Spať na článok
Písmo: A- | A+

Diskusia k článku: Závory zostali hore, signalizácia neblikala a vlak išiel

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
24 príspevkov

  • matheew
    Prémium
    Na jednom zelezniciarskom webe som cital, ze blikajuce biele svetlo znamena, ze vlakova cesta nie je postavena. Niekto kto sa vyzna by mohol doplnit a upresnit.
    • @dam

      Iba predpokladam...

      Ja si dovolim napisat aj ked sa nevyznam. Predpokladam vsak, ze pojem "postavit vlakovu cestu" znamena prehodit vsetky vyhybky tak, aby prichadzajuci vlak mohol pokracovat tam kam ma. A tiez predpokladam, ze taketo prestatovanie sa robi radovo v minutach pred prejazdom vlaku nejakym miestom. Cize ak blika biele svetlo, cesta nie je "postavena" a teda vlak nema ako danym miestom prejst, cize priecestie je prejazdne pre auta. Ale tiez uvitam odborny prispevok...
      • pietron
        Určite to tak nie je. Poznám priecestia, nie jedno, kde pred ním nie sú ani z jednej strany žiadne výhybky v mnohokilometrových vzdialenostiach.
        • Miiicho
          Nemusi to byt len vyhybka. Moze to byt aj cervena pre vlak v tom useku, vtedy je priecestie tiez volne a moze blikat biele svetlo.
          • 1034203
            To už dáva väčšiu logiku, ale v kontexte napríklad takého Prešova, kde vedie železnica stredom mesta, v ktorom sa nachádza cca 5 priecestí v jednom smere (+jedno nástupište), si neviem predstaviť, že by to takto mohlo/malo fungovať. Ak by totiž zhasla červená pred prvým priecestím (výhybky tam nie sú), tak by muselo prestať svietiť modré svetlo na všetkých nasledujúcich priecestiach (a možno to tak funguje, len som si to nevšimol). Ešte by tam mohli byť tie "semafóry" s červenou aj na medziúsekoch medzi jednotlivými priecestiami, ale nikdy som tam nevidel stáť žiadny vlak. Asi by bolo fakt najlepšie, keby to vysvetlil niekto, kto o tom aj niečo vie, nielen sa dohaduje :)
  • Miiicho

    Netreba byt genius

    No § 27 (1) hovori jasne. No nemusim byt genius aby mi doslo, ze ked nemam istotu, tak na priecestie nevojdem. Pokial su semafory zhasnute, tak je to proste pre mna ako keby tam neboli - to iste ak semafor proste nevidim, alebo prehliadnem. Na signalizaciu sa da spolahnut mozno v nemecku, rakusku, francuzsku ... U nas maximalne tak na biele svetlo, ktore uz par rokov sa z priecesti odstranuje. Ale vzdy sa najdu aj experti, ktori budu ignorovat kompletne znacenie. Nepozriem sa == mam volno? https://www.youtube.com/watch?...
  • Tautolog

    To odstraňovanie bielych

    svetiel je samozrejme hlúposť. Tá výhovorka na EU je trápna. Podľa mňa tu v skutočnosti ide o zbavenie sa zodpovednosti. Keby ešte povedali, že v EU je maximálna snaha riešiť tieto kríženia mimourovňovo a oni tiež zahajujú celoštátnu akciu na prerábku väčšiny krížení so železnicou mimourovňovo, to už nie. V tomto im už EU vzorom nie je. Tak nám neostáva nič iné, ako rátať mrtvoly pri takýchto haváriach. Železniciam je to jedno.
    • vis-a-vis

      presne tak

      Postoj EU chápem ako dôsledok lobizmu železníc. Po odstránení bieleho svetla padá zodpovednosť na vodiča. Pri bielom svetle môže padnúť aj na železnicu, nehovoriac o potrebe bezpečnostný system udržiavať. Fakt, že sa železnice dôkazu zo svojej povinnosti vyviazať poukazuje na nízku cenu ľudského života.
    • b.pityo

      Budem reagovať na viac diskutujúcich

      1.) Červeno blikajúce svetlá znamenajú to, že k priecestiu prichádza vlak, teda je zákaz vjazdu na priecestie. 2.) Biele blikajúce svetlo oznamuje to, že priecestné zabezpečovacie zariadenie (PZZ) je funkčné. Plus znamená aj to, že v približovacom úseku závor sa nenachádza nijaký vlak. Stačí si všimnúť to, že keď vlak priecestie minie, červené svetlá prestanú blikať, ale biele začne blikať až neskôr, lebo vlak sa síce od priecestia vzďaľuje, ale ešte sa nachádza v jeho približovacom úseku. Až keď ho minie, potom začne blikať biele svetlo. Ak biele svetlo bliká, tak sa dá priecestím prechádzať rýchlejšie, a vodič si nemusí overovať, či neprichádza vlak. Jednoduchšie to majú aj autobusári. 3.) Na priecestí nebliká žiadne svetlo. Vodič prechádza pomalšie, a musí sa presvedčiť o tom, či neprichádza vlak. Inak konajú aj autobusári. Stane sa nehoda, vodič auta prežije a vypovedá: Na priecestí neblikalo žiadne svetlo. A už ho aj majú, sám seba udal, že napriek tomu, že tam žiadne svetlo neblikalo, nepresvedčil sa, či neprichádza vlak. 4.) ŽSR už pred x rokmi avizovali, že biele svetlá zrušia, a to preto, lebo Únia nepožaduje, nepozná biele svetlo, a oni, teda ŽSR predsa musia byť predpisoví a tak sa síce neradi, ale prispôsobia normám EU. Drzo klamú. Áno, predpisy a normy EU niečo prikazujú. ŽSR z tých noriem už samozrejme nemôžu zľaviť. Ale môžu tie normy na území SR sprísniť a na PZZ aj v budúcnosti inštalovať biele svetlá, a tak priecestie vylepšovať nad ten minimum, čo EU požaduje! U ŽSR sa jedná iba o to, chcú na údržbe šetriť, a zároveň sa chcú zbaviť prípadnej zodpovednosti, ak by biele svetlo blikalo a vlak by aj tak prišiel. Na ich pohodlie a alibizmus doplatí cestná doprava, cez koľaje sa bude prechádzať pomalšie. 5.) Priecestie samočinne testuje seba samého. Ak je malý problém, tak na PZZ zhasne biele svetlo, a kontrolka to signalizuje aj výpravcovi. Ak je väčší problém, či priecestie niečo nezvyčajné nevie vyhodnotiť, tak sa spustia červené svetlá a cez kontrolku dozvie sa to aj výpravca. Potom vlaky chodia cez priecestie, ako keby PZZ nič nesignalizovalo a závory neboli zatvorené. Príde tam opravár a problém vyrieši. 6.) Nastane havarijný stav, teda výpadok napájania, či nejaké auto vyvráti stojan PZZ, vandalizmus a pod. Cez kontrolný systém ide informácia výpravcovi, a zároveň výpravca nedokáže vlaku zo stanice postaviť návesť povoľujúcu jazdu. Ten prípad na fotke asi bol o tom, že na trati už ten vlak bol, až potom nastal veľký problém s PZZ. 7.) PZZ signalizuje stoj, a vlak neprichádza. Možno sa pokazilo PZZ, vlak ide extrémne pomaly, či sa pred priecestím pokazil. Vlak opustil priecestie PZZ zhaslo, potom opäť po pár minútach začne signalizovať a my vidíme, že ten už odídený vlak stojí. Asi stojí v približovacom úseku, PZZ nevie, čo sa stalo, tak preventívne dáva signál stoj. Boli totiž také prípady, že z vlaku sa odtrhli vozne, a časom sa po spáde vrátili na priecestie. Postupne ale PZZ dostávajú nejakú tzv. anuláciu, teda v takýchto prípadoch časom červené svetlá zhasnú, ale biele blikať nebude. 8.) Je to informácia z čias komunizmu, z rozhovoru s návestným majstrom pri pive. Už to môže byť iné. Vlakom samočinne ovládané PZZ začne blikať tak včas, aby 22,5 metrov dlhé auto, ktoré rýchlosťou 5 km/hod akurát ide okolo stojanu PZZ, ešte bezpečne prešlo priecestím. Závora na druhej strane musí padnúť vtedy, keď koniec toho auta už je 50 cm za ňou. Medzi pádom závory a príchodom vlaku idúcim max. traťovou rýchlosťou, musí byť 5 sekúnd! Áno päť. Teda ak tam uviaznete, máte 5 sekúnd! Ale už možno platia iné normy...
  • hank
    Tak, tak, vsetci na zapade su blbi, lebo nechcu akceptovat komunisticke vymysly... Mimochodom, to je dost zvlastna logika, ze ak blika biele svetlo, tak viem, ze signalizacia funguje a mozem ist, ale ak su zavory hore a nic neblika, tak mozno signalizacia nefunguje... A skus nabuduce odporucat, aby v autoskole ucili ziakov, ze pred priecestim sa maju presvedcit, ci mozu cez neho bezpecne prejst, nie ci na nom blika biele svetlo. Budes hovorit aspon v sulade s pravidlami, lebo biele svetlo znamena iba vyssiu rychlost, nie ze nejde vlak.
    • 1038661
      vyššia rýchlosť je tam práve preto, že keď bliká biele svetlo je výrazne väčšia pravdepodobnosť funkčného systém zab. zariadenia a zároveň vyjadruje, že sa neblíži vlak a je možné priecestie bezpečne prejsť. tak ako uviedli iní, na to aby blikalo biele svetlo musí byť vyhodnotená správna funkčnosť systému na viacerých úrovniach. inak všimnite si, že medzi zhasnutím bieleho svetla a rozblikaním červených, je vždy krátka pauza, neprechádza to plynulo.
      • hank
        Vyssia rychlost je tam preto, aby aspon niekde bola trochu zmysluplnejsia rychlost, lebo inak by na priecesti platila 30-ka, co je len dalsi CSSR unikat v pravidlach. A vlak sa samozrejme blizi, len je este dost daleko. A ked sa k priecestiu blizi, tak ma hukat a je jedno, ci nejake svetlo blika alebo nie.
        • 1038661
          až na to že 30 km/h nie je ČSSR unikát, ale mnohé priecestia majú tak zlé rozhľadové pomery že aj 30 km/h je tam veľa. Ale prečo sú tak zlé rozhľadové pomery by bolo na dlhšiu debatu + mali by nad tým silno uvažovať ŽSR (správca železničnej infraštruktúry)
    • Jozef Drahovský
      Blog
      Učiť vodičov hľadať biele svetlo je súčasťou učenia bezpečného prejazdu cez železničné priecestie. . Ak biele svetlo bliká, tak jednoznačne signalizácia funguje. Keby niekto odstrihol kábel idúci k zabezpečovaciemu zariadeniu (ako sa stalo, napríklad do zberu) tak by biele svetlo neblikalo. . Biele svetlo nie je komunistický výmysel. Nemá nič spoločné s politikou. Je to technické riešenie a podľa mňa dobré riešenie. EU ho môže prijať ako voliteľnú / odporúčanú z možnosť.
      • hank
        Ak sa nieco zavedie v roku 1968, resp. 1971, tak to je komunisticky vymysel a s politikou to suvisi tak, ze sme kvoli nej mali vtedy zufaly nedostatok vedomosti a odbornikov. Coho jednym z milion dosledkov je aj ta blbost s rychlostou odvijajucou sa od bieleho svetla. A zabudol som, ze sme asi jedina krajina na svete, ktora ma priecestia, takze to, co si myslite, ze je spravne, take aj skutocne je a nieco take ako medzinarodne dohovory, ktore pri prejazde cez priecestie nic take ako biele svetlo nepoznaju, su zjavne iba bachorky. Mimochodom, ako preboha vlastne prechadzate cez priecestia v Rakusku ci Nemecku??
  • kroll74

    autoškola

    Postup na bezpečné prejdenie žel. priecestia by malo byť počas povinných jázd v autoškole. Ja som starší a za socíku veľa vecí nefungovalo na 100%. Niekoľkonásobné istenie a prehnaná kontrola je prakticky nutnosť. Taktiež treba napísať blog a blinkeroch. Niektorí vodiči blikajú napr doprava a idú rovno. Tiež existuje postup kedy odbočiť.
  • BMB2018

    nezmysli

    biele svetlo je hlupy nezmysel... podstatne je ze ked nefunguje signalizacia, vie o tom operator zeleznic a pri vaznej poruche sa okamzite na vsetkych usekoch pre vlaky dava signal stoj, pri znamej poruche sa vypravuju vlaky rychlostou 10kmh - a dava sa pokyn trubit - co bol isto tento pripad, podla fotky zrejme isiel vlak krokom, a aj vodic mal cas fotit, takze rychlost vlaku bola 10kmh, trubil a to je zaklad bezpecnosti... kto si to nevsimne, tak o toho sa ma uz postarat prirodzeny vyber a ma ho z ciest odstranit ten vlak... nadobro... tato uroven bezpecnosti je plne postacujuca - kontrolne mechanizmy zachytia poruchu a ihned davaju signal stoj vlakom, ak je porucha znama a nutna prevadzka napriek tomu, tak sa vypravuju vlaky krokom a trubia... a jediny pripad kedy moze nastat falosne negativny signal priecestia nezachyteny, je keby uz rozbehnuty vlak v useku priecestia bol, a vtedy nahle a bez varovania nastala porucha, co prakticky nie je mozne, lebo v useku priecestia uz ma ist signalizacia... predpokladam ze nove signalizacie maju zalozny zdroj energie, takze neviem si predstavit realnu situaciu ze by nastala takato situacia... iste mozne je vsetko... ale v EU nie su idioti a pre hypoteticku tazzko predstavitelnu moznost nebudu budovat biele svetla, ktore aj tak nikto nechape... bud sa porucha zachyti a zastavi vlaky, alebo nastane taka porucha ktoru by sotva biele svetlo zachranilo... skorej by bolo namieste sa prebrat do 21. storocia a zaviest oranzove svetlo, presne ako v Rakusku... jednak kvoli sankcionovaniu, je naozaj prekerna situacia ked zacne blikat cervene pri vjazde na priecestie... z hladiska pokutovania... a, pri poruche signalizacie, znamej, by bola blikajuca alebo svietiaca oranzova vyborne upozornenie vodicov ze moze ist krokom vlak... to by mozno aj znacna cast pochopila co znamena oranzova... na rozdiel od bielej... nepritomnej bielej...
  • Mikimaus
    Len v CR a SR? Ja vidim blikajuce biele svetla na prejazdoch aj v Madarsku ...
    • Jozef Drahovský
      Blog
      ČR a SR som uviedol preto, že pôvodne sme mali spoločný predpis v tejto oblasti i keď dnes je už veľa odlišnosti. . Napríklad v ČR majú viaceré železničné priecestia, kde sa vstupná aj výstupná závora zatvára odrazu po dlhom časovom intervale od začatia blikania červeného svetla. Inde vo svete je to tak, že vstupná závora zatvorí v jednotkách sekúnd po začatí blikania červeného svetla a výstupná závora sa zatvorí neskôr v závislosti na dĺžke železničného priecestia. Napríklad tragédii kamión/pendolíno by sa dal predísť keby po začatí blikania červeného svetla sa zatvorila najprv vstupná závora a výstupná závora až po primeranom čase na opustenie priecestia od zatvorenia vstupne závory. Drobnosť v elektronike voči cene ľudského života. . Áno biele svetlo sa k všeobecnej spokojnosti používa aj v iných štátoch. Maďarsko má veľmi hustú železničnú sieť a patrilo do rovnakého bloku štátov, preto ho tam nájdete často.

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 19x
  • Prečítané: 980x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 125x
  • Prečítané: 3 193x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 6x
  • Prečítané: 390x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 17x
  • Prečítané: 1 024x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 43x
  • Prečítané: 2 267x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 106x
  • Prečítané: 2 138x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

Nie je to nejaká divočina, hovorí šéf DSS Allianz o použití peňazí z II. piliera na výstavbu diaľnic
Ukrajinci ustúpili, Rusi sa blížia. Vojna sa vrátila do ukrajinského pohraničia
Šírenie najsmrteľnejšej choroby sa môže vymknúť z rúk. Prečo sa tuberkulóza vracia?
Komu štát poslal milióny? Obvinenému, finančníkom z J&T aj exšéfovi pozemkového fondu
reklama