejšie a keď sme šli do Samary, velebili sme fakt, že cestujeme s dvoma tetami. Zbytočne, aj tu sme sa dočkali... Väčšinou to ale ani nezaregistrujete a náhle zvukové efekty sa dostavia v prípade, ak vlak zastane a všetko stíchne. To človeka trochu prekvapí, ale nič, čo by nevyriešili štuple do uší...

Máte aj vy skúsenosti z ruských vlakov? Podeľte sa o ne so mnou v diskusii! Verná ruským vlakom ostávam aj naďalej, zajtra večer nasadám vo Vilniuse na nočný vlak do Kaliningradu a budúci víkend začneme na trase Moskva - Saratov - Volgograd.
[/content]
[/content]