Ľuboš Sopoliga
Som hluchoslepý
Som hluchoslepý. Mám poškodené dva najdôležitejšie zmysly, zrak a sluch. „Počul“ som a niekde aj „čítal“, že vy, ktorí máte zrak a sluch, až 80 % informácií o svete dostávate práve cez tieto dva zmysly.
...venujem sa rodine, vzdelávaniu, neštátnym službám zamestnanosti, sociálnym službám a Slobode a Solidarite https://www.linkedin.com/in/lubosh-sopoliga-54b69565?trk=nav_responsive_tab_profile Zoznam autorových rubrík: Súkromné, Nezaradené
Som hluchoslepý. Mám poškodené dva najdôležitejšie zmysly, zrak a sluch. „Počul“ som a niekde aj „čítal“, že vy, ktorí máte zrak a sluch, až 80 % informácií o svete dostávate práve cez tieto dva zmysly.
Vianoce máme za sebou. Emócie z nich, že všetci máme pomáhať slabším vyprchali. Prišla realita všedných dní. Ešte chvíľu tu síce budú benefičné plesy, ale aj posolstvo z nich rýchlo zomelie kolobeh predvolebnej kampane.
Som špeciálny pedagóg. Učím žiakov s mentálnym a kombinovaným postihnutím a som triednym učiteľom v triede, ktorá je mimoriadne súťaživá, zvedavá a rada pracuje na samostatných prácach.
Humanizácia existujúcich zariadení nestačí. Tá nestačila už v 80. rokoch 20. storočia v civilizovaných štátoch vtedajšieho západného sveta.
V súčasnej diskusii o školstve akosi zaniká, podľa mňa jedna podstatná vec. Ona vlastne ani nezaniká, pretože sa o nej ani nediskutuje. Tou témou je manažment školy resp. manažovanie školy.
Nedávno som „čítal“ zaujímavý „obraz“ o jazde na mŕtvom koni. Nepamätám si už presne kde to bolo, začo sa vopred ospravedlňujem, ale keďže sme dávno v minulosti doma chovali jazdecké kone, veľmi ma to zaujalo.
Deň čo deň (pravdepodobne až do najbližších parlamentných volieb 2016) nás bude pán premiér a spol. postupne „kŕmiť“ rôznymi „dobrôtkami“ zo sociálneho balíčka. Samozrejme nezaháľa ani pán minister práce a podobne, deň čo deň ma presviedča, ako veľmi mu záleží na znižovaní nezamestnanosti resp. zvyšovaní zamestnanosti. Teda neodolal som a rozhodol som sa, ponúknuť mu jeden návrh, ktorý určite funguje a mohol by mu v tej námahe pomôcť.
Keď som si dnes ráno prečítal tento článok (Evanjelická ,,cirkev - referendum, farárka Polcková za LGBT loby), myslel som si, že sa mi to sníva.
Hneď na úvod musím priznať, že ten môj prútik zjavne nefungoval :-) Asi preto, že som žiadny ani nemal, tak ako som to písal na: http://sopoliga.blog.sme.sk/c/367858/o-carovnych-prutikoch-alebo-aby-sme-nepremarnili-svoju-sancu.html. Zdalo sa mi však, že počas volebného týždňa som ich predsalen niekde zahliadol.
Ako dobre vieme, už najbližšiu sobotu 15.11.2014, sa uskutočnia aj v našom meste, v Hanušovciach nad Topľou, voľby primátora a poslancov mestského zastupiteľstva.
V čase, keď budete čítať tieto riadky , bude predvolebná kampaň (ku „komunálnym“ voľbám) nielen v našom meste naberať na obrátkach. Mnohé slová už budú vyrieknuté, mnohé vecí budú rozdané a čo-to bude sľúbené.
Tento príhovor odznel ako príspevok (rodiča) na slávnostnom otvorení nového školského roku na jednej ZŠ.
Nedávno som si prečítal článok v týždenníku Týždeň 30/2014 pod názvom Neviditeľné deti (http://www.tyzden.sk/casopis/2014/30/nevidite-n-deti.htmlpod).
Všetko to začalo oveľa skôr. Ako sa u nás hovorí: ... a všetko so všetkým súvisí. V tomto prípade to tiež nebolo ináč.
Je dávno po hodine dvanástej, možno takto nejako by začal klasik. Alebo ináč, možno takto:
Vážení priatelia, tak som sa teda dopracoval k druhej časti, ako som bol sľúbil. Tá je venovaná skôr tým pedagógom, ktorí sa rozhodli, že predsa len ešte zotrvajú v školstve. Bude to, ako som už spomínal v prvej časti, viacej Classroom Like Business ako Business Like Classroom. Dúfam, že to vydržíte a dočítate to dokonca. Teda, poďme nato.
... alebo firmy nebojte sa zamestnať dobrého pedagóga. Predpokladám, že sa zhodneme na tom, že pre normálny vývoj dieťaťa je okrem genetiky, výchovy a mnohých iných faktorov, dôležité tiež vzdelávanie. Obdobie vzdelávania v čase povinnej školskej dochádzky je jedným z kľúčových období vo vývoji dieťaťa. Toto obdobie zásadne určuje aj jeho smerovanie v ďalšom živote, a to nielen po profesionálnej stránke. Väčšina našich detí na Slovensku absolvuje vzdelávanie v školách. Sú to školy, ktoré historicky nadväzujú na reformu, ktorú zrealizovala ešte panovníčka Mária Terézia.