Martin Plesch
A čo učitelia a vedci?
Lekári dostali pridané, kde však (zasa raz) zostali učitelia či vedci? Tam, kde zlyháva štát však dokážu zaskočiť iní...
Mojou prácou je byť zvedavý, klásť si otázky a hľadať na ne odpovede. Tie hľadám pri skúmaní možností využitia kvantových javov v kvantových počítačoch a pri kvantovej komunikácii ako vedecký pracovník na SAV a Masarykovej univerzite v Brne. Aby som v tom nezostal sám, venujem sa talentovaným žiakom a študentom. Verím totiž, že aj na Slovensku má zmysel s nimi pracovať. Som prezidentom Medzinárodného Turnaja mladých fyzikov a spoluorganizujem Olympiádu mladých vedcov. Som predsedom poroty a odborným garantom Ceny Dionýza Ilkoviča - ocenenia pre učiteľov a dobrovoľníkov za prácu s talentami. Obľúbené stránky: www.nadaciadi.sk www.iypt.org www.tmfsr.sk www.ijso.sk Zoznam autorových rubrík: Vzdelávanie, Nezaradené, Súkromné
Lekári dostali pridané, kde však (zasa raz) zostali učitelia či vedci? Tam, kde zlyháva štát však dokážu zaskočiť iní...
A máme to čierne na bielom – z učiteľov starajúcich sa o naše talenty sa stali dobrovoľníci, hoc nie z vlastne vôle...
Slovensko reprezentujú aj žiaci na vedeckých súťažiach. Aj to málo prostriedkov podpory sa však nevyužíva efektívne.
Školy po dvoch mesiacoch lavírovania konečne otvorili svoje brány pre všetkých žiakov prvého stupňa a maturantov. Dokážeme sa poučiť z chýb, ktoré tomuto kroku predchádzali?
V máloktorej otázke sa verejnosť zhodne tak jednoznačne, ako v potrebe čo najskoršieho otvorenia škôl. Má však tento krok skutočne podporu aj na samotných školách?
Spôsob hodnotenia v našich školách mi pripomína hodnotenie letov na lyžiach v osemdesiatych rokoch. Rozhodcovia namiesto ocenenia efektívnejšieho štýlu s lyžami do V letcom vytrvalo strhávali body, lebo tak sa predsa lietať nemá.
Cena Dionýza Ilkoviča pre učiteľov a nepedagogických pracovníkov venujúcich sa talentovaným žiakom a študentom v matematike, fyzike, chémii a informatike putovala tento rok do Žiliny.
Počas prázdnin mnohí študenti úspešne reprezentovali Slovensko na medzinárodných súťažiach v prírodných vedách. Za ich úspechmi stojí ich talent a pracovitosť, ale, a možno hlavne, nadšenie a nasadenie ich učiteľov a mentorov.
Fyzika sa často, niekedy dokonca aj právom, prezýva ako Veda o dosadzovaní do vzorcov. Pritom by stačilo tak málo, aby sme študentov namiesto memorovania vzorcov a zákonov učili nad nimi kreatívne uvažovať.
Pri výučbe prírodných vied sa často sústredíme viac na všeobecné vedomosti namiesto toho, aby sme sa pozreli okolo seba a študentom ukázali vedu na príkladoch z bežného života.
Pred pár rokmi som sa rozbehol po stredných školách. Pochopil som pritom, ako veľa znamená prejavenie záujmu a slovo ocenenia. Som presvedčený, že musíme urobiť oveľa viac pre tých, ktorí na rozvoji našich detí majú zásluhu.
Hoci ani priemerné výsledky našich žiakov v medzinárodných testovaniach nie sú dobré, pri porovnaní talentov sme na tom doslova katastrofálne.