Zrozumiteľnú budúcnosť Slovenska načrtnú "žltí" z nás. Farebná škála podľa knihy Obklopený idiotmi. Nechajme "modrých" začať pracovať s dátami a priviesť sny na realitu. Vieme ale, že modrých baví viac proces a čísla ako dosiahnutie cieľa. Nájdime preto pár "červených", nech to riadia, kontrolujú a tlačia na výsledky. V tomto bode ešte chýba tmel. Tu nastúpia "zelení" tichí pracanti, ktorí ale potrebujú motiváciu, aby sa na to dnes nevykašľali štýlom, že aj zajtra je deň. Už nemôžeme viac čakať!
Po prvé – nepanikáriť, ale konať.
Nestačí nám jeden líder, aby sme porazili populizmus. Svet sa zmieta v komplexnosti a rýchlych očakávaniach. Len premyslený prístup má zmysel. Presne ako investovanie, o ktorom u nás moc nevieme, všakže? Chceme veci rýchlo a ľahko. Veľké veci potrebujú plán a trpezlivosť. Časy, keď medveď bol ďaleko od našich hraníc, sú už dávno preč, teraz príde kedykoľvek, kde ho nikto nepozval. Potrebujeme plán, vyhrnúť rukávy a začať čím skôr. Urgentne, ale dlhodobo.
Po druhé – spájať a spolupracovať.
Rád upozorňujem na rôznorodosť ľudských bytostí. Už Hippokrates a ďalší to robili tiež. Každý dobrý manažér by s tým mal pracovať. Cholerika sa ho väčšinou, žiaľ, zľakneme. To sú výkonní červení. Druhí majú nápady, ale vzápätí ich zabudnú, lebo už hľadajú inú miestnosť, kde ohúria. Obľúbení žltí sangvinici, svet gombička. Múdri modrí, trochu nudní, sú melancholici. Analytické typy. No a zelených si môžeme ľahko pomýliť s peciválmi. Tí najtichší v miestnosti. Oni ale, ako všetci ostatní, majú svoje prednosti. Sú introvertnejší, ale veľmi efektívni. Keď chcú. A je ich najviac. Flegmatici.
Zmysel spájania má zmysel, keď všetci majú jasný cieľ a dokážu sa naň sústrediť. Rozdiely boli a budú, ten cieľ je to pojítko, tá dlhodobá motivácia.
Po tretie – sústreďme sa na témy, ktoré nám zlepšia život.
Správny mix ľudí pracujúcich na sebavedomom Slovensku je to správne. Sme to ale my všetci. Rôznorodí, odhodlaní, my. Všetkých potrebných ľudí tu máme, netreba neustále bojovať proti, ale začať budovať niečo trvalé, nie iba na 4 roky, niečo pre naše deti a ich deti. Nestrácajme čas s pseudotémami a pracujme na lepšom zajtrajšku. Nebude to hneď, preto treba začať dnes. Premárnili sme toho už dosť. Sústreďme sa iba na jedno, prosím. Na lepšiu budúcnosť.
Toľko k cieľu, vízii a plánu.
Jedna veta k stratégii.
Každý človek má v sebe viac farebných odtieňov. Základ je spoznať sám seba. Následne bude oveľa ľahšie pomôcť ostatným. V tomto prípade ďalším spoluobčanom a našej krajine.